recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny PC til videoredigering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny PC til videoredigering

 Besvar Besvar Side  123 9>
Forfatter
Besked
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny PC til videoredigering
    Sendt: 13-December-2016 kl. 22:52
Hejsa.
Min nuværende PC har 4-5 år på bagen. Den har en i7 2,8 Ghz proc. og 6 Gb. ram, og har gjort det godt.
Jeg har et budget på 8-10.000 kr. til en ny pc. Jeg forestiller mig, at der som min. ligger en 256 Gb SSD og mindst det dobbelte ram.
Jeg har en stor NAS og jeg har også en ny 6 Tb. HDD til pc'en - så jeg behøver ikke at købe masser af diskplads.
Windows 10 OEM har jeg læst andetsteds, kan købes lovligt og billigt på eBay til 150 - 200 kr.
Mit primære behov er videoredigering af bl.a. 4k-videoer.

Håber nogen vil komme med forslag til isenkram. Det kan enten være en færdig sammensat pc, eller det kan fx være stumper, jeg selv samler i mit nuværende kabinet.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6971
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2016 kl. 06:19
Din nuværende burde være ok

Mere Ram. Evt større SSD.
Og et grafikkort der også kan klare 4K.   Og en god monitor
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2016 kl. 06:51
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

 eller det kan fx være stumper, jeg selv samler i mit nuværende kabinet.

Hej.

Da jeg for 1-2 år siden kiggede ind i Video redigering, fandt jeg ud af at nogle Video redigerings programmer kører bedst på nVidea grafikkort andre på AMD grafikkort. Jeg ved ikke hvad du i øjebliket bruger af program, men foreslår at du vælger platform efter din software.

Hvis du skal bruge et AMD system løftede AMD i aftes sløret for deres kommende Ryzen CPU med 8 core 16 tråde. Prisen i USA for en 3 GHz CPU bliver ca 350 USD og jeg forventer at den kommer til Danmark om 2-4 mdr.

Du kan læse mere i min tråd:


Og et link hvor du kan se AMD's event i aftes:


Hvis du vil bruge en Intel platform, skal du med 4K redigering bruge en af de kommende Kaby Lake Cpu'er, da den kan encode/decode 4K i hardware:

' Kaby Lake features a new graphics architecture to improve performance in 3D graphics and 4K video playback. It will add native HDCP 2.2 support, along with fixed function decode of H.264, HEVC Main and Main10/10-bit, and VP9 10-bit and 8-bit video. Hardware encode is supported for H.264, HEVC Main10/10-bit, and VP9 8-bit video. VP9 10-bit encode is not supported in hardware.'

Fra:


Jeg forventer at Intel Introducerer Kaby Lake til Desktops på CES 2017 i Las Vegas i begyndelsen af januar.  


Til Intel syntes jeg at MSI C236 Workstation kan være et godt bud:


Jeg ved dog ikke om BIOS'en er blevet opgraderet til Kaby Lake CPU'er. Men ellers kommer det snart med et 10 Gigabit netværk interface. Her er et billede:


Det kan udstyres med 4x16GB ram, men jeg ved ikke helt hvad jeg skal anbefale dig af Grafikkort. Her kan der være at andre har gode ideer?

Hilsen Carsten.

Rettelse: Jeg har i første linie ændret Intel til nVidea grafikkort.




Redigeret af csell - 14-December-2016 kl. 07:57
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2016 kl. 09:08
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Din nuværende burde være ok

Mere Ram. Evt større SSD.
Og et grafikkort der også kan klare 4K.   Og en god monitor

Mit bundkort er af en gammel type, som ikke engang kan håndtere min 4 Tb disk. så jeg udnytter alt plads på disken. Skal jeg opgradere RAM, så kan jeg ikke supplere de nuværend 6Gb, men skal købe nyt.

Jeg vil gerne opgradere. Jeg synes systemet bruger meget tid på rendering, og jeg har afsat 8-10.000 kr. til en pc, der reducerer "ventetiderne". Så kan jeg måske sælge min nuværende og få lidt penge for den.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2016 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hej.

Da jeg for 1-2 år siden kiggede ind i Video redigering, fandt jeg ud af at nogle Video redigerings programmer kører bedst på nVidea grafikkort andre på AMD grafikkort. Jeg ved ikke hvad du i øjebliket bruger af program, men foreslår at du vælger platform efter din software...........


Tusinde tak for dine detaljerede input.

Jeg redigerer på amatør-niveau og anvender 2 programmer: "Sony Movie Studio Platinum 13" og "Adobe Premiere Elements 12" - altså light versionerne. Dem opdaterer jeg snarest, da de ikke er så stærke til 4K. Jeg redigerer videoer fra et GoPro-kamera.

Jeg behøver ikke det nyeste og ypperste isenkram, og vil gerne købe inden nytår.

Hvis jeg skal købe stumperne, kunne jeg godt tænke mig nogle konkrete input til bundkort, processor, ram, grafikkort og SSID.


iPhone 13, OS 15.3
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10301
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2016 kl. 09:41
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:


Jeg vil gerne opgradere. Jeg synes systemet bruger meget tid på rendering, og jeg har afsat 8-10.000 kr. til en pc, der reducerer "ventetiderne". Så kan jeg måske sælge min nuværende og få lidt penge for den.
 
Jeg er bange for, at du kun vil opleve en marginal reducering af ventetiderne, selv med det nyeste isenkram.
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2016 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:


Jeg vil gerne opgradere. Jeg synes systemet bruger meget tid på rendering, og jeg har afsat 8-10.000 kr. til en pc, der reducerer "ventetiderne". Så kan jeg måske sælge min nuværende og få lidt penge for den.
 
Jeg er bange for, at du kun vil opleve en marginal reducering af ventetiderne, selv med det nyeste isenkram.
 
Flemming

Hmmm, det finder jeg underligt, hvis 4-5 års udvikling ikke giver mærkbare forbedringer. Jeg mener at jeg betalte omkring 9.000 kr. for isenkrammet dengang, og jeg vil bruge ca. det samme nu.
Er der ikke noget med at Moores lov siger, at der sker en fordobling af antallet af transistorer for hvert 1½år - og som nogen oversætter til at it-isenkrammet bliver dobbelt så hurtigt for hvert 1½ år.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2016 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Hvis jeg skal købe stumperne, kunne jeg godt tænke mig nogle konkrete input til bundkort, processor, ram, grafikkort og SSID.

Hej.

Mores Low siger at du skal vente på enten Intel Kaby Lake eller AMD Fyzen. Det er ca 2 mdr.

Hvis du skal købe inden nytår vil jeg forelå et MSI C236 Workstation bundkort. 


C236A er fysisk størst og har Intel Gigabit netværk, mens C236M er fysisk mindre og desværre har Realtek Gigabit netværk.
Jeg ved ikke hvad du har plads til i dit gamle kabinet. Hvis du kun har plads til C236M kan du evt købe en billig PCIe Intel netværks adapter.

Jeg ved ikke hvilken i7 cpu du har i dag eller hvad dens benchmark er?

Men i et MSI C236 vil jeg forelå en Xeon® Processor E3-1200 v5 fra dette link:


Den næstbedste har f.eks. en Average CPU Mark på 10254


Hvad har din egen i7?

Jeg ville enten vælge RAM fra Crusial RAM finder eller fra dette MSI link:


Her ville jeg kun vælge 16 GB stiks. Jeg ved ikke om du skal have 2 eller 4 stk.


Og så til det jeg ikke ved noget om. Nemlig PCI-E M2 SSD.

'TURBO M.2 'Delivering speeds up to 32Gb/s using Gen3 x4, Turbo M.2 is over 5 times faster than a regular SATA III'


Så her ville jeg vælge ud fra det øverste afsnit i dette link:


Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 14-December-2016 kl. 10:52
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5205
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2016 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Hmmm, det finder jeg underligt, hvis 4-5 års udvikling ikke giver mærkbare forbedringer. Jeg mener at jeg betalte omkring 9.000 kr. for isenkrammet dengang, og jeg vil bruge ca. det samme nu.
Er der ikke noget med at Moores lov siger, at der sker en fordobling af antallet af transistorer for hvert 1½år - og som nogen oversætter til at it-isenkrammet bliver dobbelt så hurtigt for hvert 1½ år.
Moores lov gik i stå for en del år siden. Man har ramt loftet for hvor små transistorer man kan have pr. mm2 chip. 
Og dermed også for hastighed på CPU.
Så den måde man kan forøge performance på er ved at have flere kerner som kører parallel processing.
Og der er der ikke sket samme forøgelse, som fulgte med Moores lov.

Mvh. JørgenT
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2016 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Hej.

Mores Low siger at du skal vente på enten Intel Kaby Lake eller AMD Fyzen. Det er ca 2 mdr.



Hej Carsten. God pointe..
Mit kabinet er et af de store, og der er vel plads til det meste af Amazons serverpark i denWink
Ellers køber jeg bare en ny og sælger den gamle PC som en samlet PC. Så er jeg også sikker på, at strømstikkene passer til bundkort og øvrigt moderne isenkram.

Min processor er vist nok den 1. generation af i7 og den er på 2,8 Ghz, model 930. Benchmark er på 5202 jf.

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-930+%40+2.80GHz&id=835


Jeg har ikke meget forstand på det med benchmark, men jeg tolker det derhen, at din foreslåede processor er dobbelt så hurtig.
Sammen med flere og hurtigere RAM, SSD disk og bedre grafikkort, så må hastighedsforbedringen da være markant. Eller er der for lidt at hente, som en anden i tråden antyder??
iPhone 13, OS 15.3
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2016 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Hmmm, det finder jeg underligt, hvis 4-5 års udvikling ikke giver mærkbare forbedringer. Jeg mener at jeg betalte omkring 9.000 kr. for isenkrammet dengang, og jeg vil bruge ca. det samme nu.
Er der ikke noget med at Moores lov siger, at der sker en fordobling af antallet af transistorer for hvert 1½år - og som nogen oversætter til at it-isenkrammet bliver dobbelt så hurtigt for hvert 1½ år.
Moores lov gik i stå for en del år siden. Man har ramt loftet for hvor små transistorer man kan have pr. mm2 chip. 
Og dermed også for hastighed på CPU.
Så den måde man kan forøge performance på er ved at have flere kerner som kører parallel processing.
Og der er der ikke sket samme forøgelse, som fulgte med Moores lov.

Mvh. JørgenT

Tak for input.
Kan jeg tolke dit indlæg der hen, at du også mener, at der er for lidt at hente ved en opgradering.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2016 kl. 12:27
Jeg ville helt klart spare penge, og så opgradere den du har! I med en SSD - evt. en PCI-E SSD, hvis dit bundkort supporterer det. I med 24 GB RAM, og skift til en større CPU og et andet grafikkort.

M.v.h.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu