recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vedr. chromecast og CC ultra
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vedr. chromecast og CC ultra

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Tom-H Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Januar-2017
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tom-H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Vedr. chromecast og CC ultra
    Sendt: 16-Februar-2017 kl. 21:38
Nu har jeg lige bestilt den nye CC Ultra, havde i forvejen den gamle CC 2.0 men synes at billedet ikke kørte helt smooth og nogen gange laggede lidt, især hvis der er noget tekst der scrooler hen over skærmen i bunden. Ved sport oplevede jeg ved håndbold at det ikke så helt flydende ud, hvor imod feks. Tennis så ok ud.

Det håndbold jeg testede med var via TV2 play appen, og ellers har jeg testet lidt med yousee tv appen.

Grunden til jeg har bestil CC Ultra er fordi jeg havde læst den kørte mere smooth og regnede så med at det var det som skulle til for at få bedre billed uden lag, men læser så i testen af CC ultra herinde på recordere at det skyldes et problem med 50HZ og 4K UHD TV hvilket mit tv jo er.

Nogen der kan forklare hvad jeg så skal gøre når jeg modtager min CC ultra? Jeg ved ikke hvordan man skifter mellem 50HZ og 60 HZ og hvornår det skal gøres og ved hvilke udsendelser og udbydere.

Læste også noget om at det kunne løses ved at give den strøm fra TV istedet for strømstikket, er det stadig noget man bør gøre eller er det fikset i nyeste firmware updatering?

Og hvad med min gamle CC kan den også modtage strøm fra tv'et istedet for strømstik og vil det hjælpe på det lag i billedet?

Som sagt er lidt forvirret og i tvivl, gode råd og tips modtages gerne Smile

EDIT: Okay har nu fundet ud af hvordan jeg sætter den til at køre 50Hz inde i google home appen, vil lige prøve og slå den til og teste og se hvordan det ser ud. Går ud fra den update 1.22 kun er udsendt til CC ultra korrekt?


Redigeret af Tom-H - 16-Februar-2017 kl. 21:50
Til top
Tom-H Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Januar-2017
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tom-H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2017 kl. 21:58
Så fik jeg testet med 50Hz tilstand slået til og det hjalp jo gevaldigt, teksten der scrooler i bunden af skærmen på bla. tv2 news hakker ikke så meget som den gjorde før, ser langt bedre ud nu.

Tror bare jeg smidder min gamle CC ind i soveværelset og bruger der på mit gamle plasma tv, og sætter så CC ultra til tv i stuen.

Eftersom det gamle tv er et plasma så kan det være den ikke behøver at stå til 50Hz tilstand derinde? Det må jeg lige teste senere.

En anden ting som også hjalp mod lag fra CC på mit 4K UHD TV var da jeg satte HDMI indgangen til at køre med spil mode aktiveret, det hjalp rigtig meget.


Redigeret af Tom-H - 16-Februar-2017 kl. 22:00
Til top
technology Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér technology Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2017 kl. 07:29
Du kan ogsaa indstille cc2 til 50hz. her er min cc2 firmware 1.22.79313. Vil ikke mene cc ultra koerer mere smooth hvis alt er indstillet korrekt
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2017 kl. 20:50
Oprindeligt skrevet af Tom-H Tom-H skrev:

Så fik jeg testet med 50Hz tilstand slået til og det hjalp jo gevaldigt, teksten der scrooler i bunden af skærmen på bla. tv2 news hakker ikke så meget som den gjorde før, ser langt bedre ud nu.

Tror bare jeg smidder min gamle CC ind i soveværelset og bruger der på mit gamle plasma tv, og sætter så CC ultra til tv i stuen.

Eftersom det gamle tv er et plasma så kan det være den ikke behøver at stå til 50Hz tilstand derinde? Det må jeg lige teste senere.

En anden ting som også hjalp mod lag fra CC på mit 4K UHD TV var da jeg satte HDMI indgangen til at køre med spil mode aktiveret, det hjalp rigtig meget.


Til TV2 News og andre europæiske TV-udbydere skal enhver streamingenhed (dvs. alle, ikke bare CromeCasts) stå i 50 Hz output for at udgå judder på outputtet. Det har ikke noget med strøm til streamingenheden eller panelteknologi at gøre, med alt at gøre med den judder der opstår når et 50 Hz signal (som f.eks. fra DR/TV2) outputtes som 60 Hz. (Den anden vej er det endog endnu værre, hvis man f.eks. valgte 50 Hz til en Amerikansk TV station som benytter 60 Hz signal).

Film og serier på Netflix er for 98-99% vedkommende i 23,976 Hz, så her er det et kompromis uanset om streamingenheden står i 50 eller 60 Hz output. Der er dog enkelte programmer på Netflix der er 60 Hz (Amerikanske TV live-shows og den slags) og her vil du så opleve judder med 50 Hz indstillingen.

Aktuelt trænger streaming markedet til streaming enheder med adaptive sync, så outputtet automatisk slår om til den Hz som materialet er i. (Så kommer Netflix 23,976 Hz for den sags skyld også til at se meget mere flydende og judder-free ud)


Redigeret af TBC1 - 17-Februar-2017 kl. 20:55
Til top
Tom-H Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Januar-2017
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tom-H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2017 kl. 03:18
Ja ville være rart hvis den selv kunne skifte om til den rette frekvens. Vil det sige hvis jeg ser en amerikansk udsendelse eller film / serie som blir sendt på en dansk tv station så skal den bare stå til 50 Hz ? Hvorimod hvis jeg ser en udenlandsk kanal som som ikke er europæisk så skal den slåes fra?

Kan se jeg også har den firmware nu 1.22.79313

Men alt dette her var det ikke noget som kun var et problem med 4K UHD TV eller hvad var det for en snak? Har et ældre plasma tv i mit soverum, kan være det ikke er noget problem på den ?


Redigeret af Tom-H - 18-Februar-2017 kl. 03:19
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2017 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af Tom-H Tom-H skrev:

Vil det sige hvis jeg ser en amerikansk udsendelse eller film / serie som blir sendt på en dansk tv station så skal den bare stå til 50 Hz? Hvorimod hvis jeg ser en udenlandsk kanal som som ikke er europæisk så skal den slåes fra?


Ja. I forbindelse med Danske/Europæiske TV-stationer skal den altid stå på 50 fps for at stå optimalt. Men også Amerikanske kanaler som f.eks. CNN er konverteret til vores TV-markeds 50 fps standard, NÅR den transmitteres af en europisk udbyder ...Men er du til gengæld i f.eks. USA eller Canada (Eller bruger VPN til Amerikanske TV udbydere) vil den være 60 Hz.

Alle større kommercielle film og serier produceres i 24 fps (med rødder tilbage i det traditionelle film format). På f.eks. Blu-ray og Netflix ligger det fortsat som det er originalt med 24 fps (Og både en Blu-ray afspiller og en PC kan da også afgive de helt korrekte 24 fps fra Blu-ray og Netflix)

Men når sådant originalt 24 fps materiale vises på en Dansk eller amerikansk TV station benyttes der en pull-down teknik, som gør det muligt at vise materialet på til hhv. 50 eller 60 Hz transmissionen og din streamingsenhed skal derfor fortsat stå som det er relevant til den relevante TV kanal.

Det er kun på filer fra nettet, på Blu-ray og Netflix lignende services at materialet ligger originalt som 24 fps og i den forbindelse laver din streamingenhed det så om til enten 50 eller 60 Hz output (begge dele er et kompromis) ...Så sålænge der ikke er 24 fps output så er det bedste du kan gøre at vælge efter de TV kanaler du benytter mest. 

På Netflix ligger der så en meget lille portion at materiale der ikke er 24 fps. Det er Europæiske og Amerikanske TV-produktioner s (Med FED streg under TV produktioner) - Og altså ikke det Netflix kalder TV-shows ...Altså ikke kommercielle Amerikanske film og serier som sådan, der alle er produceret i 24 fps.

Men jeg var lige inde på Netflix og lede efter eksempler på der ikke var 24 fps (det er faktisk svært at finde!) Men eksempelvis er "Planet Earth" (en BBC produktion) har 25 fps dvs. og skal vises med 50 Hz output mens en Amerikansk Tv-produktion som Lockup: Woman behind bars" er et af de få eksempler på en TV-produktion som hos netflix ligger med sine originale ~30fps og dermed skal vises med ~60 Hz output (som i virkeligheden er 59.94 Hz) 

Oprindeligt skrevet af Tom-H Tom-H skrev:


Men alt dette her var det ikke noget som kun var et problem med 4K UHD TV eller hvad var det for en snak? Har et ældre plasma tv i mit soverum, kan være det ikke er noget problem på den ?

Nej, det er helt generelt - og gælder for alt og alle uanset streamingsenhed og TV. - For at sige det lige ud, så vil det i omkring 99% af tilfældene - i Danmark - værre det rigtige at lade sin streamingenhed stå til 50 Hz output såfremt den ikke ligefrem har 24 fps output til 24 fps materiale (Tror kun det er Nvidia Shield der har det på stremingenhedsmarkedet)

Snakken om problemerne med 4K ChromeCast og 4K UHD TV handlede om at 50 Hz indstillingen ikke virkede korrekt på 4K ChromeCast sammen med et 4K UHD TV, før det blev fikset i en firmware opdatering. ...Så den gamle og nu forældede snak handler med andre ord om noget andet og mere end det helt generelle. 




Redigeret af TBC1 - 18-Februar-2017 kl. 12:31
Til top
Tom-H Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Januar-2017
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tom-H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2017 kl. 05:22
Tak for dit lange uddybende og gode svar nu jeg helt med.  Var godt klar over at de kører med 24 fps på film hvilket er en gammel standard de stort set altid  kører med. Jeg lader den stå på de 50 Hz hvilket vidst passer meget godt til det jeg ser.

Jeg ser forresten også noget streaming via tv2 play app, de har nogen live kanaler til bla. sport, der må den også skulle stå til 50 Hz, synes ihvertfald det ser ok ud.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu