recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OLED burn-in
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

OLED burn-in

 Besvar Besvar Side  <1 2324252627>
Afstemningsspørgsmål: Har du burn-in på dit OLED
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
10 [10,20%]
80 [81,63%]
6 [6,12%]
2 [2,04%]
Du har ikke adgang til at deltage i denne afstemning

Forfatter
Besked
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2017 kl. 09:40
Tak for svarene.
Jeg synes virkelig, at man kan læse mange fortolkninger og forskellige forklaringer, når jeg søger på internettet. Desværre.

Jeg er nysgerrig, så tillad mig venligst at stille flere spørgsmål😀

Ved en vedvarende indbrænding i skærmen nævnes endvidere flere steder, at der kan være tale om såkaldt phosfor burn-in, hvilket kun kan ske på plasma- og OLEDskærme, men ikke på lcd på grund af manglende opbygning/indhold med fosfor. Derfor nævnes retentionsbegrebet.
Hvem ved noget/mere?
---------

Vi har læst, at visse fabrikater har selvreparerende programmer, der kan løse oled-burn-in- problemet. Hvor virksomt er disse programmer og findes de i de to burn-in-ramte OLEDsmodeller og er afhjælpning eventuelt forsøgt på denne måde?
Og hvilke erfaringer?
---------

Er der nogle af jer, der har oplevet burn-in på LCDskærme? Fortæl gerne om jeres erfaringer? Eller er der tale om retention og forsvinder det af sig selv? Nævn også model og årgang.
-----------

Seks personer nævner i trådens grafiske undersøgelse, at de har burn-in. Vil I hjælpe med at fortælle, hvad I oplever på jeres skærme samt model og årgang?


Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2017 kl. 09:55
Fosfor burn-in på OLED?
OLED indeholder (så vidt jeg ved) ikke fosfor, så det bliver nok svært at finde

Burn-in på LCD der er retention - hvis det er retention, er det ikke burn-in, så det bliver nok svært.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2017 kl. 10:08
Min gamle ipad 2 har et konstant burnin af safari. Har lige startet den op efter at have slukket i 2 år grundet din udtalelse, og ganske rigtigt, man kan se det endnu. Apple accepterede i sin tid, at der var burnin i skærmen, men forklarede også, at det måtte skyldes en brugerfejl.
Ipad 2 har så vidt jeg ved lcd.

Du er også i andre tråde blevet gjort opmærksom på, at der kan fremkomme burnin i lcd, hvilket også er blevet eksemplificeret med modeller, jeg forstår ikke, at du bliver ved med at spørge?
Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1559
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ukke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2017 kl. 10:13
Der var langt flere problemer med Panasonics plasma-skærme end der er med OLED nu. Jeg forstår ikke denne skræmmekampagne mod OLED. Og dem der er bannerfører for heksejagten ejer ikke en gang selv en OLED-skærm.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2017 kl. 10:39
Der er burn-in på min iMac skærm (LCD med LED baggrundslys). Æblet i menuen øverst til venstre kan ses på grå baggrund.


Venlig hilsen
KB
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2017 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af Ukke Ukke skrev:

Der var langt flere problemer med Panasonics plasma-skærme end der er med OLED nu. Jeg forstår ikke denne skræmmekampagne mod OLED. Og dem der er bannerfører for heksejagten ejer ikke en gang selv en OLED-skærm.

Jeg tror at man misforstår en masse ved at kalde diverse spørgsmål for en skræmmekampagne/ heksejagt - for hvad skulle formålet dog være? De fleste af os er jo interesserede i det bedst mulige billede. Vi er nok bare nogle der tænker os lidt mere om. Lidt i sjov - selv er jeg som pensioneret flyvesikkerhedsekspert uddannet i at lave risikovurderinger - og en sådan ret "Løseligt", ser ikke så godt ud - LED versus OLED, hvad angår risikoen for burn-in. Heldigvis er der en del tiltag i skærmene som forsøger at i møde gå burn-in. Men netop disse "Risikodæmpende tiltag", og deres egentlige effektivitet er den helt store hurdle i en vurdering.

Jeg tror ligesom jeg selv, at mange gerne ville investere i et OLED, hvis man er bare nogenlunde sikker på, at man ikke sidder med en ødelagt skærm, selvom man har forsøgt alt for at undgå netop dette. 

Jeg hælder måske lidt til den holdning (var det Lennon der skrev det), at forskelle i panelerne kan være årsag til burn-in.

Nej, jeg har ikke selv OLED, men har "lagt billet ind" på et eksemplar til senere levering, og jeg er ret spændt på den sag.



Redigeret af Hother - 12-Juli-2017 kl. 11:10
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2017 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Min gamle ipad 2 har et konstant burnin af safari. Har lige startet den op efter at have slukket i 2 år grundet din udtalelse, og ganske rigtigt, man kan se det endnu. Apple accepterede i sin tid, at der var burnin i skærmen, men forklarede også, at det måtte skyldes en brugerfejl.
Ipad 2 har så vidt jeg ved lcd.

Du er også i andre tråde blevet gjort opmærksom på, at der kan fremkomme burnin i lcd, hvilket også er blevet eksemplificeret med modeller, jeg forstår ikke, at du bliver ved med at spørge?

Vi har også burn-in på en iPad 2. Topmenuen fra Safari har brændt sig permanent fast - skete efter den lå tændt en nat (vel 5-7 timer, hvorefter batteriet var kørt i bund). Herudover har jeg burn-in på en Dell PC-monitor. Noget tekst har sat sig fast midt på panelet.

Retention opleves på vores Panasonic VT20 plasma hver gang den kører 2-3+ timer med undertekster. Retention har vi set et par gange på LG E6 OLED, hvis den står 4-5+ timer på samme skærmbillede. Der er visse skærmbilleder, som "snyder" baggrundsskærmen, så den ikke starter. F.eks. Netflix's "watch next" skærm, når man har set en tv-serie til ende. Retention er helt væk næste gang det tændes.

Alle vores skærme bruges fuldstændig uden hensyntagen. Går de i stykker, så må det være sådan, og så ved man det til næste indkøb.

Retention og burn-in vil også kunne forekomme på fremtidige skærmteknologier. Fosfor er vi ude over, men andre komponenter i pixel-nettet genbruges på tværs af skærmteknologier.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2017 kl. 11:29
Der er forskel i panelerne, men jeg tvivler ret kraftigt på, at der er så meget forskel, at én model får burnin og en anden ikke får det hvis brugsmønsteret er præcis det samme.

Hvis TVet primært kører med én kanal, så vil det i størstedelen af tiden se samme logo hjørnet og det vil med tiden sætte sig fast. Den tid TVet er slukket har ingen betydning for afhjælpning af burnin. Det er den tændte tid der tæller, hvor de enkelte pixels ældes. Så selvom der er reklamer mv på K5, så er logoet til stede måske 75% af tiden.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2017 kl. 19:19
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Min gamle ipad 2 har et konstant burnin af safari. Har lige startet den op efter at have slukket i 2 år grundet din udtalelse, og ganske rigtigt, man kan se det endnu. Apple accepterede i sin tid, at der var burnin i skærmen, men forklarede også, at det måtte skyldes en brugerfejl.
Ipad 2 har så vidt jeg ved lcd.

Du er også i andre tråde blevet gjort opmærksom på, at der kan fremkomme burnin i lcd, hvilket også er blevet eksemplificeret med modeller, jeg forstår ikke, at du bliver ved med at spørge?


Tak for dit svar, og at du endog åbner din iPad2.

Min interesse i spørgsmål om burn-in er personligt bedre at forstå, om det er brugeren, skærmen eller fx forskellen i skærmene, der skaber problemet.
Og er problemet bestandigt, løser det sig af sig selv og hjælper TVets indbyggede reparationsprogrammer.

Jeg har personligt ingen interesse i producenter eller modeltype, ligesom jeg ikke aner om min næste TV bliver et oled, hvilket nok først bliver sandsynligt om nogle år. I øjeblikket er jeg dog super tilfreds med mit nuværende LCD, men et nyt LCD bliver det næppe, men om det bliver OLED eller et ægte QLED, når det engang kommer vil tiden vise.

I årtier har jeg i mit tidligere virke, skullet undersøge årsag til enhver forsikringsskade. Så det hænger måske i mig at spørge og finde ud af hvorfor og hvad gør man så.


Redigeret af bentpetersson - 12-Juli-2017 kl. 19:21
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2017 kl. 17:22
Tak til alle, der besvarede mine spørgsmål
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Gasse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gasse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2017 kl. 00:31
LG OLED65B6 
Til top
Gasse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gasse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2017 kl. 00:38
Mit LG OLED65B6 har et 5 tal som jeg ikke kan komme af med. Har kørt LG's egen rens og Plasma cleaner uden held.

5 tallet ses tydeligt på en rød baggrund.
Kik under SMA i plasma.

Kan det være en garanti sag ?. 
købt hos elgiganten.


Redigeret af Gasse - 14-September-2017 kl. 00:39
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2324252627>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu