recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ingen surround selvom receiver skriver det
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ingen surround selvom receiver skriver det

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2017 kl. 09:23
Oprindeligt skrevet af basilhot basilhot skrev:

Hej Per
 
Du skriver at det ikke er sikkert TV'et vil sende 5.1 videre til receiveren. Men der bliver jeg så forvirret over hvorfor der så står DD 5.1 på receiveren og jeg kan se at højtalerne på receiveren er aktive. Det burde der vel ikke stå hvis den ikke kan sende lyden videre?
 
Din Samsung gør det heller ikke skriver du, men en app på TV og en app fra ATV er vel det samme, det er forbundet med HDMI til receiveren og skal bare kaste lyden videre. Jeg forstår ikke forskellen
 
Men selvom jeg kan streame fra iTunes i 5.1 så løser det desværre ikke lydproblemet med hensyn til Blockbuster film (jeg har lidt rabatkoder dertil) Jeg prøver lige dit forslag med en trailer fra iTunes og ser hvad lyd den spytter ud der.
 
Jeg har både Sony smarttv og Sony receiver, så jeg prøver lidt at høre Sony support om de kan komme med nogen hints.
 
 

Der kan være flere fejlkilder:
- Dit TV sender ikke 5.1 lyd videre fra HDMI til din receiver. Der er  jo klart forskel i om du bruger en App i TV eller om du bruger en App på din ATV og sender det ind i dit TV via HDMI. Det er 2 forskellige ting. Så derfor er du nødt til at sætte din ATV først i TV og derefter i din receiver.
- Blockbuster sender ikke 5.1 lyd på deres App til Iphone/Ipad der sendes videre til ATV. Derfor test med forfilmen på Itunes. Har du her 5.1 lyd, så er der noget galt med App'en og så skal du have fat i Blockbuster.

Da jeg ikke længer kunne leje film fysisk (Blockbuster eller Blue?????), begyndte jeg at checke hvor jeg kunne streame fra. Og jeg testede flere forskellige: Itunes, Blockbuster, Plejmo og nogle flere. Mit valg faldt på Itunes, da jeg her fik den bedste oplevelse. Nu ser jeg film på 100" projektor, så billedkvaliteten har stor indflydelse og nogle af tjenesterne sendte kun i stereo.

Men som sagt med Itunes ved jeg at du får 5.1 lyd, så start din test der og hvis det ikke virker via TV, så sæt din ATV direkte i receiveren.
Til top
basilhot Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 12-December-2009
Sted: DK
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér basilhot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2017 kl. 13:46
 
@Klaus, af ren nysgerrighed hvor ligger så forskellen. Uanset om det er en app eller ekstern kilde så skal Tv'et stadig sende lyden videre fra samme sted, nemlig HDMI udgang.
 
@Per, jeg har prøvet at koble ATV direkte til receiveren. Der var ingen forskel desværre.
Hvis mit TV ikke sender lyden videre hvorfor hulen skriver min receiver så DD 5.1?
 
Og jeg er helt enig, iTunes er også mit første valg men de her rabatkoder skal lige bruges først :-)
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2017 kl. 15:31
Oprindeligt skrevet af basilhot basilhot skrev:

 
@Klaus, af ren nysgerrighed hvor ligger så forskellen. Uanset om det er en app eller ekstern kilde så skal Tv'et stadig sende lyden videre fra samme sted, nemlig HDMI udgang.
 
@Per, jeg har prøvet at koble ATV direkte til receiveren. Der var ingen forskel desværre.
Hvis mit TV ikke sender lyden videre hvorfor hulen skriver min receiver så DD 5.1?
 
Og jeg er helt enig, iTunes er også mit første valg men de her rabatkoder skal lige bruges først :-)
 
Har du prøvet at afspille fra Itunes?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2017 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af basilhot basilhot skrev:


 
@Klaus, af ren nysgerrighed hvor ligger så forskellen. Uanset om det er en app eller ekstern kilde så skal Tv'et stadig sende lyden videre fra samme sted, nemlig HDMI udgang.


Det er bare ikke alle tv der kan håndtere surround videre fra HDMI til HDMI.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2017 kl. 22:51
Jeg har et Samsung 4K tv fra 2015 som IKKE sender 5.1 lyd via HDMI ARC fra enheder tilsluttet TV.
For at løse det har jeg koblet et optisk kabel mellem fjernsyn og Receiver og kan stadig udnytte CEC via HDMI kabel. Mon ikke dit problem er det samme?
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan Olesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2017 kl. 07:21
Oprindeligt skrevet af basilhot basilhot skrev:


Og jeg er helt enig, iTunes er også mit første valg men de her rabatkoder skal lige bruges først :-)

En vigtig del af problemløsning er at prøve at isolere problemet. Hvis du ikke vil afspille andet end Blockbuster, mens du tester, så er det altså svært.

Start din Apple-TV. Gå ind under Film. Vælg en action-film, f.eks. The Magnificent Seven, som lige nu er først på listen over mest populære film. Afspil traileren. Har du lyd i alle 5 kanaler?

Hvis svaret er ja, er det et Blockbuster-problem. Hvis svaret er nej, er det et problem med dit setup. Og dermed er vi et skridt tættere på at isolere problemet.

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2017 kl. 08:18
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af basilhot basilhot skrev:


Og jeg er helt enig, iTunes er også mit første valg men de her rabatkoder skal lige bruges først :-)

En vigtig del af problemløsning er at prøve at isolere problemet. Hvis du ikke vil afspille andet end Blockbuster, mens du tester, så er det altså svært.

Start din Apple-TV. Gå ind under Film. Vælg en action-film, f.eks. The Magnificent Seven, som lige nu er først på listen over mest populære film. Afspil traileren. Har du lyd i alle 5 kanaler?

Hvis svaret er ja, er det et Blockbuster-problem. Hvis svaret er nej, er det et problem med dit setup. Og dermed er vi et skridt tættere på at isolere problemet.


Og test både med ATV direkte i TV og hvis det ikke virker, direkte i receiveren.
Til top
basilhot Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 12-December-2009
Sted: DK
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér basilhot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2017 kl. 18:08
Hej alle

Tak. Jeg sætter virkelig pris på jeres input.

Jeg har nu prøvet forskellige forfilm fra iTunes via mit ATV. Der skriver receiveren Dolby Digital 5.1 og der er fuld smæk på alle højtalere, præcis som det skal være.

Jeg har haft fat i Sony og alt burde være sat op som det skal. De henviser til app udbyder (Blockbuster). Dem har jeg også rykket for svar, men de er stadig igang med at undersøge.

Vil det overhovedet hjælpe noget at jeg gør som ridderdk skriver, når det nu virker fint fra iTunes?
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2017 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af basilhot basilhot skrev:

Hej alle

Tak. Jeg sætter virkelig pris på jeres input.

Jeg har nu prøvet forskellige forfilm fra iTunes via mit ATV. Der skriver receiveren Dolby Digital 5.1 og der er fuld smæk på alle højtalere, præcis som det skal være.

Jeg har haft fat i Sony og alt burde være sat op som det skal. De henviser til app udbyder (Blockbuster). Dem har jeg også rykket for svar, men de er stadig igang med at undersøge.

Vil det overhovedet hjælpe noget at jeg gør som ridderdk skriver, når det nu virker fint fra iTunes?
Nej, det kan jeg ikke forestille mig :-) , meeen nuller og 1'ere er jo en sjov ting.
Når du kan få 5.1 fra dit atv via hdmi kablet, så er det ikke det samme problem som jeg har, mit tv kan ikke sende 5.1 lyd over hdmi fra eksternt tilsuttede enheder, kun fra smart tv og tuner delen.





Redigeret af ridderdk - 27-Januar-2017 kl. 18:20
Til top
basilhot Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 12-December-2009
Sted: DK
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér basilhot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2017 kl. 15:10
Hej igen
 
Jeg skylder vist en opdatering. Måske kan andre også få gavn af konklusionen.
 
Jeg har nu fået svar fra Blockbuster og de erkender at der er en fejl på lydbilledet når man streamer via AirPlay. De arbejder på at løse det, men kan ikke sige noget om hvor lang tid det vil tage at løse.
 
Tak for alle jeres input.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu