recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Apple HomeKit kompatibel elradiatorstyring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Apple HomeKit kompatibel elradiatorstyring

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
LarsP Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 98
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Apple HomeKit kompatibel elradiatorstyring
    Sendt: 27-Oktober-2016 kl. 22:37
Hej
Jeg er i gang med at undersøge mulighederne for at opgradere varmeanlægget i hjemmet til central computeriseret (læs: Apple Homekit) styring. Jeg har ledt og fundet mange systemer, der siger de kan gøre noget, men de er alle beregnet på at der er en central styring i forvejen, der blot opgraderes.

Mit varmeanlæg er af den helt almindelige type med en eller to elradiatorer med hver deres indbyggede termostat i hvert rum. Alle radiatorerne (7 ialt) kører på ialt 3 sikringer.

Min ide om et passende system er at det består af den centrale computer, der får trådløst input fra et antal sensorer i rummene. Computeren sender trådløst besked ud til nogle stikkontaktrelæer om at tænde/slukke for hver radiator ud fra inputtet fra sensorerne.

Er det forståeligt? Er der mon sådan noget derude?
Livet er 3D
Til top
Decolour Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Decolour Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2016 kl. 22:44
Tjek Salus-controls.dk

De kan hvad du efterspørger med styring via app for alle rum. Inklusiv tidsstyring osv.

Skriv for mere info

Kimlehmannpoulsen@gmail.com

Mvh Kim
Til top
LarsP Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 98
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2016 kl. 22:59
Tak for svar Kim, desværre er det radiobaserede, proprietære systemer de udbyder. Jeg ønsker at bruge Apple Homekit systemet til styring, hvilket bl.a. betyder at jeg kan bruge mit Apple TV4 som controller og min telefon som overvågnings- og kontrolenhed.
De har desuden kun systemer til vandradiatorer, synes jeg. Jeg har elradiatorer.

Mvh. Lars
Livet er 3D
Til top
Decolour Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Decolour Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2016 kl. 05:52
Ok så er det ikke løsningen. Men det styres via en applikation på telefon eller ipad. Og det kan også styre elradiatorer.

Mvh Kim
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2016 kl. 14:03
Er en elradiator bare sluk/tænd? Troede at den kunne køre på højere eller lavere trin. Det giver jo ikke mening at den buldrer afsted med 2000W i en time og så slukker en time og tænder igen. Det må give ujævn varme?
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2016 kl. 14:39
Måske også derfor el Varme er dyrt.

Fordelen er at det reagerer hurtigt modsat gulvvarme.

Redigeret af Mufti - 28-Oktober-2016 kl. 14:40
Til top
LarsP Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 98
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2016 kl. 17:28
Den indbyggede termostat tænder og slukker varmelegemet, ja. Men der går ikke en time imellem :)

Det er så vidt jeg ved hvordan alle elradiatorer virker. Forskellen er hvor termostaten sidder. Hvis den var placeret centralt for alle radiatorer kunne man bruge en masse erstatninger, der findes på markedet, men vores type er decentral og der går ikke en separat 230V ledning ud til hver radiator.

Der er masser af danske huse med denne type opvarmning uden for fjernvarmeområderne.
Livet er 3D
Til top
LarsP Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 98
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2016 kl. 17:54
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Måske også derfor el Varme er dyrt.

Fordelen er at det reagerer hurtigt modsat gulvvarme.

Jeg synes egentligt ikke elvarme er så dyrt. Vi er 2 mennesker i en 100 m2 bolig og bruger 8500KWt årligt til lys, vaskemaskine, tørretumbler, opvaskemaskine, plasma-tv, surround, køl, frys, varmt vand og varme. 
Ifølge energistyrelsen bruger én person i et 140m2 hus i gennemsnit 1.568KWt = 3.136 KWt for to. Omregnet til 100m2 er det 2.240KWt.

Fjernvarme koster ifølge energitjenesten årligt 11.168 kr. for 130m2 = 5.030 KWt hvis vi omregner til el á kr. 2,22 pr. KWt og 3.869 KWt omregnet for et 100m2 hus

Så det er 6.109 KWt for en gennemsnitsfamilie, hvor vi bruger 8500 KWt. Til gengæld får vi rabat på el-priserne fordi vi har el-varme: 51,75 øre pr. KWt for alt over 4000KWt, eller i vores tilfælde ca. 1.048 KWt i rabat. Så summasummarum bruger vi rundt regnet 3.000 kr. mere om året til el end gennemsnitsfamilien bruger til el og varme/varmt vand.

Puha, det var en længere forklaring. Og som du kan se er der også plads til forbedring - derfor leder jeg efter muligheden for en smart styring, så vi kan skrue lidt ned for varmen når behovet ikke er der.
Livet er 3D
Til top
humperdink Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér humperdink Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2016 kl. 19:44
Alt for meget grej at opgradere på.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2016 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Er en elradiator bare sluk/tænd? Troede at den kunne køre på højere eller lavere trin. Det giver jo ikke mening at den buldrer afsted med 2000W i en time og så slukker en time og tænder igen. Det må give ujævn varme?


Radiatoren har en termostat med en lille hysterese. Det vil sige at den tænder ved eksempelvis 19,8 grader og slukker ved 20,0. Det betyder at den står og tænder og slukker hele tiden, netop for ikke at give en ujævn varme.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu