recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedre højtalere????
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedre højtalere????

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
nkaad Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Februar-2017
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nkaad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bedre højtalere????
    Sendt: 02-Marts-2017 kl. 09:03
Jeg har i et stykke tid gået og overvejet om jeg skal skifte mine "gamle" Dali Blue 5005 gulvhøjtalere til noget som er bedre??
 
Jeg har haft dem i over 10 år og har faktisk været rigtigt glad for dem, men jeg syntes ikke altid de leverer en ren og stram bas. Det kan godt nogle gange blive lidt løst og buldrende - der er sådan set fin dybde, men det opleves en smule løst af og til.
 
For nyligt købte jeg et par gamle B&W 601 s3 til mit tv-setup og her oplever jeg, at bassen godt nok ikke virker dybere, men den virker mere stram/præcis.
 
Jeg er derfor begyndt at se mig om efter et par gode gulvhøjtalere, som skal afløse mine Dali´er
 
De skal spille på en Denon DRA 700 - og de står i en relativt stor stue på ca. 35-40 m2 med loft til kip. Der er vel ca. 5-6 meter imellem de to højtalere. De står ikke helt inde i et hjørne men tæt på bagvæg og ikke langt fra en sidevæg.
 
Jeg vil helst have nogle som kan levere samme dybde i bassen som mine Dali (jeg mener der sidder 6,5 tommers enheder i) uden, at jeg skal til at supplere med en SUB. Men bassen må gerne være mere præcis samtidig med at både diskant og mellemtone også gerne bliver i bedre gengivelse.
 
Omvendt behøver de heller ikke at fylde meget mere end dem jeg har, så det er ikke et par store Cervin Vega´er jeg er ude efter - ca. 1 meter i højden er fint :)
 
Jeg har selvfølgelig kigget efter brugte B&W 683, da jeg har haft en god oplevelse med de mindre modeller, men har ikke kunnet lytte til dem endnu - jeg fandt også et par brugte B&W CM8 og CM7, som så fede ud.
Ellers har jeg læst godt om System Audio Saxo 50 (med de mange mindre basenheder), men jeg ved ikke om de kommer dybt nok? Dynaudio, Focal, Monitor Audio og Audiovector har alle været søgt igennem :)
Dali Ikon eller de nyere serier har også været under overvejelse...
 
Men jeg savner noget input udover Google og gamle tests og salsgkataloger :)
 
Jeg vil rigtigt gerne købe brugt, så ældre serier er interessante
 
Mit nuværende budget ligger på 4000-6000,- for et sæt. Er det nok til at komme hørbart op i niveau i forhold til min nuværende Dali??
 
Kom gerne med erfaringer og gode bud på højtalere som kan løfte lydniveauet i forhold til mine nuværende.
 
Mvh
 
Nikolai
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2017 kl. 16:06
Revel Performa, Infinity reference, JBL Ti6K, Dali Evidience 870 SE, Dynaudio Audience 80 med den store diskant

Vær opmærksom på at flere af højttalerne skal have noget power.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2017 kl. 18:15
Jeg stod og skulle købe gulvhøjttalere i samme niveau for lidt over et år siden. Til sidst stod det mellem Dali evidence 870 og Dynaudio Audience 82.

Valget faldt på Dynaudio Audience 82 og det har jeg ikke fortrudt. Bassen er ganske præcis. Det handler selvfølgelig meget om placering, men jeg er så heldig at Bassener god i lyttepositionen i min stue. Sidder jeg i karnappen 2 metere længere fra højttalerne er der et stort baspeak, men det er til at leve med. Så ved jeg hvor dansegulvet skal være til fester.

Du kan også overvej Dynaudio audience 72 SE. 82 og 72SE kan ofte findes i prislejet 4000-6000

Jeg vil mene at denon dra700 har for lidt power til at udnytte  store gulvhøjtalere ordentligt. Du vil nok ikke undgå hverken bulderbas eller lidt skarp diskant når du skruer op.


endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
nkaad Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Februar-2017
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nkaad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2017 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg stod og skulle købe gulvhøjttalere i samme niveau for lidt over et år siden. Til sidst stod det mellem Dali evidence 870 og Dynaudio Audience 82.

Valget faldt på Dynaudio Audience 82 og det har jeg ikke fortrudt. Bassen er ganske præcis. Det handler selvfølgelig meget om placering, men jeg er så heldig at Bassener god i lyttepositionen i min stue. Sidder jeg i karnappen 2 metere længere fra højttalerne er der et stort baspeak, men det er til at leve med. Så ved jeg hvor dansegulvet skal være til fester.

Du kan også overvej Dynaudio audience 72 SE. 82 og 72SE kan ofte findes i prislejet 4000-6000

Jeg vil mene at denon dra700 har for lidt power til at udnytte  store gulvhøjtalere ordentligt. Du vil nok ikke undgå hverken bulderbas eller lidt skarp diskant når du skruer op.


Tak for tippet. Dem vil jeg tjekke ud.

Måske er der en pointe i at det er min forstærker, som er skyld i den lidt uskarpe buldrene bas ved højere lydstyrke?

Den har også godt ti år på bagen, så det kunne også være et godt projekt at se efter en kraftigere forstærker når der skal købes nye højtalere

Jeg har søgt lidt på Rotel, men røg ind i en masse skriverier om forforstærkere og effektforstærkere og måtte konstatere at jeg ramte loftet for min hifi-viden :)

Mvh

Nikolai
Til top
nkaad Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Februar-2017
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nkaad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2017 kl. 20:33
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Revel Performa, Infinity reference, JBL Ti6K, Dali Evidience 870 SE, Dynaudio Audience 80 med den store diskant

Vær opmærksom på at flere af højttalerne skal have noget power.
Tak for de gode - og for mig - nye muligheder

Ja, de nye højtalere skal måske hjælpes med lidt mere power fra forstærkeren?

Mvh

Nikolai
Til top
nkaad Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Februar-2017
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nkaad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2017 kl. 20:42
Nu er det ikke denne her der bliver hintet om, men hvordan er de?:
http://www.dba.dk/hoejttaler-dynaudio-dm-3/id-1028101627/

Det er jo en "billig" serie fra Dynaudio, men den får gode ord med på vejen i lyd&billede og prisen er rigtigt fin!!
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2017 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af nkaad nkaad skrev:

Nu er det ikke denne her der bliver hintet om, men hvordan er de?:
http://www.dba.dk/hoejttaler-dynaudio-dm-3/id-1028101627/

Det er jo en "billig" serie fra Dynaudio, men den får gode ord med på vejen i lyd&billede og prisen er rigtigt fin!!

Det er da afgjort et skridt op. Jeg mener at blue serien var den billigste serie fra Dali, da den blev solgt. Du bør dog være opmærksom på at der kun er en enhed til bas, da den anden er en bas/mellemtone enhed.

Dynaudio er næsten altid et godt køb. De er ret linjære og de holder prisen godt, hvis man vil sælge dem igen.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
nkaad Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Februar-2017
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nkaad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2017 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af nkaad nkaad skrev:

Nu er det ikke denne her der bliver hintet om, men hvordan er de?:
http://www.dba.dk/hoejttaler-dynaudio-dm-3/id-1028101627/

Det er jo en "billig" serie fra Dynaudio, men den får gode ord med på vejen i lyd&billede og prisen er rigtigt fin!!

Det er da afgjort et skridt op. Jeg mener at blue serien var den billigste serie fra Dali, da den blev solgt. Du bør dog være opmærksom på at der kun er en enhed til bas, da den anden er en bas/mellemtone enhed.

Dynaudio er næsten altid et godt køb. De er ret linjære og de holder prisen godt, hvis man vil sælge dem igen.

Jeg mener også at Blue var den billigste - mener jeg gav 1999,- pr. stk tilbage i 2004 :)

Så en højtaler til ca. 2-3 gange så meget må give lidt mere.

Hvad er egentlig den store lydmæssige forskel på 2 og 3 vejs højtalere - jeg troede i sin tid at to-vejs var den billigste og lidt ringere variant, men jeg ser en del dyre højtalere, som også er to-vejs??

Mvh

Nikolai
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2017 kl. 21:39
Et sæt Dali Mentor 6... Mon ikke de kan skaffes for 6000-7000,-/sæt.
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2017 kl. 22:34
Nikolaj,

Har du overvejet, hvor meget dit rum spiller ind med hensyn til basgengivelse?
Har du overvejet at lade være med at brænde dig på et sæt B&W igen (selvom de er flotte!), hvor du samtidig skal investere i ny forstærker, for at få noget ordentligt ud af dem?

Tør og lækker bas, men også effektkrævende = Dynaudio, det fås ikke meget bedre.
Det skulle da lige være:
http://www.dba.dk/hoejttaler-dali-megaline/id-1031594569/
Men de er nok lidt over budget......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2017 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af nkaad nkaad skrev:


Jeg mener også at Blue var den billigste - mener jeg gav 1999,- pr. stk tilbage i 2004 :)

Så en højtaler til ca. 2-3 gange så meget må give lidt mere.

Hvad er egentlig den store lydmæssige forskel på 2 og 3 vejs højtalere - jeg troede i sin tid at to-vejs var den billigste og lidt ringere variant, men jeg ser en del dyre højtalere, som også er to-vejs??

Mvh

Nikolai

'til sammenligning så kostede Dynaudio Audience 82 9000 kroner pr.stk i 2004, så det er lige et par niveauer op ad stigen.

Der er jo andet end antallet af enheder, der afgør hvor god en højttaler er, Herunder kvaliteten af enheder, delefilter, kabinet osv. 

Jeg tror du vil få en aha oplevelse, når du får nye højttalere, ligegyldigt hvilke du vælger af dem du har nævnt. Du vil komme til at høre lyde i din musik, du ikke har bemærket tidligere. God fornøjelse med det, meld gerne tilage når du ved hvad det bliver til.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
nkaad Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Februar-2017
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nkaad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2017 kl. 22:44
Hvor er det bare fedt med sådan et forum her!! :)

Tak skal I have for de gode råd. 

Jeg glæder mig til at finde en afløser for mine nuværende Dali og jeg lover at melde tilbage når der er købt ind.

Jeg skal lige have en ting på plads - B&W er svære at drive. Kan man se det af impedans tallet eller??

Dynaudio har jeg læst mange gode anmeldelser af i Lyd og Billede, men har hele tiden afskrevet dem som alt for dyre. Men nu ser det ud til at de kan være indenfor rækkevidde.

Er det korrekt forstået, at Audience er en nyere og dyrere serie end DM og at den første er trevejs og den anden tovejs?

Fandt iøvrigt denne test:
http://elektronik.guide.dk/Højttaler/Dynaudio/Hjemme/Underholdning/Lydkvalitet/Test_af_Bowers__Wilins_CM8_Dynaudio_DM_37_2411025

Her ser det ud til at journalisten måske egentlig giver B&W "sejren" pga finish - og jeg hæfter mig ved kommentarerne omkring forskellen i basgengivelsen i de to modeller.

Jeg leder videre og håber at finde noget som kan spille godt med min nuværende forstærker (i det mindste til en start)

Mvh

Nikolai


Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu