recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquiti/Unifi spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquiti/Unifi spørgsmål

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Dammark Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dammark Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ubiquiti/Unifi spørgsmål
    Sendt: 05-Februar-2017 kl. 22:03
  1. Skal Unifi softwaren køre 24/7 på en klient, eller kan det slukkes efter endt konfiguration ?

  2. Kan konfigurationen deles mellem flere maskiner f.eks. via DropBox ?
// Sebastian Dammark
www.dammark.net
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2017 kl. 23:31
Oprindeligt skrevet af Dammark Dammark skrev:

  1. Skal Unifi softwaren køre 24/7 på en klient, eller kan det slukkes efter endt konfiguration ?

  2. Kan konfigurationen deles mellem flere maskiner f.eks. via DropBox ?

1. Du kan slukke, når du har konfigureret. 

2. Nej ikke umiddelbart. Men du kan lægge din controller på Ubiquiti´s cloud og den vej igennem komme til. Jeg er dog lidt i tvivl om det er en spejling, for reelt er problemet, at dine devices ikke kan være adopted til mere end een controller ad gangen. Så hvordan det reelt virker via cloud, det aner jeg ikke. Jeg bruger det ikke selv, da jeg har købt en cloud key (en ethernet dims man fx kan tage med sig, hvis man har behov for at kommer til configurationen andre steder fra). Mine planer er dog ikke at tage den med mig, men mere for at have en controller kørende 24/7.
Pt er min cloud key dog ikke sat til, da Ubiquiti lige synes de skulle lave ged i den og trak en controller version tilbage bedst som jeg havde investeret i en cloud key. Og nu kan jeg ikke få min configuration over på keyén fordi controlleren er for "gammel" i forhold til den controller jeg har kørende på min PC..  (en lang kedsomlig historie, pointen er, at man kan ikke indlæse en backup der kommer fra en nyere controller, og jeg kan ikke opdatere cloud key, da de har trukket controller versionen tilbage).
Til top
Moerkbak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 10-Februar-2010
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moerkbak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2017 kl. 09:57
Som kandersen skriver ovenfor - du behøver ikke have controlleren online altid - bare den er det hvis du har lavet ændringer som skal samles op af dine enheder når de starter op.

Hvis du vil drage nytte af DPI og statistik, skal din controller dog være aktiv 24/7 af åbenlyse årsager.
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2017 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Dammark Dammark skrev:

  1. Skal Unifi softwaren køre 24/7 på en klient, eller kan det slukkes efter endt konfiguration ?

  2. Kan konfigurationen deles mellem flere maskiner f.eks. via DropBox ?

1. Du kan slukke, når du har konfigureret. 

2. Nej ikke umiddelbart. Men du kan lægge din controller på Ubiquiti´s cloud og den vej igennem komme til. Jeg er dog lidt i tvivl om det er en spejling, for reelt er problemet, at dine devices ikke kan være adopted til mere end een controller ad gangen. Så hvordan det reelt virker via cloud, det aner jeg ikke. Jeg bruger det ikke selv, da jeg har købt en cloud key (en ethernet dims man fx kan tage med sig, hvis man har behov for at kommer til configurationen andre steder fra). Mine planer er dog ikke at tage den med mig, men mere for at have en controller kørende 24/7.
Pt er min cloud key dog ikke sat til, da Ubiquiti lige synes de skulle lave ged i den og trak en controller version tilbage bedst som jeg havde investeret i en cloud key. Og nu kan jeg ikke få min configuration over på keyén fordi controlleren er for "gammel" i forhold til den controller jeg har kørende på min PC..  (en lang kedsomlig historie, pointen er, at man kan ikke indlæse en backup der kommer fra en nyere controller, og jeg kan ikke opdatere cloud key, da de har trukket controller versionen tilbage).


Downgrade er muligt for dig.. :) 


https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/216655518-UniFi-How-to-Manually-Change-the-Cloud-Key-s-Controller-Version-via-SSH


SSH optionen er ganske nem. jeg bruger den selv til når jeg opgraderer controller firmware som ikke er blevet pushed endnu..
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2017 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:



Downgrade er muligt for dig.. :)  


ikke for en linux amøbe som mig Wink


Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/216655518-UniFi-How-to-Manually-Change-the-Cloud-Key-s-Controller-Version-via-SSH


SSH optionen er ganske nem. jeg bruger den selv til når jeg opgraderer controller firmware som ikke er blevet pushed endnu..

For nogle dage siden skulle jeg prøve mig frem med at aktivere upnp. Jeg måtte simpelthen opgive, for samtlige henvisninger til stien hvor config.properties filen skal ligge, dem kan jeg simpelthen ikke finde. Jeg kommer aldrig nogensinde til at forstå mig på Linux på nogen som helst måde, heller ikke selvom jeg er født op opvokset med Dos. Jeg er Linux amøbe af værste rang Confused 
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2017 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:



Downgrade er muligt for dig.. :)  


ikke for en linux amøbe som mig Wink


Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/216655518-UniFi-How-to-Manually-Change-the-Cloud-Key-s-Controller-Version-via-SSH


SSH optionen er ganske nem. jeg bruger den selv til når jeg opgraderer controller firmware som ikke er blevet pushed endnu..

For nogle dage siden skulle jeg prøve mig frem med at aktivere upnp. Jeg måtte simpelthen opgive, for samtlige henvisninger til stien hvor config.properties filen skal ligge, dem kan jeg simpelthen ikke finde. Jeg kommer aldrig nogensinde til at forstå mig på Linux på nogen som helst måde, heller ikke selvom jeg er født op opvokset med Dos. Jeg er Linux amøbe af værste rang Confused 

hvis du har programmet winscp kan du bruge den :)

så log ind i din cloud key med WINSCP
så kan du se mappe strukturen

find derefter mappen SRV og åben den. Derefter vælger du mappen, og derefter data og derefter sites og vælger dit site.. det plejer være mappen default. Der er en fil derhedder config.properties og i den laver du bare en linje hvor du skriver config.igd.enabled=true

så skulle upnp være aktivt
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2017 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

hvis du har programmet winscp kan du bruge den :)

så log ind i din cloud key med WINSCP
så kan du se mappe strukturen

find derefter mappen SRV og åben den. Derefter vælger du mappen, og derefter data og derefter sites og vælger dit site.. det plejer være mappen default. Der er en fil derhedder config.properties og i den laver du bare en linje hvor du skriver config.igd.enabled=true

så skulle upnp være aktivt

Ahh, den må jeg lige afprøve.. Jeg har kun prøvet med Putty. Man er/var vel gammel command line nørd, endgang LOL

Men fortæller du mig en 3. udgave at stien jeg skal lede efter.. Det er som om, at ingen rigtig ved hvad den rigtige sti er.. Selvfølgelig kan man ikke vide hvad sitet hedder. Men på ubiquiti´s community forum, der har også været indtil flere eksempler på stier, som ganske enkelt ikke eksistere på enheden. Det skal dog lige siges, at det var på USG3éren jeg forsøgte, da jeg af gode grunde slet ikke kan bruge Keyén pt. 
Til top
Moerkbak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 10-Februar-2010
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moerkbak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2017 kl. 18:44
@Kandersen - det kan sagtens tænkes at filen IKKE er der. Det er ikke unormalt. Det er fx også gældende for config.gateway.json som bruges til at konfigurere visse ting også.

Du skal tænke det som at det du putter i den fil er det der ligger UDEN for det normale. Altså det der skal overstyre den generelle indstilling.

Det er som sagt helt normalt, hvis man ikke gjorde det kunne man jo aldrig tilføje nyt funktionalitet til standard opsætning (da man så ville overskrive folks egne indstillinger)
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2017 kl. 20:58
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

hvis du har programmet winscp kan du bruge den :)

så log ind i din cloud key med WINSCP
så kan du se mappe strukturen

find derefter mappen SRV og åben den. Derefter vælger du mappen, og derefter data og derefter sites og vælger dit site.. det plejer være mappen default. Der er en fil derhedder config.properties og i den laver du bare en linje hvor du skriver config.igd.enabled=true

så skulle upnp være aktivt

Ahh, den må jeg lige afprøve.. Jeg har kun prøvet med Putty. Man er/var vel gammel command line nørd, endgang LOL

Men fortæller du mig en 3. udgave at stien jeg skal lede efter.. Det er som om, at ingen rigtig ved hvad den rigtige sti er.. Selvfølgelig kan man ikke vide hvad sitet hedder. Men på ubiquiti´s community forum, der har også været indtil flere eksempler på stier, som ganske enkelt ikke eksistere på enheden. Det skal dog lige siges, at det var på USG3éren jeg forsøgte, da jeg af gode grunde slet ikke kan bruge Keyén pt. 

Så giver det god mening at det ikke virkede.
jeg smider den config jeg skrev til dig i Cloud key, da det er den enhed der smider info ud til udstyret :)
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 07:11
Har de fået tilføjet L2TP VPN protokol.
Jeg er voldsom træt af at min Asus 87 ikke har dette nemlig.
Apple har jo i deres egen lille bobbel besluttet at PPTP ikke er sikkert nok længere.
oO(Tak for det Apple)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af Moerkbak Moerkbak skrev:

@Kandersen - det kan sagtens tænkes at filen IKKE er der. Det er ikke unormalt. Det er fx også gældende for config.gateway.json som bruges til at konfigurere visse ting også.

Du skal tænke det som at det du putter i den fil er det der ligger UDEN for det normale. Altså det der skal overstyre den generelle indstilling.

Det er som sagt helt normalt, hvis man ikke gjorde det kunne man jo aldrig tilføje nyt funktionalitet til standard opsætning (da man så ville overskrive folks egne indstillinger)

det er jeg med på. Jeg har dog lidt svært ved at tyde forskellen på at bruge config.properties og så config.gateway.json. Jeg forsøgte med den nemme, config.properties. 

Men som Skandus skriver, så er det nok for jeg endnu ikke har forsøgt med med cloud keyén, (den har jeg jo lidt problemer med at få controlleren over på). Lige så snart jeg kan bruge cloud keyén, så vil jeg forsøge igen. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Så giver det god mening at det ikke virkede.
jeg smider den config jeg skrev til dig i Cloud key, da det er den enhed der smider info ud til udstyret :)

Ja det var også det jeg ville, men har som nævnt problemer med cloud keyén.
Så lige nu har jeg to muligheder. Stien til USGén, stien til controlleren som er installeret på en windows PC. Eller vente til jeg kan få controlleren over på cloud keyén. Foreløbig vælger jeg det sidste, og lever uden upnp Wink
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu