recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problemer med enkelte kanaler på ét af to fjernsyn
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Problemer med enkelte kanaler på ét af to fjernsyn

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Michael B.N. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michael B.N. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Problemer med enkelte kanaler på ét af to fjernsyn
    Sendt: 25-Februar-2017 kl. 21:01
Jeg har et problem, jeg ikke lige kan gennemskue, hvordan jeg kommer videre med. Jeg har YouSee kabel-tv, og problemet er opstået for nylig - måske i f.m. YouSee's lukning af FM-signal og omlægning/ændring af kanaler, men det er ikke sikkert, der er en sammenhæng.

På det ene af vores to fjernsyn, et otte år gammelt Sony, har jeg fået store problemer med 3+. Kanalen hakker, fryser, billedet forsvinder osv. Det er faktisk, som at se web-tv på en langsom og ustabil forbindelse. På enkelte andre kanaler oplever jeg også problemer, dog langt fra i samme omfang. Det gælder TV3 Sport 1 og 2. Jeg har til gengæld ikke oplevet problemer på DR1, TV2, TV2 News, Canal 9, 6'eren og DR Ramasjang. Om der er andre kanaler med eller uden problemer, kan jeg ikke sige - jeg har ikke undersøgt dem alle.

På vores andet fjernsyn, et Prosonic der er fem år gammelt, er der ingen problemer. Jeg har prøvet at flytte det tv, der normalt står i køkkenet, ind i stuen, hvor Sony'et står. Her er der ingen problemer med 3+. Flytter jeg antennekablet tilbage i Sony'et, er der øjeblikkeligt problemer igen. Som jeg ser det, må problemet altså være lokaliseret til det ene af to fjernsyn og til nogle enkelte kanaler, hvor en (nogle??) så er værre end andre.

Jeg tænker selv, at hvis det handler om signalforstyrrelser, et dårligt stik el.lign., er det underligt, fejlen er opstået pludseligt, og kun viser sig på nogle få kanaler og på et enkelt fjernsyn. Men kan der være en kombination af få tv-kanaler og ét tv, der giver problemer - mens samme kanaler, samme antennekabel osv. men et andet tv ikke giver problemer? Og hvorfor kun nogle af ud af mange kanaler?

Det undrer mig meget, og jeg har svært ved lige at gennemskue, hvordan jeg kommer videre med fejlsøgningen. På forhånd tak for enhver form for bud på, hvad jeg kan gøre.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2017 kl. 01:09
Oprindeligt skrevet af Michael B.N. Michael B.N. skrev:

Jeg har YouSee kabel-tv, og problemet er opstået for nylig - måske i f.m. YouSee's lukning af FM-signal og omlægning/ændring af kanaler, men det er ikke sikkert, der er en sammenhæng.
....
Jeg tænker selv, at hvis det handler om signalforstyrrelser, et dårligt stik el.lign., er det underligt, fejlen er opstået pludseligt, og kun viser sig på nogle få kanaler og på et enkelt fjernsyn. Men kan der være en kombination af få tv-kanaler og ét tv, der giver problemer - mens samme kanaler, samme antennekabel osv. men et andet tv ikke giver problemer? Og hvorfor kun nogle af ud af mange kanaler?

Det undrer mig meget, og jeg har svært ved lige at gennemskue, hvordan jeg kommer videre med fejlsøgningen. På forhånd tak for enhver form for bud på, hvad jeg kan gøre.
Lyder som typisk indstrålings problem på en enkelt frekvens, som bærer flere kanaler.
Så ind i menu og tjek signalstyrke, signalkvalitet og frekvens de fejlramte kanaler ligger på (er sandsynligvis den samme frekvens). Specielt signalkvalitet er vigtig her Wink
Det kan være de pågældende TV's evne til at modtage et forstyrret signal der gør at det ene tilsyneladende ser OK ud og det andet ikke virker, og det er her signalkvaliteten er sladderhank. 
Prøv også at sammenligne med kanaler uden problemet.

Et par links til hjælp:

Mvh. JørgenT


Redigeret af JørgenT - 26-Februar-2017 kl. 01:32
Til top
Michael B.N. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michael B.N. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2017 kl. 10:31
Tak for de tilsendte links. Jeg vil mene, at alle kabler, stik m.v. er i orden. Det er kontrolleret og udskiftet med noget bedre flere gange, og der har også været en montør på, da jeg tidligere har haft problemer med Boxer. Dengang gik jeg alt igennem, kontrollerede monteringen af alle stik osv., så lige på det punkt mener jeg ikke, jeg kan gøre mere.

Jeg har fundet ud af, de omtalte kanaler 3+ og TV3 Sport 1 og 2 sendes på samme frekvens, så det giver jo god mening, det lige er dem, der er ramt. Det var dog ikke, hvad jeg i første omgang havde fået at vide af YouSee, så derfor troede jeg ikke, fejlen skulle findes der.

Signalstyrken er helt i top - grøn og høj.  Mit tv kan desværre ikke vise kvaliteten men kun styrken.

Kan der være sket det, at i f.m. seneste opdatering hvor YouSee også lukkede for FM, har de tre omtalte kanaler fået ny frekvens og lige netop den frekvens har mit ene tv så problemer med pga. indstråling, en dårligere tuner (i f.t. det andet tv) eller lignende?
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2017 kl. 10:40
Oprindeligt skrevet af Michael B.N. Michael B.N. skrev:

Tak for de tilsendte links. Jeg vil mene, at alle kabler, stik m.v. er i orden. Det er kontrolleret og udskiftet med noget bedre flere gange, og der har også været en montør på, da jeg tidligere har haft problemer med Boxer. Dengang gik jeg alt igennem, kontrollerede monteringen af alle stik osv., så lige på det punkt mener jeg ikke, jeg kan gøre mere.

Jeg har fundet ud af, de omtalte kanaler 3+ og TV3 Sport 1 og 2 sendes på samme frekvens, så det giver jo god mening, det lige er dem, der er ramt. Det var dog ikke, hvad jeg i første omgang havde fået at vide af YouSee, så derfor troede jeg ikke, fejlen skulle findes der.

Signalstyrken er helt i top - grøn og høj.  Mit tv kan desværre ikke vise kvaliteten men kun styrken.

Kan der være sket det, at i f.m. seneste opdatering hvor YouSee også lukkede for FM, har de tre omtalte kanaler fået ny frekvens og lige netop den frekvens har mit ene tv så problemer med pga. indstråling, en dårligere tuner (i f.t. det andet tv) eller lignende?

 Nogen gange kan et Tv ikke "Tåle der bliver skiftet ved antenne-indgangen", noget kan gå fra hinanden indvendig.  Nogen komponenter kunne i visse situationer fra starten af have bøjelige punkter der så at sige kunne aflaste ting.  Så det hjælper ikke at kabler er perfekte, hvis en antenne indgang er knækket der hvor signalet skal ind i en boks og kobberet er knækket til sin TV-Tuner!


En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2017 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af Michael B.N. Michael B.N. skrev:

Mit tv kan desværre ikke vise kvaliteten men kun styrken.
Gælder det for begge TV?

Mvh. JørgenT
Til top
Michael B.N. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michael B.N. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2017 kl. 11:03
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Gælder det for begge TV?

Mvh. JørgenT

Ja det andet kan desværre ikke vise hverken styrke eller kvalitet. Den idé har jeg afprøvet.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2017 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af Michael B.N. Michael B.N. skrev:

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Gælder det for begge TV?

Mvh. JørgenT

Ja det andet kan desværre ikke vise hverken styrke eller kvalitet. Den idé har jeg afprøvet.
Kom lige i tanke om, signalkvalitet kan også kaldes BER (Bit Error Rate) - har du noget der minder om det i menu?

Alternativ, har du mulighed for at låne TV der kan vise kvalitet?

Jeg har et der kan, men rigelig langt fra Silkeborg  LOL

Mvh. JørgenT
Til top
allannissen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 145
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér allannissen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2017 kl. 14:22
Har du en chromecast tilsluttet, så prøv at tage strømmen fra den. Den kan nemlig godt ødelægge visse frekvenser for nogen TV.
Til top
Michael B.N. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michael B.N. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2017 kl. 17:14
God idé med Chromecast, men det har desværre ikke hjulpet at fjerne den. Kan der være andet udstyr, der kan forstyrre enkelte frekvenser?

Jeg ved ikke lige med at låne et andet fjernsyn... Det må jeg lige undersøge.

Kan der være tale om indstråling et andet sted, f.eks. ved fordeleren, men det bare kun viser sig på det ene fjernsyn, fordi det andet bedre kan klare sig med et dårligere signal? Altså så fejlen ikke er i fjernsynet, men det ene bare er bedre til at håndtere det dårligere/svagere signal, der skabes andetsteds?
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2017 kl. 06:37
Jeg undre mig over de kanaler du mener ligger på samme frekvens, men måske ligger de anderledes ved Silkeborg. Hos mig ligger Tv3+, Kanal4 og 6'eren på samme frekvens (hvis vi taler de u-kodede versioner i mellem pakken - hvis vi tager de kodede skulle Tv3+, DisneyXD, Caartoons og VH1 ligge sammen).

Mine kanaler har endnu ikke flyttet plads, måske er det derfor mine ligger et andet sted!

Jeg har desværre ikke lige et bud på hverken en løsning eller noget du kan prøve.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2017 kl. 08:39
Oprindeligt skrevet af Michael B.N. Michael B.N. skrev:

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Gælder det for begge TV?

Mvh. JørgenT

Ja det andet kan desværre ikke vise hverken styrke eller kvalitet. Den idé har jeg afprøvet.
Mangler lidt info fakta:
Du har 2 TV, det ene et Prosonic som er et Bilka klistermærke, har det et model/typenummer Smile
Hvad er fabrikat/model/typenummer på det andet?

Hvilket TV kan vise signalstyrke, og hvilket TV har ikke menupunkt til signalstyrke/kvalitet?

Og hvilket TV har problemet med pixelering?

Mvh. JørgenT
Til top
Michael B.N. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michael B.N. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2017 kl. 10:49
Det ene tv er et Prosonic PS19D101. Det kan ikke vise noget omkring signalet - ikke jeg kan finde i hvert fald. Det er det, der viser alle kanaler uden problemer.

Det andet med udfald på enkelte kanaler, er et Sony KDL-40W4500.

Jeg har læst på YouSee's eget forum om en anden, der oplever nøjagtig det samme. At de omtalte kanaler giver udfald og pixelering på et Sony tv men virker fint på et andet. Kan der være noget i tuneren på nogle Sony-modeller, der gør den mindre "modstandsdygtig", hvis signalet ikke er 100% optimalt?

Oprindeligt skrevet af Prasmus Prasmus skrev:

Jeg undre mig over de kanaler du mener ligger på samme frekvens, men måske ligger de anderledes ved Silkeborg. Hos mig ligger Tv3+, Kanal4 og 6'eren på samme frekvens (hvis vi taler de u-kodede versioner i mellem pakken - hvis vi tager de kodede skulle Tv3+, DisneyXD, Caartoons og VH1 ligge sammen).
Jeg er blevet henvist til denne liste med frekvenser: http://digitalt.tv/yousee-frekvensliste/  - ud fra den ligger de omtalte kanaler jo på samme frekvens.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu