recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til byg af gamer-pc
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til byg af gamer-pc

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til byg af gamer-pc
    Sendt: 21-April-2017 kl. 13:52
Det gør der sgu da også ;-) Så ram'ene er gode nok ...

M.2 SSD'en har jeg heller ikke prøvet før. Skulle den være god nok?
/zemo/
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2017 kl. 11:33
/zemo/
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2017 kl. 09:39
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Ved ikke lige hvad du mener om rammen?
Tak for svar. Jeg har aldrig prøvet at lave et Mini-ITX-system. Jeg kan ikke se noget om pin-antal på bundkortet, så jeg er ikke sikker på om det er samme "ramlængde" som på ATX. Er det også 288-pin på Mini-ITX?

Følgende er fra bundkortets hjemmeside:

Memory:

- Dual Channel DDR4 Memory Technology
- 2 x DDR4 DIMM Slots
- Supports DDR4 3733+(OC)*/3600(OC)/3200(OC)/2933(OC)/2800(OC)/2400**/2133 non-ECC, un-buffered memory
- Supports ECC UDIMM memory modules (operate in non-ECC mode)
- Max. capacity of system memory: 32GB***
- Supports Intel® Extreme Memory Profile (XMP) 2.0
- 15μ Gold Contact in DIMM Slots
/zemo/
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2017 kl. 19:55
Er der slet ingen der vil kommentere på om ovenstående ville være en god kombination, eller overhovedet passer sammen?
/zemo/
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2017 kl. 14:05
Jeg har blot videreformidlet ønskerne. Men du har fuldstændig ret. Jeg har prøvet at skifte de nævnte komponenter ud:



Redigeret af zemo - 11-April-2017 kl. 14:08
/zemo/
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2017 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:

 Den unge mand vil gerne have et kabinet med glasside og mulighed for noget lysgejl. Og gerne bærehåndtag, hvis det fås.

Hej.

Jeg ved ikke hvad der er gået galt her. Om det er fordi at den unge mand ønsker et kabinet med glasside og mulighed for noget lysgejl at i vælger et Grafikkort mindre end det der i hele tråden er blevet anbefalet.

Jeg syntes at man skal prioritere et GTX 1070 over et GTX 1060, selvom der så måske ikke bliver råd til alt lysgejlet. Et GTX 1070 koster kun 1000 kr mere end et GTX 1060.

Ellers forstår jeg ikke valg af et Z170 motherboard eller en Intel i5-6500. De er begge forrige generation. Ved nybyg bør man vælge et Z270 baseret motherboard og en Intel i5 i 7xxx serien. De koster sikkert ikke ret meget mere. Jeg spørger mig selv, hvorfor er der valgt gamle modeller.

Hvis der er råd til det bør man også overveje en M.2 SSD i stedet for. Men det vil blive dyrere.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 11-April-2017 kl. 12:12
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2017 kl. 10:57
/zemo/
Til top
Brianigenigen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 624
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brianigenigen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2017 kl. 07:49
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

altså hvis du søger bare en lille smule i hele forummet, så er der nok det meste af et dusin tråde om gamer-pc'ere og hvilke komponenter der er værd at bruge. der står tonsvis af information. 

Der sker en masse i øjeblikket nu hvor AMD ENDELIG er tilbage med en performance der kan matche Intel, men med et langt lavere prispunkt. så det er helt sikkert værd at kigge på en løsning der er baseret på AMD Ryzen (fx et R7 1700 apu med et am4 bundkort.)

MEN grafikkortet vil jeg næsten allerede nu sige skal være et geforce 1070 som minimum. Alt andet vil egentlig være dumt. Så kan du se hvor meget der er tilbage og gå ud fra det. Men det burde være til at få.


Læste en test af AMD's nye CPU, den får da VIRKELIG stadig tæsk i Gamer performances ( Skal nok finde linket til testen, det er væk lige nu )

https://www.computerworld.dk/art/239384/test-af-amd-s-nye-ryzen-processor-amd-er-tilbage-og-slaar-intel


Redigeret af Brianigenigen - 06-Marts-2017 kl. 07:51
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Status: Offline
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2017 kl. 23:25
mm-vision.dk har også færdigbyggede systemer i forskellige prisklasser, hvor det er muligt, at tilpasse forsk. hardware inden køb. Desuden 2 års fuld garanti og en support og kundeservice, som mange netbutikker kunne lære godt af.
Her er bl.a. en af deres stationære muligheder og nogle fra deres specielle gamer sektion.
Har selv haft fornøjelsen af en af deres tidligere Vision Monster Pc'er, i efterhånden en hel del år.
Hvor den har klaret alt hvad jeg har budt den, til UG med X og slange.
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2017 kl. 16:34
Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:

Tak for svar igen.

Jeg tror budgettet kan strækkes til kr. 10.000,-

Så vidt jeg ved er der en 24" 1080p skærm han har.


Med den uvidede systempris så i hvert fald intet mindre end et GTX 1070 (som jeg ville anbefale som det aktuelt bedste køb til en 1080p skærm på ethvert I3/I5 system). Og med den udvidede systempris efter tommelfingerreglen om at GPU bør udgøre i hvert fald halvdelen af prisen på en gamer-pc ville jeg faktisk ligefrem anbefale et GTX 1080 for bedre systemskalering, selv om det lige nu og her kun sjældent ville kunne udnyttes til meget andet end [bedre VR og] bedre DSR på en 1080p skærm. Men det skalerer bedre til sådan en højere systempris, og systemet ville så også have lidt ekstra energi i benene, i forhold til fremtidens endnu mere GPU krævende spil. (plus det også ville være bedre og sjovere hvis man senere vælger at opgradere skærmen til højere opløsning)

Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:


Jeg kan se der er sket noget de sidste 4 år. Er der egentlig noget sparet ved at bygge selv, kontra at købe færdigbygget?


Pas, jeg har altid bygget selv, da det har været utroligt svært at finde et færdigbygget system der lige præcis har passet til mit behov og skalerer ordentligt hele vejen igennem til spil. Der ud over har jeg altid haft komponenter at genbruge fra gang til gang (løbende opgraderinger). Men det er mit indtryk at de færdigbyggede med store GPU'er, som reglen også altid er unødigt flotte og dyre på andre mindre gamer-essentielle komponenter og dermed ofte dyrere end selv at bygge op omkring det helt afgørende og essentielle selv. - Det er i hvert fald mit umiddelbare indtryk, uden at jeg skal gøre mig skråsikker på at der ikke lige for tiden skulle kunne findes et færdigbyg et eller andet sted derude som kunne matche prisen på udvalgt selvbyg.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Færdigbyg jeg kan finde inde for budgettet er f.eks.

(GTX 1070): http://www.edbpriser.dk/barebone-pc/msi-nightblade-x2b-248eu-id-14717898.aspx ...Den skalerer faktisk relativt fornuftigt ifht. et GTX 1070 og har oven i købet en lille SSD til OS-drev/udvalgte games drev (nice! - Jeg er faktisk lidt imponeret over sammensætningen/skaleringen på dette færdigbyggede GTX 1070 system).

...Men det ser for mig stadig ud til at man betaler for en masse udenoms-lir ("Killer" mig det ene og det andet) og vel burde kunne spare nogle penge ved at bygge selv?

Mht GTX 1080 systemer kan det vist godt betale sig at bygge selv - Prisforskellen på GTX 1070 og 1080 er jo "kun" ca. 1200-1300 kr. Men den større model i X2 linjen med et GTX 1080 koster knapt 15000 kr: http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-gamer-pc/MSIX2254/msi-nightblade-x2-254eu-gamer-pc?scid=SEM1

Andre listede færdigbyg med GTX 1080:
http://www.edbpriser.dk/computer/barebone-pc.aspx?grafikprocessor=%5BNVIDIA+GeForce+GTX+1080%5D&count=10&sort=TotalPrice&rlm=List

Alle færdige systemer på edbpriser, med minimum GTX 1070: http://www.edbpriser.dk/computer/barebone-pc.aspx?grafikprocessor=%5BNVIDIA+GeForce+GTX+1070%2CNVIDIA+GeForce+GTX+1080%5D&count=10&sort=TotalPrice&rlm=List

Edit: Man kan dog også konfigurere og finde fornuftige GTX 1080 kombinationer på denne vis: https://www.fcomputer.dk/?show=system_show&systemlinkid=156116 ...Den koster kun 1546 kr. mere end 
http://www.edbpriser.dk/barebone-pc/msi-nightblade-x2b-248eu-id-14717898.aspx hvilket passer meget bedre til de 1200-1300 kr. forskel på de to GPU'er. Det kan endog lade sig gøre inden for budgetet: https://www.fcomputer.dk/?show=system_show&systemlinkid=156117 (kun 652 kr. dyrere end MSI X2 med GTX1070)

...Så det ville være noget i den stil jeg ville anbefale som en aktuel high-end killer Gamer-pc til omkring 10.000 kr. hvis det var færdigbyg. GTX 1080 skalerer i hvert fald bedre til en I5 7400 end et GTX 1070 gør det. ...Her er det skærmen der er flaskehalsen ;-)



Redigeret af TBC1 - 05-Marts-2017 kl. 18:34
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2017 kl. 15:38
Tak for svar igen.

Jeg tror budgettet kan strækkes til kr. 10.000,-

Så vidt jeg ved er der en 24" 1080p skærm han har.

Jeg kan se der er sket noget de sidste 4 år. Er der egentlig noget sparet ved at bygge selv, kontra at købe færdigbygget?
/zemo/
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2017 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:

Det er ca. fire år siden jeg byggede min sidste pc, så jeg savner nok nogle helt specifikke forslag til hvilke dele vi skal se på.

Den væsentligste og mest afgørende komponent i en gamer-pc er og bliver grafikkortet.

Der findes nogle få CPU krævende spil som har glæde af større CPU multithreading, men ellers kan et helt almindeligt moderne I5 build generelt i >98% af tilfældende blive ved med at drage nytte af en større GPU - også de helt store som GTX 1080 eller større. Det er derfor først og fremmest mht. GPU du skal have fokus i forbindelse med en Gamer-PC. For at GPU kan skalere bare nogenlunde med resten af systemet og ikke alt for hurtigt bliver første og største flaskehals ved spils high-settings, bør man bruge mindst halvdelen af pengene på GPU'en, når man samler en gaming-PC.

Hvis der "kun" benyttes 1080p-1440p skærm (og der heller ingen planer om VR), så kommer du rigtigt rigtig langt og er rigtigt godt dækket ind nu og nogle år frem, med et Geforce GTX 1070 (som jeg ville anbefale mht prisniveau/ydelse til en nutidigt build I5 build) eller hvis på budget evt. nøjes med et Geforce GTX 1060 eller et Radeon RX480, som dog begge endnu hurtigere går hen og bliver flaskehalsen i et nutidigt build end GTX1070/1080 gør det. 

Jeg har selv et GTX1080 som langt den største flaskehals i min eget I5 6600K build, brugt til bl.a. VR (både GTX 1070 og 1080 æder praktisk talt alle spils highest settings på <4K skærme, bortset fra VR) 

Til 4K skærme eller VR kan du aktuelt simpelthen bare ikke købe en GPU der er for stor. 

Du kan i øvrigt se et GPU hierarki her: http://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html og finde inspiration til builds her: https://superiorgamingtech.com/custom-pc-builds-for-any-budgets hvor dog man forsøger at samle efter budget, hvorfor der oftest er sparet på GPU som hurtigt er langt den dyreste komponent. Men læs især deres "Brief Details" om komponenterne som er meget sigende.

Vær især opmærksom på hvilken skærm (specifikt opløsning) du benytter da det har betydning for GPU valg:

Tager vi udgangspunkt i 1080p skærm, så kan et ...

GTX1060/Radeon RX480 "handle most games in high to ultra settings at 1080p." 
GTX1070 "dominate any games at 1080p"

Er det en 1440p skærm ville jeg ikke anbefale at købe mindre end et GTX 1070

Om GTX 1080 siges det: "You’ll run games at 1080p on MAX with amazing FPS. But you really want to be playing on 1440p with this card"

Er det en 4K skærm eller VR ville jeg slet ikke købe noget mindre end et GTX 1080 (ja ja, man kan godt kan spille VR på 1060 med low settings og et 1070 med mid settings, men hvor sjovt er det lige?)

__________________

Skulle jeg selv lave et gamer build der skulle kunne lade sig gøre inden for 8000 kr. ville jeg orientere mig imod noget i retning af f.eks. en I5-6500; nogle billige 8 Gb ram; det billigste tilgængelige H170 eller Z170 bundkort (eller evt. bare et H110 hvis der skal spares lidt penge der) sammen med et Geforce GTX 1070. Så er man godt kørende i forhold til 99% af alle spil.


Redigeret af TBC1 - 05-Marts-2017 kl. 12:35
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu