recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > YouSee digital modtagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Yousee Humax boks Harddisk forbrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Yousee Humax boks Harddisk forbrug

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
joern.loenborg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 6994
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér joern.loenborg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2017 kl. 18:42
Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Jørn, de gamle Samsung bokse, hvor meget "lager" har de og hvor store er de ?

De første 160 GB og senere 320 GB.
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.
Til top
mich61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 826
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mich61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2017 kl. 18:56
Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Jørn, de gamle Samsung bokse, hvor meget "lager" har de og hvor store er de ?

De første 160 GB og senere 320 GB.

Og hvor mange timer på 160 / 320 GB ?  Nu kan vi ikke helt regne med det, fordi før var der ikke så mange HD kanaler
Til top
joern.loenborg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 6994
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér joern.loenborg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2017 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Jørn, de gamle Samsung bokse, hvor meget "lager" har de og hvor store er de ?

De første 160 GB og senere 320 GB.

Og hvor mange timer på 160 / 320 GB ?  Nu kan vi ikke helt regne med det, fordi før var der ikke så mange HD kanaler


Aner det ikke. Har aldrig fyldt boksen helt op.
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.
Til top
mich61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 826
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mich61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2017 kl. 19:08
Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Jørn, de gamle Samsung bokse, hvor meget "lager" har de og hvor store er de ?

De første 160 GB og senere 320 GB.

Og hvor mange timer på 160 / 320 GB ?  Nu kan vi ikke helt regne med det, fordi før var der ikke så mange HD kanaler


Aner det ikke. Har aldrig fyldt boksen helt op.


Men går ud fra, at man kan  se forbruget i MB på de forskellige optagelser og samlet på dem, ligesom man unne på Samsung Blueray/HDD optagere
Til top
joern.loenborg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 6994
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér joern.loenborg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2017 kl. 19:23
Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Jørn, de gamle Samsung bokse, hvor meget "lager" har de og hvor store er de ?

De første 160 GB og senere 320 GB.

Og hvor mange timer på 160 / 320 GB ?  Nu kan vi ikke helt regne med det, fordi før var der ikke så mange HD kanaler


Aner det ikke. Har aldrig fyldt boksen helt op.



Men går ud fra, at man kan  se forbruget i MB på de forskellige optagelser og samlet på dem, ligesom man unne på Samsung Blueray/HDD optagere

Jeg bruger ikke mine gamle Samsung bokse til optagelse. De er kun tændt, hvis et af mine børnebørn vil se en film, som ingen andre vil se. Det er ikke små børnebørn.
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.
Til top
mich61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 826
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mich61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2017 kl. 21:05
Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Jørn, de gamle Samsung bokse, hvor meget "lager" har de og hvor store er de ?

De første 160 GB og senere 320 GB.

Og hvor mange timer på 160 / 320 GB ?  Nu kan vi ikke helt regne med det, fordi før var der ikke så mange HD kanaler


Aner det ikke. Har aldrig fyldt boksen helt op.



Men går ud fra, at man kan  se forbruget i MB på de forskellige optagelser og samlet på dem, ligesom man unne på Samsung Blueray/HDD optagere

Jeg bruger ikke mine gamle Samsung bokse til optagelse. De er kun tændt, hvis et af mine børnebørn vil se en film, som ingen andre vil se. Det er ikke små børnebørn.

Ærgeligt, det kunne være du kunne huke det
Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2017 kl. 21:44
Der blev spurgt lidt til, hvor mange timer min Humax Yousee YSR-2000 optager har optaget i forhold til den optagne procentdel.

Som jeg var inde på, er der optaget på forskellige kanaler, der ikke alle kræver så meget data som fx DR1.

Fx har jeg givet den gas på Yousee Trailer-kanalen de sidste par uger, hvor der har været adgang til en filmpakke. Denne kanal skulle kræve færre data end DR1.

Nå, men med dette forbehold er der pt. optaget ca 170 timer i blandet optagekvalitet inklusive en bufferzone før og efter udsendelsen, i alt 11 minutter pr. optagelse, og i skrivende stund er der brugt 73,7 % af de 931 ledige Gb. Dette er fordelt på ca. 90 optagelser.

Igen med forbehold for optagekvaliteten skulle jeg dermed i princippet kunne optage ca. 230 timer eller endnu 60 timer, så jeg skal vist i gang med at se nogle af udsendelserne. Smile

Snart skulle de 20-24 mest sete kanaler jo blive opgraderet i dataforbrug, så regnestykket kan ikke bruges til så meget.

Mvh. Jørgensen
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2017 kl. 22:56
Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Jørn, de gamle Samsung bokse, hvor meget "lager" har de og hvor store er de ?

De første 160 GB og senere 320 GB.

Og hvor mange timer på 160 / 320 GB ?  Nu kan vi ikke helt regne med det, fordi før var der ikke så mange HD kanaler


Aner det ikke. Har aldrig fyldt boksen helt op.


Men går ud fra, at man kan  se forbruget i MB på de forskellige optagelser og samlet på dem, ligesom man unne på Samsung Blueray/HDD optagere

Nej, det kan man ikke.
Det eneste, der angives er hvor meget af din optage-partition på HDD'en der er fyldt op (i %).

Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2017 kl. 23:16
Regnestykket for hvor meget, der kan optages, er ikke helt så enkelt.

Som andre PVR STB'er har harddisken i YSR-2000 et antal partitioner, hvoraf den ene bruges til at lagre optagelser.
Hvor meget, der kan lagres på denne partition, afhænger, som flere angiver ovenfor, af bit-raten.

Optager man DR1 på 12 Mb/s, kan der ikke ligge så meget indhold på HDD'en som hvis man optager Cartoon Network eller enddog Thai-kanalerne.

Derudover anvender de fleste STB middlewares særlige formater til PVR-optagelser.
En udsendelse optages ikke bare som en MPEG2 SPTS (single-program transport stream) i en flad fil.
Transport-strømmen optages i et format, der gør det anvendeligt til at spole i.
Hos de fleste producenter indebærer det at I, B, og P frames lægges ud på en særlig måde (fx alignes I frames med HDD block størrelser), så det bliver nemt at søge det rigtige sted i en fil.
Dertil kommer en index-fil, som gør det lettere at tilgå I-frames under spoling udfra en tidsangivelse.

Således vil filer på disken typisk fylder 20-40% mere end den almindelige bit-rate af en SPTS, afhængig af GOP struktur og bitrate.

Så regnestykket afhænger fuldstændigt af hvad man optager.
En 1TB disk vil måske have en 940 GB partition til optagelser (tænkt eksempel).
Af disse 940 GB er kun 870-890 GB reelt brugbare pga begrænsninger i Linux-filsystemer mht tilgang og indeksering.
Konvolut-beregninger:

    6 Mb/s == 2.7 GB/t  -> 220-250 timer
    12 Mb/s  -> 100-120 timer

Så et sted mellem 100 og 250 timer, afhængig af kanal-valg, bitrater og GOP størrelser passer nok meget godt.



Redigeret af st1 - 31-Januar-2017 kl. 23:24
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2017 kl. 23:22
Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Recordere.dk viste nogle specs på boksen ved lanceringen. Ifølge dem har boksen et SD-kort til timeshift-optagelser samt 4 GB flashram til operativsystem.



Mig bekendt viste det sig at være en fejl.
Der skulle ikke være noget hukommelseskort.

Det mener jeg heller ikke der er - jeg tror det var en sammenblanding af specs på YSR-2000 og en disk-løs boks, som aldrig blev til noget. Uden disk var det nødvendigt med en SD-kort til time-shift. YSR-2000 bruger harddisken.
Til top
mich61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 826
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mich61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2017 kl. 12:57

Hej alle

Yousee har erkendt at der et et problem og er i gang med at arbejde på en løsning, som kommer i en fremtidig release til boksen
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu