recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vil HFR 120hz på Oled 2018 panel forbedre 24p film
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vil HFR 120hz på Oled 2018 panel forbedre 24p film

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
KennyIver Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 31-Maj-2011
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KennyIver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Vil HFR 120hz på Oled 2018 panel forbedre 24p film
    Sendt: 08-Marts-2017 kl. 12:05
som overskriften lyder, vil HFR forbedre judder og bevægelse på 24P film i forhold til 2016 og 2017 oled paneler? 
Med 120hz panel vil et 24P blive vist 5 gange pr sekund i stedet for idag hvor panelerne idag skal bruge et 3:2 pulldown system for at vise 24p film bedst mulig, pga det er 60hz paneler som bruges, som jeg har forstået det.
Jeg er stødt på påstanden flere gange ved avsforum og avforums´s tv forum.
jeg stødte på det igen under en HFR artikel på flatpanelshd.com
f.eks. skriver en"
120hz 4k will likely be added to the tvs in 2018, along with hdmi 2.1 It has a ton of benefits. it improves watching 24p content. If you’re watching a movie on Blu-ray or Ultra-HD bluray, you can set your Blu-ray player to 24p output mode and turn off smooth motion settings on your TV. This will make your TV show each frame of your 24p movie 5 times per second on a 120Hz set, a 60hz set can't do that, it has to use a 3:2 pulldown, which causes judder. It also dramatically improves watching anything with fast motion, like sports"
Der bliver skrevet en masse spændene om det i kommentarfeltet, hvor flere diskutere og er unig om det. 
Hvad siger i andre til det?
jeg vil sige at det er ret vigtig for mig, fordi jeg overvejer at købe en ny oled skærm her i 2017, men hvis påstanden er rigtig vil jeg da vente til 2018 og de nye 120 hz paneler.
?? Smile
Setup:
Panasonic,Anthem,HK,DLS,Velodyne
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2017 kl. 12:34
De fleste (alle?) nye TV kan vise de originale 24 fps uden brug af pull-down og andre uhensigtsmæssige foranstaltninger.

Hvis du ændrer på de 24 fps, så mister du (i følge manges mening, inkl. min) det 'filmiske' look som vi er så vant til.
Til top
KennyIver Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 31-Maj-2011
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KennyIver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2017 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

De fleste (alle?) nye TV kan vise de originale 24 fps uden brug af pull-down og andre uhensigtsmæssige foranstaltninger.

Hvis du ændrer på de 24 fps, så mister du (i følge manges mening, inkl. min) det 'filmiske' look som vi er så vant til.
Som jeg har forstået det, er 2016 Oled kun 60hz og derfor er de nød til at bruge 3:2 pulldown, da 24 ikke går op i 60.  


Redigeret af KennyIver - 08-Marts-2017 kl. 13:58
Setup:
Panasonic,Anthem,HK,DLS,Velodyne
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2017 kl. 14:08
Hvis de var 60 Hz, så kunne de jo ikke vise TV herhjemme...
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2017 kl. 14:12
Sig mig kan HDMI som vi kender det i dag overhoved overføre 4K 120fps?
Er alle/ eller de fleste paneler ikke native refresh 50/120hz i dag?
 
Den eneste skærm jeg har hørt om der kan 4K 120fps. er Microsoft Surface Hub 83
 


Redigeret af Potter - 08-Marts-2017 kl. 14:13
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2017 kl. 14:21
Fandt lige dette på nettet:
Now, before we go further, remember this one fundamental and simple point to avoid any confusion that might result from any so-called refresh rate beyond 120Hz: In the current 4K TV market, pretty much all models, from the cheapest to the absolutely most expensive 2016 LG OLED 4K TVs like the G6 offer actual native refresh rates of either 50Hz (quite uncommon with newer 4K TVs) 60Hz or 120Hz.
 
 
Torben Rasmussen, hvad mener han med at 50hz er (quite uncommon with newer 4K TVs)
 
Er det de færreste 4K paneler der kan køre 50hz. syns det lyder lidt underligt eller læser jeg det forkert?


Redigeret af Potter - 08-Marts-2017 kl. 14:28
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2017 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af KennyIver KennyIver skrev:

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

De fleste (alle?) nye TV kan vise de originale 24 fps uden brug af pull-down og andre uhensigtsmæssige foranstaltninger.

Hvis du ændrer på de 24 fps, så mister du (i følge manges mening, inkl. min) det 'filmiske' look som vi er så vant til.
Som jeg har forstået det, er 2016 Oled kun 60hz og derfor er de nød til at bruge 3:2 pulldown, da 24 ikke går op i 60.  

60 hz er formentlig den højeste kompatible frekvens (uden at kende TV'et). Det betyder ikke at de ikke kan vise 24 fps og 50 fps uden pull-down.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2017 kl. 14:55
Der skelnes mellem amerikanske modeller, som typisk kører 60 Hz, og modeller som dem vi får herhjemme, som kører 50 Hz. Hvis TV'et kørte 60 Hz herhjemme, så ville du ikke kunne holde ud at se TV.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2017 kl. 15:41
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Der skelnes mellem amerikanske modeller, som typisk kører 60 Hz, og modeller som dem vi får herhjemme, som kører 50 Hz. Hvis TV'et kørte 60 Hz herhjemme, så ville du ikke kunne holde ud at se TV.
Det var nu også det jeg tænkte, da han sikkert udtalte sig fra det amerikanske model segment.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
KennyIver Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 31-Maj-2011
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KennyIver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2017 kl. 15:43
så det vil intet ændre ved 24P kvaliteten, når panelerne bliver kompatible med op til 120hz?

men kan man ikke bruge det han nævner med at 120 hz vises hvert billede 5 gange i sekundet ved afspilning af 24P film,. Det giver god mening for mig, Men jeg skal ærlig indrømme at jeg ingen kloge åge er i det her. det er derfor  jeg spørger ind til det og læser om det :)



Redigeret af KennyIver - 08-Marts-2017 kl. 16:30
Setup:
Panasonic,Anthem,HK,DLS,Velodyne
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2017 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af KennyIver KennyIver skrev:

så det vil intet ændre ved 24P kvaliteten, når panelerne bliver kompatible med op til 120hz?

man kan ikke bruge det han nævner med at 120 hz vises hvert billede 5 gange i sekundet ved afspilning af 24P film,. Det giver god mening for mig, Men jeg skal ærlig indrømme at jeg ingen mester i det her. det er derfor jeg har jeg spurgt om det og prøver at læse mig til det :)

Hvis de 120 hz betyder at TV'et har 'frame rate interpolation' og dermed indsætter ekstra billeder imellem de originale, så kan man godt bruge det til noget, hvis man vil have et billede der ser kunstigt ud.

"Alle" nyere TV kan vise de forskellige billedrates i deres oprindelige format (24p, 50p, 60p) hvilket er den korrekte måde at gøre det på.

De fleste TV har så også forskellige "motion tricks" som kan slåes til, men de har alle forskellige bivirkninger.


Redigeret af Pallec - 08-Marts-2017 kl. 16:15
Til top
Flick Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flick Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2017 kl. 16:31
HFR (120 Hz) er ikke motion interpolation, men en native frame rate, så der burde der ikke være noget stutter ved 24 Hz.
De kunne også gøre brug af VRR til normale afspilninger, det ville nok være bedre end HFR :)

Det er bare at holde øje med om TV'et understøtter HDMI 2.1, så skulle det være i orden..
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu