recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Test af coax kabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Test af coax kabler

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
sqnk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Februar-2015
Status: Offline
Point: 109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sqnk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Test af coax kabler
    Sendt: 11-November-2016 kl. 12:56
Hej med jer,

Vi har netop overtaget nyt hus og den tidligere ejer har virkelig gjort sig umage med at sørge for udtag alle steder, hvilket jo er ret fedt!

Desværre er det sådan at han har haft en (elektriker?) til at lave det hele og derfor ikke ved hvordan det virker. Han kunne dog vise mig et samlings punkt for antenne delen.

Mit problem er at der er 10 kabler inde i det rum og der er ikke nogen måde at vide hvor hver kabel går hen :(
Jeg ville derfor høre hvad der var den nemmeste måde at få testet hvor hver kabel går hen uden at skulle flytte min satellit box rundt til hvad enkel udtag.
Jeg har prøvet at søge på "antenne kabel tester" men kan ikke umiddelbart finde noget kunne gøre det.

Jeg håber at der sidder nogen med en rigtig god ide :)

Mvh
Kasper 
Til top
Totoronto Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Maj-2006
Sted: Midt-jylland
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Totoronto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2016 kl. 13:07
Sæt et batteri i den ene ende, så du kan måle spændingen i den anden ende? Eller kortslut centerleder og skærm og mål gennemgang med et multimeter.
Til top
HomeTheater Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 390
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HomeTheater Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2016 kl. 15:12
Jeg ville lave et antennestik, som passer i tv udgangen i alle rummene, og lave en kortslutning inden i det. afmontere alle stik ved krydsfelt, bevæbne mig med et multimeter til måle kortslutning med hylelyd,. bevæbne en kammerat/konen med det kortsluttede stik, og en telefon hver, og sende personen rundt fra rum til rum, i mens du måler og mærker op
PanasonicTX-P55VT50, Sony HW40, Yamaha RX-V2900, 2x Nvidia Shield, 2x Nexus Player, Xbox one S, 3x Monitor Audio silver center, Monitor Audio surround, Paradigm ADP150 dipole, Velodyne SPL 1200 Ultra
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2016 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af Totoronto Totoronto skrev:

Sæt et batteri i den ene ende, så du kan måle spændingen i den anden ende? Eller kortslut centerleder og skærm og mål gennemgang med et multimeter.

Det ville jeg også gøre.
Til top
sqnk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Februar-2015
Status: Offline
Point: 109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sqnk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2016 kl. 19:22
Tak for input :)

Hvordan kortslutter jeg antenne kablet så jeg kan måle på det? Evt hvordan sætter jeg batteri på?
Jeg har multimeter, så det lyder som den rette løsning.

Mvh Kasper
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2016 kl. 19:35

Et Kabel har jo en skærm og en leder, hvad gør man så.? Hvad kaldes det når skærm og leder er forbundet.? Det kaldes en kortslutning, når det er en sådan, så kan et måleinstrument registrere det.

Redigeret af Radiomanden - 11-November-2016 kl. 19:36
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Totoronto Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Maj-2006
Sted: Midt-jylland
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Totoronto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2016 kl. 20:28
Forbind de to tilslutningspunkter i et antennestik med hinanden, og flyt stikket rundt i udtagene. Mål i den anden ende.



Til top
sqnk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Februar-2015
Status: Offline
Point: 109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sqnk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2016 kl. 21:40
Check,jeg laver sådan et kabel :)

Tak
Til top
sqnk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Februar-2015
Status: Offline
Point: 109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sqnk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2016 kl. 10:23
Så er de første test lavet, uden jeg dog er blevet klogere :(
Der var ingen af kablerne der gav udslag.
Jeg har derfor skilt et stik ad.
Det er Triax TD 250 og der sidder 2 kabler i den. Så vidt jeg kan læse er det andet kabel en returvej for FM.
Jeg tænker dog at det er derfor jeg ikke kan måle noget på kablerne?

Er der nogen der har lidt bedre indsigt i dette?

Mvh Kasper
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2016 kl. 10:28

Hvis der er 2 kabler monteret i dåsen, så er det jo en Sløjfedåse, og ikke en Slutdåse.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
sqnk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Februar-2015
Status: Offline
Point: 109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sqnk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2016 kl. 10:33
Ja, det tænkte jeg også. Men så læste jeg at det var returvej til FM og derfor også kunne bruges som slut dåse.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2016 kl. 10:34
Hvad med at kontakte tidligere ejer. Han må da vide hvordan det fungerer.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu