recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DIY WAF akustik stue
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DIY WAF akustik stue

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bhund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bhund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DIY WAF akustik stue
    Sendt: 03-November-2016 kl. 10:22
Hej hej
 
Søger inspiration til akustik forbedring i køkken alrum + stue. Ikke til hjemmebio brug, blot for at gøre det mere tåleligt at kommunikere.
 
Gipsloft og pudsede vægge, klinkegulv i køkken alrum og trægulv i stuen. Gulvtæpper og akustikloft ikke en mulighed.
 
Masser af plads på væggene, har overvejet Sumopix men diverse fora sætter spm ved effekten kontra den forholdsvis høje pris.
 
Total op af bakke med de forudsætninger, og er også godt klar over at der ikke findes en perfekt løsning, alle forslag, links og billeder er derfor velkomne. Har søgt forum og Google og hælder pt til nogle dybe DIY rammer betrukket med et eller andet med selvvalgt tryk og så noget rockwool bag.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2016 kl. 16:16
Terrænbatts beklædt med noget luftgennemtrængeligt stof er en god og let opskrift. 

Terrænbatts er tilpas hårde så du ikke nødvendigvis behøver en ramme, medmindre de kommer til at hænge et sted hvor de modtage stød/slag. 
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2016 kl. 19:16
Rockfon sonar B - den bedste investering vi har gjort herhjemme!!
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2016 kl. 19:17
Arh, så ik li det med at loft ik var en mulighed :-(
Til top
chjeppe Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Marts-2011
Status: Offline
Point: 113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér chjeppe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2016 kl. 22:05
Har du studeret akustikpuds?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2016 kl. 23:28
Fyld møbler og gardiner i rummet, så dør klangen ud.

Bogreoler er fantastiske, det samme er store bløde møbler (ud over at de skal være fede at sidde i, dæmper de også).....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2016 kl. 01:05
Alle de der akustikskumplader er ikke pengene værd i mine øjne. De tager overpris for noget, der er ultra billigt at fremstille og så virker det ikke engang super godt.

Nej, gamle brugte håndklæder, det dur. Tag i den lokale genbrugsen, hvor man kan få en hel stak for en fald femmer.. Lav så en ramme af 4 stykker træ. klip hånklæderne til og lig dem så i lag nede i rammen, som skal være 3-5cm tyk. Til sidst trækker du så evt. sort stof henover. Skal det være lidt konevenligt, så se om du kan finde nogle stofplakater med et tryk hun kan lide, så trækker du bare den henover.
Så har du pludselig nogle akustikplader, der virkelig kan tage noget rumklang.

Video der demonstrerer det her:
https://www.youtube.com/watch?v=pABvTWSxOes

Redigeret af Nagash - 04-November-2016 kl. 01:59
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2016 kl. 07:32
Da en interessant video, men må sige hans testopstilling og konklusionerne fra denne opstilling virker yderst forsimplede. Jeg har ikke selv arbejdet med akustik de sidste 25 år så jeg kunne da godt tænke mig en fagpersons kommentar.

Når det så er sagt og hvis man ser bort fra testen og forsøget på at underbygge konklusionen med alt for simple målinger, så er jeg da sikker på det er en meget billig måde at lave akustik paneler, som vil have en god effekt.

Bestemt værd at prøve.
Til top
Bhund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bhund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2016 kl. 08:29
Tak for alle inputs!
 
Akustikpuds vidste jeg ikke eksisterede:o), men det ville også blive pæn peberet, hvis jeg gik den vej. Skulle nok have tænkt det ind, inden vi oprindeligt pudsede op og malede.
 
Gardiner ikke et alternativ, møbler har vi inde, men vil da se om jeg ikke kan finde plads til en bogreol.
 
Terrænbatts og håndklæde løsningerne tror jeg, at jeg vil prøve at lege lidt med. Er det et bestemt slags stof man skal bruge - stofplakater lyder ret interessant, for uden WAF så er det sgu nok ikke arbejdet og pengene værd i sidste ende.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2016 kl. 10:27
Stoffet skal bare være luftgennemtrængeligt. En god test er om du kan ånde igennem det. 

Lad være med at købe skumprodukter. Ikke at der er noget galt med dem som sådan, de dæmper bare ikke så bredbåndet medmindre de er meget tykke, fordi densiteten er for lav. 

Vil ikke anbefale at lave absorbenter med håndklæder, og i øvrigt er det en forfejlet måleopstilling han benytter i videoen. Han ønsker at måle absorbtion, men i bedste fald måler han isolation (med store fejl pga lækage). 

Det mest benyttede målesetup til at måle absorbtionskoefficienter er et rør med en lydkilde i den ene ende, testmaterialet i den anden, og så to mikrofoner placeret i rørvæggen i en afstand afpasset med røret dimensioner. Et eksempel kan ses i denne præsentation på side 10: http://www.inceusa.org/nc07/links/muehleisen_plenary_acoustic_properties_materials.pdf


Til top
Bhund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bhund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2016 kl. 11:00
Ok noteret.
Terrænbatts må også være det letteste at arbejde med i en DIY ramme med dybde på ca 5 cm, så går den vej fremfor håndklæder. Det ene billede bliver muligvis et ret stort verdenskort, så ville også være noget nær umuligt at holde styr på alle de håndklæder der skulle fyldes i der.
Til top
Bhund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bhund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2016 kl. 15:16
Har søgt efter stof med tryk, og til det store billede kunne et banner vel være oplagt:
 
 
4 forskellige typer, 110g og 205 g polyester samt 440 g PVC blockout og 400g mesh.
For 110g poly koster 200 x 150 cm "kun" kr. 982.
 
Bliver så måske et problem at finde et billede/verdenskort de vil printe, for jeg skal vel have rettighederne til det billede jeg sender ind.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu