recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vil HFR 120hz på Oled 2018 panel forbedre 24p film
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vil HFR 120hz på Oled 2018 panel forbedre 24p film

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
KennyIver Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 31-Maj-2011
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KennyIver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2017 kl. 16:34
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Oprindeligt skrevet af KennyIver KennyIver skrev:

så det vil intet ændre ved 24P kvaliteten, når panelerne bliver kompatible med op til 120hz?

man kan ikke bruge det han nævner med at 120 hz vises hvert billede 5 gange i sekundet ved afspilning af 24P film,. Det giver god mening for mig, Men jeg skal ærlig indrømme at jeg ingen mester i det her. det er derfor jeg har jeg spurgt om det og prøver at læse mig til det :)

Hvis de 120 hz betyder at TV'et har 'frame rate interpolation' og dermed indsætter ekstra billeder imellem de originale, så kan man godt bruge det til noget, hvis man vil have et billede der ser kunstigt ud.

"Alle" nyere TV kan vise de forskellige billedrates i deres oprindelige format (24p, 50p, 60p) hvilket er den korrekte måde at gøre det på.

De fleste TV har så også forskellige "motion tricks" som kan slåes til, men de har alle forskellige bivirkninger.
Som jeg forstår hans påstand, så er det jo netop frame rate interpolation som du undgår ved mulighed for 120 hz afspilning. 
men tak for dine brugbar svar! Smile
Setup:
Panasonic,Anthem,HK,DLS,Velodyne
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2017 kl. 16:52
Oprindeligt skrevet af Flick Flick skrev:

HFR (120 Hz) er ikke motion interpolation, men en native frame rate, så der burde der ikke være noget stutter ved 24 Hz.

Det er jeg klar over, men det giver måske (hvis TV'et har funktionen) mulighed for motion interpolation op til 120 fps, hvilket giver et kunstigt billede.

Efter min mening, skal film afspilles med den frame rate de optaget med.
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2017 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af KennyIver KennyIver skrev:

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Oprindeligt skrevet af KennyIver KennyIver skrev:

så det vil intet ændre ved 24P kvaliteten, når panelerne bliver kompatible med op til 120hz?

man kan ikke bruge det han nævner med at 120 hz vises hvert billede 5 gange i sekundet ved afspilning af 24P film,. Det giver god mening for mig, Men jeg skal ærlig indrømme at jeg ingen mester i det her. det er derfor jeg har jeg spurgt om det og prøver at læse mig til det :)

Hvis de 120 hz betyder at TV'et har 'frame rate interpolation' og dermed indsætter ekstra billeder imellem de originale, så kan man godt bruge det til noget, hvis man vil have et billede der ser kunstigt ud.

"Alle" nyere TV kan vise de forskellige billedrates i deres oprindelige format (24p, 50p, 60p) hvilket er den korrekte måde at gøre det på.

De fleste TV har så også forskellige "motion tricks" som kan slåes til, men de har alle forskellige bivirkninger.
Som jeg forstår hans påstand, så er det jo netop frame rate interpolation som du undgår ved mulighed for 120 hz afspilning. 
men tak for dine brugbar svar! Smile

Nej, hvis du afspiller en 24 fps kilde med 120 fps, så foregår det ved at indsætte ekstra billeder (frame interpolation). Det er der nogen som foretrækker, for at undgå den naturlige motion judder som kan forekomme ved 24 fps. Smag og behag.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2017 kl. 00:22
Oprindeligt skrevet af KennyIver KennyIver skrev:

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Oprindeligt skrevet af KennyIver KennyIver skrev:

så det vil intet ændre ved 24P kvaliteten, når panelerne bliver kompatible med op til 120hz?

man kan ikke bruge det han nævner med at 120 hz vises hvert billede 5 gange i sekundet ved afspilning af 24P film,. Det giver god mening for mig, Men jeg skal ærlig indrømme at jeg ingen mester i det her. det er derfor jeg har jeg spurgt om det og prøver at læse mig til det :)

Hvis de 120 hz betyder at TV'et har 'frame rate interpolation' og dermed indsætter ekstra billeder imellem de originale, så kan man godt bruge det til noget, hvis man vil have et billede der ser kunstigt ud.

"Alle" nyere TV kan vise de forskellige billedrates i deres oprindelige format (24p, 50p, 60p) hvilket er den korrekte måde at gøre det på.

De fleste TV har så også forskellige "motion tricks" som kan slåes til, men de har alle forskellige bivirkninger.
Som jeg forstår hans påstand, så er det jo netop frame rate interpolation som du undgår ved mulighed for 120 hz afspilning. 

Ansku det logisk, så vil du indse at det eneste man reelt kan bruge 120 fps fremvisning til i forbindelse med en 24 fps kilde, frem for en 24 fps native fremvisning, er en mere ligefrem 5x baseret post-processing af en eller anden art (F.eks. smooth motion algoritme). For hvis man bare gentager/bibeholder den fuldstændig samme ubehandlede frame med de eksakt samme pixelværdier 5 gange i træk (altså ikke gør nogen som helst brug af post-processing), så svarer fremvisningen bare 100% til en 24 fps native fremvisning.

Fra et purist perspektiv er det med andre ord fis i en hornlygte. Det vigtige er fra purist perspektiv at TV'et kan operere med native 23,976 eller 24 fps (afhængigt af materialet), mens den mere ligefremme 5x faktor ifht 120 fps fremvisning ved 24 fps materiale, kun vil kunne gøre nogen gavn hvis man ikke er purist og fortrækker en eller anden kunstig post-processing opereret ind i en 120 fps fremvisning. Fordelene ved 120 fps associerer sig med andre ord udelukkende til HFR kilder og muligheden for en mere ligefrem post-processing i forbindelse med 24 og 60 fps materiale.

Der til kommer i øvrigt som hintet, at Blu-ray film som oftest har de originale 23,976 fps, i hvilket tilfælde TV'et i virkeligheden skal arbejde ved 118,98 fps for at kunne udnytte en mere ligefrem 5x baseret post-processing.


Redigeret af TBC1 - 09-Marts-2017 kl. 00:47
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu