recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - XTZ Cinema Bio Projekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

XTZ Cinema Bio Projekt

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2017 kl. 19:58
Når du deler med 2.5 (eller tre) får du højden på lærredet. Fik jeg vist ikke nævnt :) men ved at bruge højden, kan du regne det ud uden at tage højde for om du vælger 16:9 eller 2.35:1.

Men det er kun dig der kan tage stilling til format. Mit take på det er, at I biografen og af dem som laver filmen, så er det tiltænkt at højden på et 16:9 og 2.35 lærred skal være det samme hvilket betyder at 2.35 lærreder er tiltænkt bredere end 16:9. Hvis du får et 16:9 lærred er dine 2.35 film nu pludselig mindre end dine 16:9 serier og chick flicks.

Ovenstående er selvfølgelig hvis man ser bort fra IMAX.
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2017 kl. 20:44
Det lyder da, til at blive en fed bio. Det lyder meget fornuftigt, dine mål. Det er et godt projekt, hvis pengepungen er til det, ville jeg nok kontakte, en virksomhed, der ved lidt om det, hvor du kan få råd og vejledning. Det er nemmest, at gøre det rigtigt første gang. 

Jeg ville tage minimum 400 mm isolering på loft, men du skal også passe på med at dæmpe for meget, men regn med en god mænge isolering også på sidevæge. Jeg er før blevet rådet, til afslutning med to lag gips, af en der installerer biograf. Men kontakt nogen, der ved lidt mere om det, end os her på fora, som mest bygger, på vores egne erfaringer, i vores bio/lytte-rum. Akustik er vidt forskelligt, fra rum til rum, men der er nogle ting, der er værd at tænke med, at få den rigtige mængde isolering og afslutning. Prøv og kontakt Poul fra Audiovision.



Redigeret af JackD84 - 16-Maj-2017 kl. 20:49
Til top
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2010
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2017 kl. 08:53
@ Jonas, Så giver det mere mening. Det er noget jeg vil prøve at kigge mere på snart. 

@ Jack, jeg har haft noget kontakt med Jens fra studiedesign i Århus og regner med at han skal hjælpe mig igennem mit projekt. 
Men ellers mange tak for henvisningen til Poul. 
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2017 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af Klaus.S Klaus.S skrev:

@ Jonas, Så giver det mere mening. Det er noget jeg vil prøve at kigge mere på snart. 

@ Jack, jeg har haft noget kontakt med Jens fra studiedesign i Århus og regner med at han skal hjælpe mig igennem mit projekt. 
Men ellers mange tak for henvisningen til Poul. 

Var da så lidt. Du får konge lyd i den bio, når akustik tages med i betragtning. Det bliver helt sikkert, et super resultat, når rum korrektion, tager de sidste unoder.

Prøv at nævn for ham, helmholtz resonator, måske du kan bygge sådan, en der fjerner, lidt unoder, i loft og måske endda væg. Den skal afstemmes med rør. Du skal have præcise mål, hvis du kaster dig ud i det, af ham på resonatoren, den virker ved at omsætte energi til varme, hvor røre bestemme frekvens og tuning, med hvor stejl Q og hvor bredt den virker. Der er nogle der kaster sig ud, i det uden at få præcise beregner på, hvilke frekvenser det skal virke på, der får flere problemer, end løsning ved det. Derfor hvis han laver beregninger og måler på rummet, får du en, hvis det er nødvendigt, der virker kun, hvor du har problemet, hvis den er tunet forkert, suger den, energi ud af rummet, ved den forkerte frekvens :-D

Der er mange muligheder, for akustiske tiltage, i en dedikeret bio 
Til top
Benjiiee Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 17-September-2014
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjiiee Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2017 kl. 20:50
Design dit rum. Find de mål du gerne vil have. Ud fra de mål og det lyd system du har valgt skal du udregne højttalere placeringer. Så får du sweet spot hvor lyden er bedst. Så skal du også have den rigtige størrelse lærred udfra hvor lyden er bedst. De måleringer er vigtige i forhold til du får lavet din baffelwall rigtig første gang. Med de målinger ved du nu hvor din projektor, hdmi kabel og alle højttalere kabler skal være i væggene og loftet.
Rum i rum er perfekt og ikke parallele vægge så er du nået rigtig langt.
Super stærk baffelvæg og mener virkelig du skal gøre den mega stærk med 3 lag plader så du undgår vibrationer både lyd mæssigt og i forhold til dit lærred. Surt hvis det står og ryster. Det samme skal ske hvor du skal have placeret din projektor.

Altså hvordan er din bygge plan sådan helt nøjagtigt med gulv,loft,vægge. Skal der støbes gulv? Varme kilde.

Redigeret af Benjiiee - 17-Maj-2017 kl. 22:13
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2017 kl. 21:10
Et rum, der er lydisolereret, bliver varmt om sommeren, med udstyret der afgiver varme, jeg ville tænke ventilation med. Du kan få ventilationsenhed, der holde temperaturen, både om sommeren og vinteren. Du kan også nøjes med airconditionanlæg og radiatorer. Det skal tænkes med i bio projekt, så du undgår, at det er i vejen, for ideel højttaler placering.


Redigeret af JackD84 - 17-Maj-2017 kl. 21:17
Til top
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2010
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2017 kl. 21:25
Det er også noget af det jeg er ved at undersøge løsninger på. Så har nogen nogle konkrete ideer så er de meget velkommen.

Mit udstyr kommer dog ikke til at være i rummet alligevel.
Kommer ud i den mellemgang der er. Den bliver så bare lavet en del større.
Så det fjerne da noget af varmen.
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2017 kl. 21:34
Jeg har, set lange radiatorer der er knap en 30 cm meter høje, måske du kan installere dem, på sidevæg.

Bagved lytte position ville jeg sætte, et aircondition anlæg, mellem bag højttaler.

Du kan også få et anlæg, som nævnt, der både kan varme og køle, de bruger sikkert en del strøm. Jeg havde nok valgt, den første nævnte løsning, når der tænkes el med.


Redigeret af JackD84 - 17-Maj-2017 kl. 21:35
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu