recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Seriøs ny projektor løsning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Seriøs ny projektor løsning

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
KennyIver Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 31-Maj-2011
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KennyIver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2017 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af JAWA JAWA skrev:

I og med at der er tale om en dagligstue der ikke er 100% lyskontrolleret, så har det i øvrigt overlegne sortniveau fra en JVC projektor ikke den samme afgørende betydning som i en dedikeret hjemmebiograf. Epson og Sony projektorerne har rigeligt sortniveau til at det er lyset i stuen der er begrænsningen på det opnåelige sortniveau (gælder også om natten da stuen ikke er malet helt sort).
 
I et stue setup kan jeg varmt anbefale et "Ambient Light Rejection" lærred men du muligvis får svært ved at finde en DK forhandler der kan demonstrere et - du skal nok kigge udenlands for at fine det store udvalg af denne type lærred, så prøv at google i tyskland. React 3.0 er et godt bud men der er mange andre og det kan være en fordel at finde et med lidt gain. Vær opmærksom på at priserne varierer kraftigt. Danske DNP og amerikanske Screen Innovation er blandt de førende og dyreste. Prøv at se nedenstående link for mere info om denne type lærred.
 
 
Jeg selv bruger en Sony HW40ES og et 100" cinegray 5D i fastramme fra elitescreens og jeg er meget tilfreds.
 
 
Jeg udskiftede det medfølgende hvide elitescreen lærred med gain 1.0 til ovenstående cinegray 5d med gain 1.5 og forskellen var som nat og dag. Det er nu muligt at se TV i dagslys uden at billedet er udvasket og om aftenen er sort subjektivt kulsort og ikke grå som ved det hvide lærred.
 
Hvis man bruger sin projektor i et stue setup kan jeg varmt anbefale i det mindste at overveje et  
Ambient Light Rejection lærred, men der er fordele og ulemper ved alle lærred typer.
 
Mvh
 
Så et lærred som React 3.0 vil være et godt bud?
 vil du nævne hvad der er ulemperne ved et Ambient Light Rejection?

React 3.0 i 90" kan købes hos therock hembio i sverige for omkring 9000 danske kr. 
Dem kan jeg prøve at skrive til, om de kan sende det. Smile

Hvor langt sidder du fra din 100" skærm? Og hvordan om aftenen når du ser film, er din stue så komplet mørklagt før sort er kulsort, og er det med hvide vægge? Smile


Redigeret af KennyIver - 24-Januar-2017 kl. 18:43
Setup:
Panasonic,Anthem,HK,DLS,Velodyne
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2017 kl. 19:13
Du vil som sagt, fortryde det inderligt, hvis du ikke går over 100" på den afstand.

Med hensyn til projektor, bliver EPSONen faktisk kåret til "bedste køb", i en gruppetest på samme side, testen til JVCen blev linket til, foran JVCen, der vinder "bedst i test", men til en væsentligt højere pris.

http://www.lydogbilde.no/test/hjemmekino/4-projektorer-med-4k/epson-eh-tw9300

Som nævnt tidligere, vil man ikke kunne udnytte det bedre sortniveau, med mindre rummet er indrettet til det, så i en stue, vil den ikke performe optimalt...

Det kunne være spændende, hvis der var nogle, der kendte til en test, hvor der blev testet forskellige lærreder, da jeg synes, det er enormt svært at vælge, uden selv at have mulighed for at kunne teste, og valget har kæmpe indflydelse på det endelige resultat...

JAWA, hvordan oplever du billedet i forhold til det gamle, når du ser film om aftenen med lyset slukket og vinduerne rullet for?
Jeg synes, et GAIN på 1.5 lyder af meget, så er dette ikke noget, der kan opleves negativt?


Redigeret af Supergris - 24-Januar-2017 kl. 20:18
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2017 kl. 13:26
Linket i mit tidligere svar er netop en test/gennemgang af forskellige lærreder:
 
 
Men man skal være varsom med at udpege en egentlig vinder i det man skal matche rum/projektor og lærred til hinanden.
 
Når jeg taler varmt om mit cinegrey 5D så er det ikke fordi jeg tror det er bedre end andre ambient light rejection lærreder. Det er et reletivt billigt 2 lags lærred med moderart ambient light rejection effekt og det løser opgaven men et DNP eller screen innovation lærred til 3 eller 5 gange prisen vil performe endnu bedre.
 
Da jeg har ophængt min projector i loftet og trukket kabler oven over loftet var jeg tvunget til at bruge det eksisterende ophæng der er 3.5 meter fra 100" lærredet tiltænkt et hvidt gain 1.0 lærred. Selvom projektoren egentlig hænger en meter for tæt på lærredet så er hotspot effekten meget begrænset og egentlig kun synlig når jeg specifikt kigger efter den i en meget lys scene. Ved almindeligt TV og film bemærker jeg den ikke.
 
Gain 1.5 gør det muligt at bruge sony hw40 ES i reference indstilling i ØKO mode og altså deraf følgende lav støv og lampe slid samt bedste billedindstilling. Ved TV kiggeri giver det relativt høje gain noget mere liv og "POP" i farverne så det minder lidt mere om et LED tv og ikke en biograf men det afhænger af den valgte billedprofil.
 
Ulemperne med denne type lærred kan være hotspotting, betragtningsvinkel, struktur i lærred og forskellige billedartefakter (sparks, shine og den slags). Men i praksis serr jeg ikke nogen af disse ulemper og lærredet er helt glat og uden struktur.
 
Generelt kan man vel sige at et ambient light rejection lærred med gain under 1.0 henvender sig til meget lysstærke DLP projectorer med en relativ lav kontrast og at lærrederne med gain over 1.0 er mere egnet til projektorer med god kontrast/sortniveau men lidt lavere lysstyrke (Sony,JVC, Epson).
DNP og Screen innovation typerne fås i gain 0.8 og 1.4 versioner og hvis projektoren skal erstatte et TV er gain 1.4 typerne måske det bedste valg - men prøv google og youtube.
 
Husk at dette intet har med den lyskontrollerede hjemmebiograf at gøre hvor et hvidt gain 1.0 entydigt er den optimale løsning med en god projektor. Jeg skriver alene om projektor og lærred til dagligstuen.
 
Mvh  
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2017 kl. 13:42
"JAWA, hvordan oplever du billedet i forhold til det gamle, når du ser film om aftenen med lyset slukket og vinduerne rullet for?
Jeg synes, et GAIN på 1.5 lyder af meget, så er dette ikke noget, der kan opleves negativt?"
 
Jeg oplever on natten med alt lys slukket på alle parametre et væsentligt bedre billed end med det hvide gain 1.0 lærred da det reflekterede lys fra rummet udvaskede billedet og gjorde sort til mørkegråt med det gamle lærred. Jeg ville ikke kunne acceptere et hvidt lærred i længden i min stue. Cinegrey 5d læredet giver et helt skarpt og lystærkt billed med god kontrast og jeg opfatter subjektivt sort som værende ægte sort (også i Starwars etc.), farverne er flotte og med rigeligt POP. Desuden giver fraværet af et frontglas en dejlig frihed fra reflektioner og en ægte biograf fornemmelse. Jeg har endnu ikke set et TV der får mig til at tvivle på valget af en projektor løsning - gælder også OLED - et billed på 100" eller mere er altså noget helt særligt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu