recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Låger til bio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Låger til bio

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Highway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 11-Januar-2007
Sted: Dominican Republic
Status: Offline
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Highway Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Låger til bio
    Sendt: 08-November-2016 kl. 17:30
Hej.

Sidder og bøvler lidt med en løsning til at få lavet låger. De skal beklædes med højtalerstof.
Dertil har jeg et par spørgsmål jeg håber nogen kan hjælpe med.

Nogle forslag til hvordan jeg pænest kan hæfte stoffet på bagsiden af rammen til lågerne? Bagsiden her bliver jo synlig når man åbner lågen. Jeg kunne bruge hæfteklammer men synes ikke det er alt for pænt.

Anden ting. Hvor har folk købt højtalerstof? Jeg har kig på viscosey jersey fra Stof og Stil. Ellers regner jeg med at købe noget fra en butik.. der er jo flere. Bare hvis nogen har erfaring med noget godt.

På forhånd tak:)
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2016 kl. 17:49
Biltema har billigt højttalersyof
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Maggerholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2016 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af Highway Highway skrev:


Hej.

Sidder og bøvler lidt med en løsning til at få lavet låger. De skal beklædes med højtalerstof.
Dertil har jeg et par spørgsmål jeg håber nogen kan hjælpe med.

Nogle forslag til hvordan jeg pænest kan hæfte stoffet på bagsiden af rammen til lågerne? Bagsiden her bliver jo synlig når man åbner lågen. Jeg kunne bruge hæfteklammer men synes ikke det er alt for pænt.

Anden ting. Hvor har folk købt højtalerstof? Jeg har kig på viscosey jersey fra Stof og Stil. Ellers regner jeg med at købe noget fra en butik.. der er jo flere. Bare hvis nogen har erfaring med noget godt.

På forhånd tak:)


Jeg er ret stolt af min egen løsning.
Jeg har trukket stoffet hele vejen rundt, og hæftet det på den inderste kant (altså inde i hullet).
Der har jeg så monteret en malet kantliste med nogle små søm.
Der bliver en synlig samling i hjørnerne (på indersiden af lågen).
Hvis stoffet sidder pænt i hjørnerne, kan klipsene lige males med en sprittusch, så bliver det ret diskret.
Mit stof blev ikke pænt nok i hjørnerne, så jeg har lige limet en "strip" sort isoleringstape på.

Jeg prøver lige om jeg har held af, at uploade nogle billeder.

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Troelsfilm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2016 kl. 19:17
Jeg har købt fra en tysk leverandør.
De hedder http://akustikstoff.com

De har 40+ nuancer - og lige den off-white jeg kunne bruge.

Bestilt dog først en lille prøvekasse med stofprøver for at være helt sikker.
Mvh Troels
JBL Synthesis 7.2.4 Atmos / DTS:X setup - 130" At scope lærred
Til top
Ole_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2014
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2016 kl. 22:18
www.priebe.dk - de har alle de fede akustik prudukter i stof. Jeg ville vælge deco molton til låger. Har jeg selv brugt i min bio. Koster ikke alverden
Til top
jesperKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juli-2008
Status: Offline
Point: 562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperKBH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2016 kl. 19:58
Er der er sted man kan få dem lavet hvis man som jeg har 10 tommelfingre ?
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Maggerholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2016 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

Er der er sted man kan få dem lavet hvis man som jeg har 10 tommelfingre ?

Garanteret, men det kræver nok, at dine 10 tommelfingre kan få fat i læderet i baglommen. LOL

Jeg er bestemt ikke handyman, men da jeg satte mig for at det skulle gøres, så blev det gjort og jeg synes det blev flottere end de løsninger, jeg har set på et par møbler med frontstof uden i diverse møbelforretninger.

Mvh Michael

Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Maggerholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2016 kl. 22:36
Så fik jeg taget et par billeder, og skrumpet den ned unde 200kb.



Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Highway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 11-Januar-2007
Sted: Dominican Republic
Status: Offline
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Highway Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2016 kl. 22:46
Maggerholm:

Der ser jo godt ud! Den ide kan jeg da vist godt leve med:)

Er den lille liste lavet af plastic? Hvor har du købt den? Var den sort eller har du malet?

Vh.
Michael
Til top
Highway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 11-Januar-2007
Sted: Dominican Republic
Status: Offline
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Highway Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2016 kl. 22:49
I forhold til priebe.dk så er deres deco molten ikke lydtransp. Men jeg kan se de har noget som hedder molten stretch. Måske er det godt. Men tror jeg bare går efter biltema.
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Maggerholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2016 kl. 23:11
Oprindeligt skrevet af Highway Highway skrev:

Maggerholm:

Der ser jo godt ud! Den ide kan jeg da vist godt leve med:)

Er den lille liste lavet af plastic? Hvor har du købt den? Var den sort eller har du malet?

Vh.
Michael

Det er en træliste.
Forkantliste hedder de vist.
Fås i mange forskellige tykkelser, og bredder, og om der skal være runding på kun den ene kant eller begge kanter.
Er købt i Silvan, og så har jeg selv malet med sort mat spraymaling.
Jeg savede dem til først (og i 45 graders vinkel), og tjekkede, at listerne passede inden jeg malede dem.
Det er blødt træ, så man kan nemt banke små søm i, uden de flækker.
Så jeg bankede faktisk sømmene halvt i på forhånd.
Dermed kunne jeg bruge sømmene, til at "montere" listerne på en lille papkasse, så der kunne sprayes mere rundt om listerne.
Gav dem en del gange, med en halv times intervaller (nok 5-6 gange), bare for at være på den sikre side.

Der skal lidt maling på bagsiden også, da den lyse træfarve ellers vil kunne ses.
(på øverste billede, ovre til højre på den øverste liste, kan skimtes, at jeg ikke er kommet godt nok om på "bagsiden" da jeg malede).

Vær opmærksom på, at hvis du saver i 45 graders vinkel, så vil listerne sidde i "spænd".
De skal altså "slides" ind på plads.
Dvs, at når du først har "slidet" den ind og banket sømmene i, så får du dem ikke umiddelbart derfra igen.

Ved kophængslerne, havde jeg boret "kopperne" på forhånd, og det samme med de små huller til skruerne.
Så har jeg bare trukket stoffet hen over hullet.
Hængslet kan sagtens presses ned i hullet, og skruerne skrues i oveni det stramme stof.

I hjørnerne er det som sagt bare sort isoleringstape, klippet i en spids, og ellers trukket ind under listen.
Har limet det med kontaktlim, for at det bliver siddende.

Mvh Michael


Redigeret af Maggerholm - 09-November-2016 kl. 23:13
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
dyff Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dyff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2016 kl. 07:57
Virkelig flot lavet Maggerholm.

Jeg har selv lavet en skrabet løsning med et Ikea modul uden front, og så lavet front af sort MDF med højtaler stof, men det ser "kun" flot ud når fronten er lukket. Din løsning er meget prof ;-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu