recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Konkurrencen til OLED kommer før end beregnet!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Konkurrencen til OLED kommer før end beregnet!

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2016 kl. 00:23
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Pointen er, at intet tv kan kalibreres 100% efter standarderne.


Det er som sådan ligegyldigt, når nugældende standarderne er fastsat til noget der er anderledes end et naturligt billede. 

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Kampus' tv er kalibreret, så det viser billedet så korrekt som muligt, men det er ikke ensbetydende med at det ikke kan blive bedre på et andet tv.


Mit gamle Samsung TV var også kalibreret. Men det var langt fra et korrekt billede, og slet ikke i nærheden af naturligt. Men jeg kunne prale af, at det var kalibreret Wink Man skal huske, at en kalibrering ikke kan gøre TVét bedre end TVét rent fysisk er i stand til. Det tror jeg der er nogen der glemmer her.
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2016 kl. 00:37
Jeg spiller lige oprigtig dum. Jeg forstår godt, at et "realistisk" billede kræver "mere" lys, men det er vel et korrekt "dynamisk" billede, der er afgørende for den subjektive vurdering af billedet - blænden i øjet vil jo justere for ændringerne i lysstyrken (indtil solbrillerne bliver nødvendige) - eller hva'?
miri
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2016 kl. 06:44
Når et alm tv kaliberes er det for at få det så tæt på ISF standarden som muligt

Og for at kunne opleve film som instruktøren havde tænkt vi skulle opleve filmen .   

HDR er en nyere standard hvor der er ønske fra instruktør om vi skal kunne opleve mere lys på skærmen som effekter plus større farverum osv.

Eller har jeg misforstået dette ?

Personligt syntes jeg HDR giver fede effekter med det meget lys.
Og i dagtimerne er det skønt at have et TV som kan modvirke sollys udefra.   
Tak til mit DX900
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2016 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Pointen er, at intet tv kan kalibreres 100% efter standarderne.


Det er som sådan ligegyldigt, når nugældende standarderne er fastsat til noget der er anderledes end et naturligt billede. .


Nu svarer jeg Potter, der svarer Lennon, der svarer Kampus, og alle tre taler om korrekte billeder iht. gældende standard.

Korrekt (i disse tilfælde) != naturligt.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2016 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

 
Noget forvrøvlet sludder! Der findes ikke en gradbøjning af virkelighedstro inden for billedverdenen.


Gradbøjningen består jo netop i at komme så tæt på det mest korrekte som muligt. Spørgsmålet er hvad det mest korrekte er. Hvis det er et naturligt billede, så er der ingen TV endnu der kommer tæt nok på. Een af årsagerne er netop, at der ikke er lys nok. 
  
Netop derfor er lysstyrken blevet et aktuelt emne, specielt i relation til HDR. Men i realiteten burde det alle dage have været det, i samme udstrækning som sort.  

Stadig noget sludder. Man tilstræber at gengive et virkelighedstro billede. Det kan man så komme tættere på med HDR. Det virkelighedstro billede kan ikke gradbøjes, for så er det ikke mere virkelighedstro.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2016 kl. 13:34
I den lange diskussion om lys, vil jeg tilføje, at både farve- og lysopfattelse samt ikke mindst lysstyrketolerance er forskellig fra menneske til menneske på samme måde som smagsoplevelse er det omkring drikke-og fødevarer.

Dertil kommer, at det menneskelige øje tilpasser sig lys og omgivelser ved at åbne og lukke pupillen.

Jeg foreslår, at man her i lysdiskussionen forsøger at finde en en vis form for konsensus fx vælger, at UHD Premium er grundlaget, når vi som mennesker ikke er i stand til at bedømme visuelt på tværs af opfattelser, men dog teknisk kan måle forskelligheden apparat for apparat etc.

Og det vigtigste er vel, at vi hver især er tilfredse med den billedkvalitet, som skærmen viser.

Ellers står der sælgere parate til at åbne for både døre og pengepung.

Med ønsket om et rigtig godt nytår til jer alle og tak for mange gode indlæg og diskussioner i året løb 😀

Redigeret af bentpetersson - 30-December-2016 kl. 13:35
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2016 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Når et alm tv kaliberes er det for at få det så tæt på ISF standarden som muligt

Og for at kunne opleve film som instruktøren havde tænkt vi skulle opleve filmen .   

HDR er en nyere standard hvor der er ønske fra instruktør om vi skal kunne opleve mere lys på skærmen som effekter plus større farverum osv.

Eller har jeg misforstået dette ?

Personligt syntes jeg HDR giver fede effekter med det meget lys.
Og i dagtimerne er det skønt at have et TV som kan modvirke sollys udefra.   
Tak til mit DX900

Nej det tror jeg ikke at du har misforstået. Men du skal også have kalibreret dit TV til HDR, nå det bliver muligtSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2016 kl. 14:38
Havde ellers på tænkt at få det kaliberet inden jul.

Men ser om der kommer mulighed for HDR kalibrering i det nye år før jeg bestiller tid.
Jeg er jo glad for HDR Wink
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2016 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Havde ellers på tænkt at få det kaliberet inden jul.

Men ser om der kommer mulighed for HDR kalibrering i det nye år før jeg bestiller tid.
Jeg er jo glad for HDR Wink
Tænk, det har jeg slet ikke noteret migLOL
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2016 kl. 06:04
Husk at skelne mellem "korrekt" og "kvalitet". HDR er ikke af natur mere eller mindre "korrekt" end SDR. "Korrekt" handler om at gengive det pågældende medie i henhold til den benyttede standard. Korrekt HDR kan levere langt bedre kvalitet end korrekt SDR. Og frygten for at blive blændet er misforstået - den totale lysmængde materialet produceres efter er den samme, det er ikke sådan at fordi skærmen kan levere mere lys med HDR, så bliver alting lysere (eller rettere, sådan bør det ikke være). Der sidder jo mennesker og producerer materialet, og det kunstneriske udtryk de mennesker ønsker at opnå, er det samme. Så hvorfor skulle de pludselig producere efter at blænde seeren mere?

At der så er praktiske forhold der gør det vanskeligt at opnå korrekt HDR her og nu, ændrer ikke på at det systemmæssigt er et kæmpe fremskridt. Der var også praktiske problemer med at gengive HD i starten, men derfor betvivler vi jo ikke at systemet er bedre end SD. I stedet for at forsage det, bør vi arbejde mod at få en bedre udnyttelse af det.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2016 kl. 06:40
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Når et alm tv kaliberes er det for at få det så tæt på ISF standarden som muligt

Og for at kunne opleve film som instruktøren havde tænkt vi skulle opleve filmen .   

HDR er en nyere standard hvor der er ønske fra instruktør om vi skal kunne opleve mere lys på skærmen som effekter plus større farverum osv.

Eller har jeg misforstået dette?


1: Der findes ikke en ISF standard. ISF er en organisation der arbejder for at opnå bedre gengivelse af de gældende standarder, herunder de forskellige varianter af HDR. ISF er ikke i modstrid med HDR, tværtimod.

2: HDR er ikke et udtryk for et ønske om at gengive et andet filmisk udtryk. HDR giver producenten (af filmen) et større råderum. I SDR er producenten i højere grad begrænset af teknikken, og må levere en tilnærmelse af intentionen, inden for de rammer teknikken opstiller. Med HDR (og større farverum) er producenten mindre fastlåst af teknikken, og kan levere et resultat der er tættere på det ønskede udtryk. Dét indebærer ikke nødvendigvis mere lys, men nu har han/hun muligheden for at det kan gøre det hvis han/hun vil.

Det klassiske eksempel er en blå himmel med skyer. I SDR er skyen en hvid klat, fordi der ikke er dynamik til andet. I HDR er selve den blå himmel ikke nødvendigvis mere blå (men kan godt være det hvis producenten ønsker det). Men fordi dynamikområdet er større, er dele af skyen mere hvid, og du kan nu se en sky med skygger og aftegninger, i stedet for en hvid klat.

Hvis du bliver blændet af dét, så er der flere mulige årsager: 1: For lille billede, og/eller for lidt lys i lokalet ifht billedstørrelsen. 2: Forkert indstillet billede. 3: Overfølsomhed for lys (det er sjældent, og i så fald kan man ikke opholde sig udenfor, selv på overskyede dage, uden solbriller). 4: Dårlig film.
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2016 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Hvis du bliver blændet af dét, så er der flere mulige årsager: 1: For lille billede, og/eller for lidt lys i lokalet ifht billedstørrelsen....
Er det noget tal for fornuftig lys i lokalet i forhold til fx en 65"? Jeg sidder 2.2m fra et OLED65E6 og bruger 1.5m hvid LED strip bag fjernsynet, der lyser en hvid bagvæg op, lyset skal vel helst være bag ved?
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu