recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround forstærker m. DAB
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Surround forstærker m. DAB

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
namrepus Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér namrepus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Surround forstærker m. DAB
    Sendt: 17-Januar-2017 kl. 15:28
Min fader har en aldrende "Pioneer vsa-303" som driller lidt i sluk knappen, samt fjernbetjeningen er MEGET slidt! Samtidig er hans gamle FM tuner begyndt at te' sig, så nu må det være tid til noget nyt. 

Jeg har tidligere været på udkig efter en ny forstærker til ham grundet Yousee's nedlukning af FM radio signalet, men jeg synes ikke at kunne finde nogen side hvor jeg kan filtrere på "DAB radio".

Er der nogen der kan pege mig i retningen af hvad man skal vælge?? Eller hvilken side hvor jeg kan anvende "DAB radio" som kriterie.

Han har ikke internet eller netværk derhjemme, så internet radio duer ikke :/ 
På forhånd tak!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2017 kl. 17:56
Har han en DAB antenne?

Uden en sådan er en DAB radio intet værd.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2017 kl. 20:11
Never mind ...

Redigeret af Mefisto - 17-Januar-2017 kl. 20:11
Til top
namrepus Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér namrepus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2017 kl. 20:51
#1 Pas... Troede DAB+ antennen var indbygget i sådan en forstærker, eller at man brugte det nuværende yousee radio stik??? Aner ikke en pind om radio/FM/DAB.. Troede at signalet bare blev digitalt og modtageren også skulle være digital (ligesom med skiftet fra analog tv til digital tv hos yousee).
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2017 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af namrepus namrepus skrev:

Troede DAB+ antennen var indbygget i sådan en forstærker, eller at man brugte det nuværende yousee radio stik??? Aner ikke en pind om radio/FM/DAB.. Troede at signalet bare blev digitalt og modtageren også skulle være digital (ligesom med skiftet fra analog tv til digital tv hos yousee).
Yousee har ikke DAB signalet med i kabel-TV. 
Men FM kanalerne sendes også som digital DVB-C radio signal, som er noget helt andet end DAB+ (sendes også når FM signalet lukkes).
Så enten egen antenne til DAB+ tuner, eller en egnet DVB-C tuner med digital radio funktion på Yousee kabel.

F.eks. kan den tudsegamle Yousee Sagem 60 stadigvæk bruges som digital radio tuner, men er ikke god som TV tuner mere.

Det lidt groteske er at Yousee egen nye TV boks/tuner endnu ikke understøtter digital radio. Confused
Kommer måske med i en opdatering?  Wink

Mvh. JørgenT
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2017 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af namrepus namrepus skrev:

#1 Pas... Troede DAB+ antennen var indbygget i sådan en forstærker, eller at man brugte det nuværende yousee radio stik??? Aner ikke en pind om radio/FM/DAB..


Så er det godt du spørger et sted, hvor der er nogen der ved noget :-)

DAB udsendes via luften og ikke kabeltv.
For at kunne modtage DAB, skal der være en form for antenne, der kan modtage signalet. I mange DAB radioer er der en "trække ud antenne", men det er som regel de der "transitorradio-lignende" DAB modtagere.
Men som med TV via antenne, så skal DAB kunne modtages fra senderen. Mange steder er der "huller" i dækningen med DAB signaler. Så rigtigt mange der køber "transistorradioer" får udfald og hakkende lyd.

Jeg sidder lige nu med en tussegammel Euroline DAB adaptor her ved min PC, hvor jeg har en hjemmelavet dipol (den del af antennen der modtager signalet) til at stå inde bag reolen. Det går fint, men jeg bor også kun 10-12 km fra en sender og sidder på første sal af vores hus.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
namrepus Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér namrepus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2017 kl. 22:26
Ohhh my! Jeg kender en som bliver extra tosset nu :D 

Dvs. at vi lige så godt kan kigge efter en forstærker med alm. FM radio, og så må han modtage radio via. den stueantenne han har fået af yousee... Eller også skal han til at købe en DAB+ antenne :) Han er i forvejen tosset over de har fjernet radio-sending for at give plads til mere internet som han ikke bruger :P
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2017 kl. 23:25
Der findes ikke DAB+ antenner :-)

Men ja, han kan prøve FM stueantennen han har fået.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2017 kl. 07:14
Det er jo muligt at afmelde yousee.

Og så modtage TV og DAB via antenne.

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2017 kl. 07:40
Oprindeligt skrevet af namrepus namrepus skrev:

Ohhh my! Jeg kender en som bliver extra tosset nu :D 

Dvs. at vi lige så godt kan kigge efter en forstærker med alm. FM radio, og så må han modtage radio via. den stueantenne han har fået af yousee... Eller også skal han til at købe en DAB+ antenne :) Han er i forvejen tosset over de har fjernet radio-sending for at give plads til mere internet som han ikke bruger :P
Hvilke kanaler/udsendelser lytter han til?
De kanaler der ligger på Yousee FM bånd sendes jo ikke alle på det åbne FM bånd med stueantenne Wink
Men det gør de som sagt som digital DVB-C radio.

Og desuden bliver FM sending efter planen jo også nedlagt, så måske kun en midlertidig løsning med stueantenne. Confused

Mvh JørgenT

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6982
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2017 kl. 10:24
FM sending forbliver en del år endnu  

Så hvorfor ikke bare bruge en radio og en simpel FM antenne.  Kan jo lyttes med en lille tråd i indgangen i det meste af landet
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2017 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

FM sending forbliver en del år endnu  

Så hvorfor ikke bare bruge en radio og en simpel FM antenne.  Kan jo lyttes med en lille tråd i indgangen i det meste af landet

Fordi Giro 413, Danmarksmester og andre lign programmer er flyttet til P5 på DAB båndet.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu