recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lidt Philips Hue begynder spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lidt Philips Hue begynder spørgsmål

 Besvar Besvar Side  <1234 9>
Forfatter
Besked
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2016 kl. 23:17
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

 
Men det kræver så at alle lampesteder laves om til konstant spænding?

Men ellers jo, så er det den mest elegante løsning. Har du nogle links med guides til raspberry pi. Har nemlig en toer i overskud :)

Konstant spænding er rimelig nemt, enten med et kip (fjeder) tryk på afbryderen (det må du selv)
og ellers samlemuffer osv. (det må du ikke selv)
(som jeg startede med at skrive, det er ikke den letteste løsning!)

Z-home trykkene har et indbygget relæ, så det kan man også bruge, så man stadig kan fjerne strømmen fra lampeudtaget.

Som sagt, home-seer, der er vidst en 30 dages prøveperiode til raspberry pi.
Jeg har ikke selv prøvet det, men jeg læser rigtig meget godt om det, og der er mange funktioner.
du skal bruge en antenne ala denne
eller denne

Hvis man holder sig til home-seer, eller en boks som fibaro eller getvera, så er man rimeligt hurtigt igang, og det er ikke voldsomt svært heller hvad jeg lige har forstået. (har ikke prøvet nogle af dem)

Jeg startede selv med domoticz, (open source gratis software) det virker med både z wave og hue, men førnævnte løsninger er lettere at komme igang med.

jeg er dog gået over til at bruge home-assistant, men det er en del tungere at komme igang med, da alle funktioner skal programmeres.

Men bare så du er forberedt, så er disse systemer meget mere en at tænde og slukke lys, du kan selvfølgelig godt holde det simpelt, og kun bruge den funktionalitet, men du kan også bygge videre.

Hvis du har Sonos, kan du med et tryk på z wave kontakten, starte en bestemt playliste, og et tryk mere pause.
du kan få stikdåser, så du kan måle antal watt du bruger, eller slukke for standby strømmen.
du kan få nogle små pir følere til at tænde lys.
du kan få radiator thermostater, så du via en app kan sætte temperaturen på radiatoren.
Så hvis lysten er der, er der mange funktioner du kan få glæde af.

jeg er selv glad for mit,
og når først man er igang, finder man ud af hvor meget mere man kan (det er starten på at automatisere hele dit hjem)
men det er ikke klaret på en formiddag.

men hvis det skal være hue, og du også gerne vil have det skal se ordentligt ud, uden dimmer switches osv. så er det desværre nok een af dine eneste muligheder. (hvad jeg kender til


Redigeret af Blank - 29-December-2016 kl. 02:35
BaaaaaH
Til top
Henrik K Kristensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik K Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2016 kl. 10:35
Så er jeg kommet med på HUE-vognen.

Vi er flyttet i et hus med 50 m2 stue og i dagligstuen har vi 3 lamper der skulle tændes i hvert sit hjørne.
 Vi ville gerne:

1. Kunne lave ens belysning (pærerne skulle have samme farvetemperatur)
2. Nemt kunne variere mellem meget lys og lidt/hygge lys.
3. Automatisere lys når vi er væk (tænde tidligt på aftenen og slukke senere)
4. Undgå at rende og tænde lamper 3-4 steder.

Jeg købte som start en bridge, 3 pærer og en dimmer-switch.

Vores dimmer er sat op således:

Knap1: KLIK tænder 3 lamper på fuld styrke (bright). HOLD tænder 3 lamper på 40% styrke (relax)
Knap2: KLIK tænder 2 lamper på fuld styrke (bright). HOLD tænder 2 lamper på 40% styrke (relax)
Knap3: KLIK tænder 1 lampe på fuld styrke (bright). HOLD tænder 1 lampe på 40% styrke (relax)
Knap4: KLIK slukker alle lamper i dagligstuen.

Altså 7 lys-indstillinger i dagligstuen på en intuitiv måde (for os) så selv ungerne nemt tænder det lys de har behov for og vi kan slukke alt lys med et klik på én kontakt - ja selv konen er tilfreds Wink

Alt virker nu "perfekt" og vi er meget tilfredse med HUE indtil videre.

Næste projekt er køkkenet hvor dimmer vil blive sat op på næsten samme måde - en knap der tænder alt. En knap der tænder 2 lamper men ikke strips under overskabene osv.


vh
Henrik
HUE-fan


Redigeret af Henrik K Kristensen - 29-December-2016 kl. 10:56
Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2008
Status: Offline
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2016 kl. 19:36
Takker Blank. Der er noget at kigge og læse op på. Det er ikke ligefrem billigt, så må hellere sætte mig ind i om det er den vej jeg skal gå. :)
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2017 kl. 22:40
Håber det er i orden jeg låner tråden, til et par spørgsmål.

Vi vil gerne lave nightmode med svagere lys på toilettet.
Lyset (en Hue-pære) tændes på en kontakt på væggen udenfor toilettet. Nu har jeg - som forsøg - tapet kontakten til on hele tiden. Så har jeg en motion sensor i rummet.
Som jeg ser det er der kun mulighed for at sætte dag og nat til bestemte tidspunkter. Problemet er at vi går i seng på forskellige tidspunkter - kl 22-23 til hverdag, og 2-3 i weekenden. Det kan vel ikke være rigtigt at man i appen, hver dag skal sætte et tidspunkt for, hvornår man forventer at gå i seng.
Kom gerne med erfaringer ...

Jeg har overvejet en Tab-kontakt, men synes den er dyr i forhold til Dimmer-switch'en (som jeg har en af). Kan den flere tricks? Dimmer-switch'en kan man jo trykke på flere gange ...

På forhånd tak for input.
/zemo/
Til top
jacobn Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-April-2015
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2017 kl. 00:07
Hvis du har en Bridge, så kan du programmere din Dimmerswitch til at starte med natlys ved første tryk. Som standard er første tryk "seneste tilstand".
Til top
Tmann Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-December-2011
Status: Offline
Point: 96
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2017 kl. 10:30
Hvis man fjerner strømmen fra den fysiske kontakt så pærerne ikke har forbindelse til din Hue Bridge så vil de start op med standard indstilling som hvis man sætter strøm på fra start af.

Jeg har et starter kit med en Hue Tap. Den fungere rigtig godt. Også skal man jo ikke skifte batterier da der ikke er nogen monteret. 

Det eneste minus der er ved den er at man ikke kan tænde og slukke på samme knap. 


Sony 85” KD-85XF8596
Panasonic 4K Blu-ray DMP-UB900
Denon AVR-X6300H Reciever
B&W 683 Fronter
B&W HTM61 Center
B&W DS3 Surround
B&W ASW610XP Subwoofer
Sony PlayStation 4 PRO
Nvidia Shield TV
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2017 kl. 19:39
Tak for svar.
Ja, jeg nok ude i, at sidste person som går i seng, trykker på en knap og skifter til nightmode. Første person om morgenen, trykker så fx. to gange, for at skifte til daymode.

Jeg savner lidt info om Tap-switch'en kontra Dimmer-switch'en. Jeg kan ikke gennemskue om Tap'en "bare" en switch med fire presets, eller om den kan noget mere/gør det smartere. Dimmer-switch'en har jo faktisk fem presets. Men når man nu kan købe næsten tre Dimmer-switch'es for prisen af én Tap?
/zemo/
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2017 kl. 19:57
Du kan blot lade dimmeren have 2 modes: Dag og nat, hvor første tryk starter nat og andet starter nat. Så skal du blot trykke på tænd-knappen for at cykle mellem dem konstant. Men du kan ikke sætte den til at fungere på 2 forskellige måder afhængigt af om det er nat eller dag, så du har dermed heller ikke en direkte indgang til begge presets fra dimmeren.

Jeg bruger dimmeren i soveværelse med en mode for nat-belysning ved 1. tryk, 100% ved andet tryk, og så har jeg lidt andre modes på de tre sidste, som jeg dog sjældent bruger. Det fungerer fint.

Du kan godt programmere lyset til at slukke helt på forskellige tidspunkter afhængigt af om det er weekend eller hverdag. Det kræver bare 2 forskellige timere. Så behøver sidste mand ikke slukke. Ulempen er dog hvis man lige rammer 10 minutter ved siden af, så risikerer du, at lyset slukker på et uheldigt tidspunkt hvor det ikke er ønskværdigt. Det er dumt at stå med tandbørsten i munden og så slukker lyset fordi du lige var ude af dagsrytmen. Ellers skal du jo bruge Philips' sensor ligesom du har nu. Den programmerede slukning vil dog fyre af uanset om du har sensor på eller ej, så hvis den slukker skal du vifte med armene igen. Jeg tænker, at der er noget ITTT, der kan sættes op til at udskyde en slukning med x minutter hvis sensoren registrerer noget, men det er ikke noget app'en kan pr. default. Sensoren har lidt flere settings end de andre dimser, som du måske kan se her: http://www.howtogeek.com/274953/how-to-set-up-the-philips-hue-motion-sensor/

Lige en note til tap: Der er ikke meget "tap" over måden du trykker på den. Da den ikke har batterier, så er det selve vandringen af knappen der skaber strømmen, så den har en RET lang vandring ift. hvad man lige forventer. Du det er mere som at trykke på en blød knap på børns legetøj end en lysknap.

Redigeret af Torben Rasmussen - 10-Januar-2017 kl. 20:11
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2017 kl. 17:15
Tak for svar, Torben og andre.

Som jeg ser det, kan det jeg efterspørger, ikke lade sig gøre. I hvert fald ikke i Hue-appen (v. 2.0).

Jeg vil gerne have motionsensor til at tænde lys på badeværelse. Lyset skal være svagt efter sidste person går i seng (trigger en kontakt). Lyset skal være 100 %, når første person står op om morgenen (trigger kontakten igen). Problemet er at i appen, skal man indstille et tidspunkt for dag/nat under motionsensoren. Og det dur bare ikke at indstille et fast tidspunkt, da vores sengetider simpelthen varierer for meget.

Alternativ skal jeg bare sætte en dimmerswitch op ved badeværelset, så man evt. trykker en gang for svagt lys og to gange for kraftigt lys.

Findes der evt andre apps, der kan det ønskede?
/zemo/
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2017 kl. 17:38
Du kan kigge på det jeg har skrevet tidligere i tråden.
Det du ønsker kan sagtens lade sig gøre, men det vil nok koste omkring 1000 kroner.
BaaaaaH
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2017 kl. 18:31
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Du kan kigge på det jeg har skrevet tidligere i tråden.
Det du ønsker kan sagtens lade sig gøre, men det vil nok koste omkring 1000 kroner.
Sorry, jeg mente at Philips Hue-verdenen kan (formentlig) ikke tilbyde det jeg ønsker. Jeg kigger nærmere på det du skrev
/zemo/
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2017 kl. 21:10
Nu vi er på emnet, er der så nogle af jer der har målt på hvad et HUE system trækker i standby strøm?
Har ikke kunnet findet det på deres hjemmeside.

Her tænker jeg på hvert enkelt modul. Hvad tager bridge fx? og hvad tager GU10 og E27. 
Håber nogle kan hjælpe. Har ikke selv en el måler.

Edit:
Har ændret teksten så den ikke kritisere phillips for at JEG ikke kunne finde rundt på deres side. :-)

til info trækker de forskellige produkter følgende standby strøm:
Bridge 2.0: 1,5W
Light strip plus: 0,1W
White GU10: 0,1W
Farvet GU10 og E27: 0,45W




Redigeret af kenneth85 - 12-Januar-2017 kl. 06:01
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu