recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Router til fiber
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Router til fiber

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Router til fiber
    Sendt: 01-Februar-2017 kl. 18:35
Nå..nu gad jeg ikke TDC mere og deres elendige ADSJ hastighed.

jeg får fiber midt januar 100/100.

Men jeg skal købe min egen router.

hvilken er oppe i tiden pt.
Netgear vil jeg ikke eje sål ænge de ikke har styr på deres firmware.

Jeg streamer til TV fra div. medier og der spilles div. PC spil (csgo) på flere pc'ere.

Vi er en moderne familie med mindst 20 enheder på nettet :-)

Hus med 3 etager. Router er i kælder (den nuværende udleverede fra Telenor rækker fint til 1.sal).
Der er kablet i det meste af huset, så access point er muligt hvis jeg får problemer med trådløse hastigheder.

jeg vil gerne have en router der er lidt fremtidssikret og som jeg kan finde ud af at sætte op.
jeg skal jo selv stå for sikkerheden nu.

Såvidt jeg har forstået er det vigtigt af en af dem der kan håndtere mange enheder af gangen uden at hastighed falder.

det kan den nuværende også men alligevel ikke. Den deler vist signal op i bider og så kan det halte lidt.

hvad CAT rj45 kabel skal man bruge fra fiber boks til router? CAT 7?


Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2017 kl. 19:16
Får du ikke udleveret en router af din udbyder?
Du kan sagtens bare bruge Cat5e kabel, det er fint til 1000/1000 Mbit/s, så den del skulle være ok. 
Til top
Jever Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-April-2004
Sted: Karise
Status: Offline
Point: 972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jever Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2017 kl. 19:21
Jeg er yderst tilfreds med min Apple AirPort Extreme, det er en "set it and forget it" løsning.
Klippestabil og med 6 antenner beam osv.
Men hvis du gerne vil luske rundt i diverse undermenuer og tweake, rode og rage med indstillinger, så er den ikke til dig.
I klassisk Apple stil er den begrænset/lukket i muligheder for alternativ opsætning, men tilgengæld for du heller ikke fucket indstillingerne op.

Eneste ulempe jeg pt kan komme på er prisen, som altid med Apple, og så et rygte om at de er ved at nedlægge den division som står for produktet.
Til top
Moerkbak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 10-Februar-2010
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moerkbak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2017 kl. 19:31
til et hus med flere etager vil jeg klart anbefale dig at købe en router der bare er en router - og så købe 2 access points en til kælder og en til loft.

Det er en dyrere løsning, men du vil HELT sikkert få en langt bedre oplevelse med langt mindre BØVL. Se evt gennemgangen af routere der er publiceret her på siden for nyligt. Jeg vil især fremhæve ubiquiti - men det kan tænkes at indlæringskurven er lidt højere end du måske er tryg ved.

De har dog et særdeles hjælpsomt og aktivt community.

Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2017 kl. 19:42
Takker vil kigge på det link...

nej fiber er uden router www.dansknet.dk

jeg har imac og ipads... men ellers skal jeg ikke have mere apple.
Er ikke lige mig..alt for låst :-)
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2017 kl. 13:20
# opretter.


køb 1 stk Unifi security gateway
1 stk Unifi switch 8 (8 porte) køb større hvis det skal bruges)
2-3 stk Unifi Access Point... enten UAP-AC-LITE eller UAP-AC-PRO

spring over LR modellen du har ingen gavn af det den tilbyder.


og så er du kørende.
Vil du sætte prikke over i'et så køb en unifi cloud key, så har du controller software kørende der
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2017 kl. 15:05
Efter at have set linket om ubiquiti, så er jeg ikke i tvivl.

Skal have 3 stk. access point.

Men hvad med routeren så?
Skal jeg købe den der også og hvilken?

Er det den der hedder edge ?
Fungerer den som alle andre routere.
Port ind fra WAN og porte ud til LAN?

Firewall?
Til top
Moerkbak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 10-Februar-2010
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moerkbak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2017 kl. 15:27
edge er en anden serie og benytter ikke unifi controlleren.

den tilsvarende router hedder USG - der er kun 1 port til LAN det forudsættes man sætter en switch bagefter, det er en ren router/firewall
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2017 kl. 15:50
ok.. så USG routeren, en switch (den har de sikkert også) og så de 3 access points.

Samt den software der styrer det.
Til top
Moerkbak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 10-Februar-2010
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moerkbak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2017 kl. 15:54
jeg ville nok lige sætte unifi softwaren op på din pc(eller hva du nu har tænkt dig at bruge til at styre med) og så se om det er noget for dig osv.

Det er jo ikke det billigste udstyr der findes. switche behøver ikke være fra ubiquiti, men hvis du vil slippe for at bruge POE injectores eller vil bruge avancerede features som VLAN osv, så er det da oplagt.
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2017 kl. 15:54
Jeg har købt deres Edge router til mine forældre, den fungere udmærket, så den kan du sagtens bruge. At den ikke kører unify controlleren er ligegyldig. Glem controlleren, hvis du alligevel ikke vil bruge den til at trække en masse statistik ud fra.

Som jeg læser dit indlæg skal det være noget der virker og er enkelt at sætte op
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2017 kl. 17:42
unify controller.. kan den ikke styre det hele eller er den kun til accesspoints?

Efter at have set


så vil jeg godt springe ud i det.
Lyder som om man er sikker på noget der bare virker og er kvalitet.

Samt at man med controller kan få alverdens info og opsætningsmulighder...hvis man vil det.


Redigeret af koden - 04-Februar-2017 kl. 17:44
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu