recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Konkurrencen til OLED kommer før end beregnet!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Konkurrencen til OLED kommer før end beregnet!

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2016 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

"Lyset rundt om billedet anbefales at være 10% af reference white - men bemærk at ved HDR er reference white IKKE 100%. Igen spiller størrelsen ind, hvis du har fuld størrelse er omgivelseslys reelt unødvendigt."
Formoder reference hvid er hvid på hele skærmen og gøres det i SDR bør omgivelseslys så være 10% af denne lysstyrke?

Fuld størrelse, hvordan defineres dette? Er det ca. 2.2m fra 65"?

Og 1000 tak for disse tekniske indlæg, det er dejligt at folk gider dele deres erfaring og ekspertise ClapBig smile 


Jeg er enig med Otto, når han bruger begrebet "fuld størrelse": Formålet med baggrundslys er bl.a. at låse synssansens hvidpunkt, således at der ikke opleves "falske farver" i billedet pga. adaptering til en forkert reference uden for billedfladen (f.eks. gult eller rødt lys i rummet). Hvis billedet fylder hele synsfeltet er dette ikke et issue, når billedet er korrekt kalibreret til D65 som hvidpunkt.
/lars
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1613
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2016 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:



Hele skærmen afkræves ikke 1000 nits samtidig, medmindre filmproducenten er hjernedød. Som sagt, så er den totale lysmængde som udgangspunkt den samme eller kun let øget, det er dynamikken i billedet der er bedre.


Det var da ikke det jeg mente. Selvfølgelig er der ingen der grader til 1000nt på hele skærmen. Det jeg spurgte til var det med skærm/billedestørrelsen som du nævnte længere oppe. Til det bemærkede jeg at en stor skærm må "lyse mere" end en lille skærm eftersom et enheden "nit" er defineret ved candela pr m2. Altså, selvom det kun er 1% af skærmarealet der er lyser med 1000nt så er en 1% af en stor skærm større end 1% af en lille skærm. Det må give mere lys totalt. Det er vel bl.a også derfor at man normalt har lavere lysstyrke på et lærred end på et TV.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2016 kl. 14:14
Har tidligere haft ambient light bag 50" skærm, men med 65" er dette ikke mere nødvendigt. Sidder 3,7 fra.
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2016 kl. 13:50
"Lyset rundt om billedet anbefales at være 10% af reference white - men bemærk at ved HDR er reference white IKKE 100%. Igen spiller størrelsen ind, hvis du har fuld størrelse er omgivelseslys reelt unødvendigt."
Formoder reference hvid er hvid på hele skærmen og gøres det i SDR bør omgivelseslys så være 10% af denne lysstyrke?

Fuld størrelse, hvordan defineres dette? Er det ca. 2.2m fra 65"?

Og 1000 tak for disse tekniske indlæg, det er dejligt at folk gider dele deres erfaring og ekspertise ClapBig smile 

LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2016 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Hvis du bliver blændet af dét, så er der flere mulige årsager: 1: For lille billede, og/eller for lidt lys i lokalet ifht billedstørrelsen....
Er det noget tal for fornuftig lys i lokalet i forhold til fx en 65"? Jeg sidder 2.2m fra et OLED65E6 og bruger 1.5m hvid LED strip bag fjernsynet, der lyser en hvid bagvæg op, lyset skal vel helst være bag ved?


Hvad menes der i grunden med at skærmen kan være for lille. Ville da tro at en stor skærm med 1000 nits blænder mere end en lille skærm med 1000 nits, hvis man sidder på samme afstand?

1 nit er: <span style="color: rgb37, 37, 37; font-family: sans-serif; font-size: 14px;">1 nt = 1 cd/m</span><sup style="line-height: 1; font-size: 11.2px; color: rgb37, 37, 37; font-family: sans-serif;">2.



Hele skærmen afkræves ikke 1000 nits samtidig, medmindre filmproducenten er hjernedød. Som sagt, så er den totale lysmængde som udgangspunkt den samme eller kun let øget, det er dynamikken i billedet der er bedre. SDR har allerede lys nok til at man kan blænde seeren hvis man vil, når det ikke sker i praksis er det fordi filmproducenten er mere interesseret i at vise dig sin film, end i at genere dig. Men bortset fra det, så blændes du mere af et lille billede med en given lysstyrke i et mørkt rum, fordi øjet tilpasser sig omgivelserne i stedet for billedindholdet. Det er desværre ikke særligt udspecificeret, men der anbefales generelt lavere samlet lysstyrke jo større billedet er.

Lyset rundt om billedet anbefales at være 10% af reference white - men bemærk at ved HDR er reference white IKKE 100%. Igen spiller størrelsen ind, hvis du har fuld størrelse er omgivelseslys reelt unødvendigt.

Standarderne indeholder reelt ikke ret meget, hvis nogen, oplysninger om hvordan det påvirker én faktor hvis man går på kompromis på en anden faktor. Feks nye gamma-standarder gør nogle forsøg på at udjævne oplevelsen ved feks forskellige skærmes sortniveauer, men der er stadig nogle ting der er åbne for fortolkning.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1613
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2016 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Hvis du bliver blændet af dét, så er der flere mulige årsager: 1: For lille billede, og/eller for lidt lys i lokalet ifht billedstørrelsen....
Er det noget tal for fornuftig lys i lokalet i forhold til fx en 65"? Jeg sidder 2.2m fra et OLED65E6 og bruger 1.5m hvid LED strip bag fjernsynet, der lyser en hvid bagvæg op, lyset skal vel helst være bag ved?

Hvad menes der i grunden med at skærmen kan være for lille. Ville da tro at en stor skærm med 1000 nits blænder mere end en lille skærm med 1000 nits, hvis man sidder på samme afstand?

1 nit er: 1 nt = 1 cd/m2.


Redigeret af Mefisto - 31-December-2016 kl. 11:09
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2016 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Hvis du bliver blændet af dét, så er der flere mulige årsager: 1: For lille billede, og/eller for lidt lys i lokalet ifht billedstørrelsen....
Er det noget tal for fornuftig lys i lokalet i forhold til fx en 65"? Jeg sidder 2.2m fra et OLED65E6 og bruger 1.5m hvid LED strip bag fjernsynet, der lyser en hvid bagvæg op, lyset skal vel helst være bag ved?
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2016 kl. 06:40
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Når et alm tv kaliberes er det for at få det så tæt på ISF standarden som muligt

Og for at kunne opleve film som instruktøren havde tænkt vi skulle opleve filmen .   

HDR er en nyere standard hvor der er ønske fra instruktør om vi skal kunne opleve mere lys på skærmen som effekter plus større farverum osv.

Eller har jeg misforstået dette?


1: Der findes ikke en ISF standard. ISF er en organisation der arbejder for at opnå bedre gengivelse af de gældende standarder, herunder de forskellige varianter af HDR. ISF er ikke i modstrid med HDR, tværtimod.

2: HDR er ikke et udtryk for et ønske om at gengive et andet filmisk udtryk. HDR giver producenten (af filmen) et større råderum. I SDR er producenten i højere grad begrænset af teknikken, og må levere en tilnærmelse af intentionen, inden for de rammer teknikken opstiller. Med HDR (og større farverum) er producenten mindre fastlåst af teknikken, og kan levere et resultat der er tættere på det ønskede udtryk. Dét indebærer ikke nødvendigvis mere lys, men nu har han/hun muligheden for at det kan gøre det hvis han/hun vil.

Det klassiske eksempel er en blå himmel med skyer. I SDR er skyen en hvid klat, fordi der ikke er dynamik til andet. I HDR er selve den blå himmel ikke nødvendigvis mere blå (men kan godt være det hvis producenten ønsker det). Men fordi dynamikområdet er større, er dele af skyen mere hvid, og du kan nu se en sky med skygger og aftegninger, i stedet for en hvid klat.

Hvis du bliver blændet af dét, så er der flere mulige årsager: 1: For lille billede, og/eller for lidt lys i lokalet ifht billedstørrelsen. 2: Forkert indstillet billede. 3: Overfølsomhed for lys (det er sjældent, og i så fald kan man ikke opholde sig udenfor, selv på overskyede dage, uden solbriller). 4: Dårlig film.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2016 kl. 06:04
Husk at skelne mellem "korrekt" og "kvalitet". HDR er ikke af natur mere eller mindre "korrekt" end SDR. "Korrekt" handler om at gengive det pågældende medie i henhold til den benyttede standard. Korrekt HDR kan levere langt bedre kvalitet end korrekt SDR. Og frygten for at blive blændet er misforstået - den totale lysmængde materialet produceres efter er den samme, det er ikke sådan at fordi skærmen kan levere mere lys med HDR, så bliver alting lysere (eller rettere, sådan bør det ikke være). Der sidder jo mennesker og producerer materialet, og det kunstneriske udtryk de mennesker ønsker at opnå, er det samme. Så hvorfor skulle de pludselig producere efter at blænde seeren mere?

At der så er praktiske forhold der gør det vanskeligt at opnå korrekt HDR her og nu, ændrer ikke på at det systemmæssigt er et kæmpe fremskridt. Der var også praktiske problemer med at gengive HD i starten, men derfor betvivler vi jo ikke at systemet er bedre end SD. I stedet for at forsage det, bør vi arbejde mod at få en bedre udnyttelse af det.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2016 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Havde ellers på tænkt at få det kaliberet inden jul.

Men ser om der kommer mulighed for HDR kalibrering i det nye år før jeg bestiller tid.
Jeg er jo glad for HDR Wink
Tænk, det har jeg slet ikke noteret migLOL
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6993
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2016 kl. 14:38
Havde ellers på tænkt at få det kaliberet inden jul.

Men ser om der kommer mulighed for HDR kalibrering i det nye år før jeg bestiller tid.
Jeg er jo glad for HDR Wink
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2016 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Når et alm tv kaliberes er det for at få det så tæt på ISF standarden som muligt

Og for at kunne opleve film som instruktøren havde tænkt vi skulle opleve filmen .   

HDR er en nyere standard hvor der er ønske fra instruktør om vi skal kunne opleve mere lys på skærmen som effekter plus større farverum osv.

Eller har jeg misforstået dette ?

Personligt syntes jeg HDR giver fede effekter med det meget lys.
Og i dagtimerne er det skønt at have et TV som kan modvirke sollys udefra.   
Tak til mit DX900

Nej det tror jeg ikke at du har misforstået. Men du skal også have kalibreret dit TV til HDR, nå det bliver muligtSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu