recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - T470 vs 470s eller måske T460s?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

T470 vs 470s eller måske T460s?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: T470 vs 470s eller måske T460s?
    Sendt: 12-Marts-2017 kl. 21:40
Hej,

Jeg står og mangler en bærbar computer, som bare skal virke, og gerne så hurtigt som muligt. Jeg har altid haft et eller andet for Lenovo Thinkpad serien, og T-serien som min foretrukne.

Computeren skal primært bruges til studiet og arbejdet. Dvs. primært tekstbehandling (Office-programmer) og fremvisning af PowerPoint samt PDF-filer. Og det skal bare fungere. Derudover gør det ikke noget, at have en hurtig, lækker samt forholdsvis let computer (maks 1,5 kg. ca.), at surfe med i sofaen, når jeg kommer hjem efter en lang dag. Her er det så almindeligt hverdagsbrug som nyheder, mails, webshops, forums osv. jeg bruger den til.

Nu er det jo efterhånden muligt, at få fingrene i de nye lækre 470 og 470s maskiner, men jeg er lidt på bar bund omkring, hvad jeg skal prioritere.

Jeg har læst, at den WQHD skærm der kan købes til en T470s er væsentlig bedre end den FHD der sidder i T470 ikke-s modellerne? Men om det er prisen værd, ved jeg ikke. Nogen der kan svare på skærmen? Dernæst har jeg så læst, at Notebookcheck skriver, at T470s ikke kan udnytte sin fulde kraft, fordi selve kabinettet er for lille, og dermed bliver den for varm, så de vil anbefale en T470 og den de skriver bedst om.

T470 kan dog nemmere opgraderes med batteri end T470s kan. T470 har måske også et lidt mere behageligt tastatur, grundet en lidt længere travel på tasterne?

Af vægt, så er T470s kun 300 gram lettere end T470, hvilket jeg ikke ser som nogen "dealbreaker".

Derudover kan jeg ikke finde ud af, om en Intel Core i5-7200U 2,5GHz (3,1 turbo mode) er "nok" til mit forbrug. En i5 er sikkert hurtig nok, men hvornår er der så brug for en i7-7500U fx? 

Er 8GB Ram "nok" eller skal man prioritere 12GB eller 20GB? Det er vel muligt at købe ekstra Ram senere, og måske købe 2x 16 Ram blokke? Jeg undrer mig i øvrigt over, hvorfor jeg ikke kan bestille 16GB Ram på den danske Lenovo side, når jeg kan på den amerikanske?

Var det nu ikke fordi, at jeg skal bruge den til arbejde og fremvisning, og ikke er så priviligeret med arbejds PC endnu, så var jeg vel fint rustet med en HP Pavilion 14" fra Elgiganten til 3.999 kr. i næste uge, men jeg kan samtidig heller ikke finde ud af om 12 klik er "overkill" til mit forbrug.

Tja, nu har jeg bestemt mig. Er der én venlig sjæl der måske kan hjælpe mig med, om jeg skal købe T470, T470s eller måske T460s?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2017 kl. 18:05
ja core i5 er RIGELIGT til dit brug (som reelt ikke er synderligt krævende på nogen som helst måde). det gør sjovt nok også maskinen mindre varm, og dermed bedre. Dit "brug" for en i7 kan man reelt ikke sige noget om "hvornår" den er påkrævet. Udfordringen er at uanset hvad er det stadig en dualcore cpu. 
Ja skærmen er voldsom. - MEN vær opmærksom på at det absolut ikke er alle applikationer der er super 100% glade for HIDPI skaleringer, så især ved lidt ældre applikationer vil du få alvorlige problemer. Det er nemlig VOLDSOMT små ikoner og tekst man lige pludselig får! Kan man leve med det, så er det fint nok. spørgsmålet er blot om man vil betale merprisen. Det er en seriøst dyr maskine du ender ud i.

Personligt ville jeg altid gå efter en s-model. Men det er sådan set bare fordi den er det tyndere end de andre (og 470s er tyndere end X1 carbon)
jo mere ram jo bedre, men som det er i øjeblikket, så er 8GB rigeligt til dit brug, med mindre der er tale om nogle gevaldige excel ark (har selv prøvet et 285MB excel-ark som var "rent" for alskens integration, men så snart man begynder at linke og lave alt muligt crap i det, så er det sg næsten ligegyldigt hvilken computer man har, så dræber de maskinerne)

Man må ALDRIG tro at blot fordi man kan noget på en amerikansk hjemmeside, så kan man også det på de danske udgaver. 
antallet af ram har noget at gøre med hvor meget der er påloddet på bundkortet (der er kun 1 ramslot) og med 20GB så kræver det 4GB påloddet og et 16GB modul. men maskinerne fås enten med 4 eller 8GB påloddet. (kan desværre ikke huske om 8 kun fås som specialkonfigget maskine ab fabrik, og den mulighed har man ikke i DK -  altså ligesom DELL. Det er kun noget Lenovo tilbyder konsumerkunder i USA.)

Skal man have den "specialbygget" så kræver det at du køber gennem virksomhed og du skal være ansat i en ganske stor biks som er lenovokunde for at de gider gøre det for en enkelt enhed.

De nye maskiner fås dog også med de "gamle" processorer eftersom der ikke bliver lavet drivere til win7 på kaby lake modellerne. så for det næste års til til halvanden vil man køre med skylake baserede modeller sideløbende. DOG kun de CPU'er der understøtter Vpro. Det er stadig rigeligt at arbejde på. Men kunne være de var en kende billigere end kaby lake modellerne. har ikke set prispunkterne på dem endnu.
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2017 kl. 19:18
Hej Claus,

Tak for dit svar.

Jeg er med på, at en i5 er rigeligt til mit forbrug så. Grunden til jeg kom i tvivl er, at jeg har flere kammerater der har fået en T460s fra deres arbejde, hvor de har fået med i7, 16-20GB Ram og 500GB SSD. De har ca. samme behov som jeg, så derfor ville jeg være sikker på, at jeg købte rigeligt med power.

Vedr. skærmen, så er en WQHD skærm altså ikke et MUST HAVE? Vil en T470/T470s fungere fint nok med en alm. FHD og være OK at kigge på?

Jeg synes dog det er underligt, at når Lenovo på en amerikansk hjemmeside tilbyder 16GB Ram modeller, så gør de ikke på en dansk hjemmeside, men det er måske noget med de forskellige markeder at gøre?

Nu har jeg set en YouTube video med en der skifter ram på en T470 (altså en ikke-s model) så det er altså muligt at tilkøbe flere ram og sætte dem i på en T470, men det er måske ikke muligt at sætte flere ram i en T470s? Jeg mener dog at have læst, at en T470 har 2 ramslots?

Men når alt kommer til alt, så er en T470 maskine vel rigeligt til mit forbrug. Så må jeg finde ud af om det skal være s-modellen eller ikke. Jeg kan se at T470 er lige så tynd som en T450s så den er trods alt blevet noget tyndere. Jeg synes også, at de kan blive for tynde.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2017 kl. 22:34
Du har kun 1 ramslot i en -s model. der sidder x-antal GB ram påloddet på bundkortet og så er der et slot og afhængig af model/konfig så er der enten 4 eller 8 påloddet og eventuelt en 4GB i slottet hvis det er en model med kun 4 påloddet. - du kan sagtens købe 16GB moduler det er absolut ikke noget problem.

og ja FHD er sg rigeligt til langt de fleste ting. husk på at jo større skærmopløsning, jo mere skal grafikkortet (og i det her tilfælde intels indbyggede i cpu'en) arbejde, og alt andet lige, så er intel lidt bovlamme på grafikperformance endnu. Så FHD er i bund og grund rigeligt. så skal man heller ikke skifte opløsning hvis man skal præsentere noget på en projektor hvis man bruger både skærm og projektor på samme tid. OG det er på ingen måde fordi FHD panelet er dårligt. Det er udelukkende fordi WQHD panelet bare er ganske ekstraordinært, blandt andet på grund af at det har en markant højere lysstyrke og på grund af pixeldensiteten, så ser det altså bare "flottere" ud. (og det ER virkelig flot, men har altså også sin pris)

MEN jeg kan også godt se der er tale om en mulig misundelse. og så kan alt det her i bund og grund være fuldkommen ligegyldigt. hvis firmaet skal betale alligevel og de giver pengene til det, så går du jo bare linen ud. Er det dig selv der skal betale. Tjaa så ville jeg nok kigge mine valg igennem.

PS - glem alt om det med at det kan være for tyndt. Når du først står med en 470s i hånden kommer du ikke til at gå tilbage til kampestens computere igen. og dine kammerater med 460s'ere vil også kigge misundeligt. Der er lige et par mm forskel og gram her og der. Der er ikke givet køb på stabilitet eller stivhed i maskinen. Til gengæld får man 1,3kg fornøjelse. Og ja der er forskelle på hvad der kan bestilles på de forskellige markeder. 
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2017 kl. 22:54
Så hvis jeg køber en T470s med 8GB ram fra fabrikken, så kan jeg godt efterfølgende købe 16GB ram mere og sætte i som ekstra? Eller er det ikke alle modeller der har det ekstra ramslot? Eller misforstår jeg dig?

Ud fra det du skriver vedr. WQHD vs. FHD så tror jeg bare, at jeg hopper på en FHD skærm. Det lyder til, at det er rigeligt til mit forbrug og krav.

Hvis nu det er mig selv der skal betale for festen, så har prisen jo en betydning. Desværre er jeg ikke så priviligeret endnu, at jeg får en computer, men det kommer vel om et par år. Jeg er stadig på skolebænken, så skal ud og købe selv. Dog vil jeg gerne give lidt ekstra for en god maskinen, og ikke bare nøjes med en til 5-6.000 selvom det måske er rigeligt. Men jeg har som sagt et eller andet for Lenovo og deres Thinkpads T-model.

Betyder tykkelsen virkelig så meget? Jeg kan forstå ud fra tests, at T470 er lige så tynd som en T450s? Dvs. en T470s må være meget tynd? Grunden til, at jeg snakker om tykkelse og for tyndt, er at jeg har engang haft en MacBook Air, og den følte jeg var alt for tynd i længden. Den var slet ikke behagelig at skrive på, da jeg følte at tasterne havde alt for kort "travel".

Men ud fra det du skriver, kan jeg lidt forstå, at en T470s med en i5, 8GB ram og 256GB SSD være fint til mit forbrug. Hvis det så er den "rigtige" model, kan jeg senere købe ekstra ram og sætte i det ekstra ramslot?

Mon denne T470s har et ekstra ramslot så? Den er født med 8GB ram, og hvis der er mulighed for at tilkøbe ram senere, er det jo fint: http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=7175

Og her er den normale T470. Den ser bare ikke så meget tykkere ud på billederne, men det har måske en del at sige alligevel de 300 gram? http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=7159




Edit: Hvad er dit syn på Dell XPS 15 vs. Lenovo T470s modellen?

Redigeret af Alinity - 17-Marts-2017 kl. 07:25
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2017 kl. 19:52
Ja ALLE t470s'ere har et ramslot. - det er ikke noget man kan ændre afhængig af konfig. det er jo en del af opbygningen af maskinen. Så uanset hvad kan du smide et 16GB modul i. 
Du får IKKE en T470s i de konfigs til 5-6K + lidt ekstra. De billigste modeller ligger i omkring 12K incl moms.

Om tykkelsen betyder noget? - for dem der ikke har prøvet nej. MEN når du først har fået en i hånden, så kan det seriøst mærkes, den er stadig stabil nok til at man kan holde enheden i skærmkanten alene. - Og ja der er faktisk pænt stor forskel på 50 og 70 modellen.
Der er faktisk også ganske stor forskel på en MBA og en T-serie maskine, grundet designet af MBA'en er den markant mere "slippery" når man holder ved den end en lenovo business maskine. hvad angår tastaturet. Så er den slags helt og aldeles personligt. Jeg elsker selv kortere vandring. Lenovo arbejder også på kortere gange i tasterne så de ikke behøver fylde så meget. så kan man bruge den plads til enten at lave den tyndere eller smide mere funktionalitet i. Den eneste måde du kan afgøre det er ved at afprøve maskiner. MEN lige præcis den slags er ikke ligefrem tilgængelige i normale computerbikse. Det er temmelig meget umuligt at teste, men hvis du prøver dine kammeraters T460s'ere så er du ikke langt fra.
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2017 kl. 23:02
Så hvis jeg skal forstå dig ret, så er denne model her fra Laptops.dk "født" med 8GB ram. Sidder de 8GB ram i det omtalte ene ramslot, eller er der et ekstra, så jeg kan sætte en ramblok yderligere i og altså evt. få en 16GB ramblok ekstra i? http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=7175 

Du har ret mht. tykkelsen, at det nok er personlig præference. Og din beskrivelse af, at det er "temmelig meget umuligt" at teste sådan en maskine i en butik er rimelig spot on. Jeg har prøvet mine kammeraters T460s sådan overfladisk, og kan godt li det tastatur. Travel eller vandring på tasterne er fint. Dog var jeg bare bange for, at det blev for meget MacBook Air agtigt på T470s hvis den er endnu tyndere, og den korte vandring kan jeg ikke li. Det er for "hårdt" til mig at skrive på.

Jeg så bare en test, hvor de siger at en T470 var lige så tynd som en T450s, men der er jo nok sket meget med modellerne, som du siger.

Hvad angår Dell XPS 15, er det så en maskine du kan udtale dig om? Den får også ret gode anmeldelser rundt omkring, men er måske ikke så "business" orienteret som Thinkpad T-serien.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2017 kl. 08:33
Troede jeg havde udpenslet det rimeligt godt omkring ram. Læs indlæggene igen. jeg har beskrevet hvorledes maskinen er bygget op.

XPS15 er som sådan ikke en business maskine. Det er en highend maskine, men kan fås med både pro og alm home windows. Vandringen har reelt intet at gøre med om det er en blød eller hård måde at trykke på. Det har noget at gøre med hvorledes affjedringen i tasten er bygget op.
T450s er en 2 år gammel maskine. så ja der sker selvsagt en hel del i det tidsrum. 
Hvis du kan lide keyboardet på T460s så får du ikke problemer med 70'eren.
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2017 kl. 09:55
Hej Claus,

Du skriver:

Du har kun 1 ramslot i en -s model. der sidder x-antal GB ram påloddet på bundkortet og så er der et slot og afhængig af model/konfig så er der enten 4 eller 8 påloddet og eventuelt en 4GB i slottet hvis det er en model med kun 4 påloddet. - du kan sagtens købe 16GB moduler det er absolut ikke noget problem.

Den model jeg linker til fra Laptops.dk har 8GB ram. Men jeg kan ikke se hvilken model det er, eller jeg ved i hvert fald ikke hvordan den er bygget op. Det kunne jo være en model med 8GB påloddet og så har den et slot fri eller det kan være en model med 4GB påloddet og 4GB i slottet.

Men hvis man kigger under "Ekstra" så kan man vælge at få opgraderet til 12 eller 20GB ram, så denne model er nok med 4GB påloddet og 4GB i slottet og så har man mulighed for at købe et 8GB eller 16GB model med, og derved få 12 eller 20GB i alt.

OK med XPS 15. Forskellen på en business maskine og en highend maskine er den service der lægger bag produktet? For hardwaren er vel nogenlunde det samme? Eller er jeg helt ved siden af her?


Redigeret af Alinity - 18-Marts-2017 kl. 10:13
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2017 kl. 14:30
Det er fuldkommen irrelevant hvilken model du linker til - så længe det er en T470s serie så vil der være enten 4 eller 8 påloddet på bundkortet og så vil der være et ramslot som der enten sidder 4 eller 8GB i fra starten. 

og JA der er gigantisk forskel på business og alm bærbare i byggekvalitet, komponenter, servicesetup og generelt over alt. - Det er jo ligesom derfor du betaler det mere. en Professionel bærbar er beregnet til at være tændt og kørende 8 timer om dagen i minimum 3 år da fx en lenovo highend vil komme med 3 års onsite garanti. - en "hjemmebærbar" har et markant dårligere komponentvalg som er billigere, men man forventer heller ikke at den skal være i brug på samme måde som en professionel maskine.

De folk der kun sidder og kigger på hvilken cpu der er i og om skærmopløsning og rammængde er det samme aner og ikke kan forstå hvorfor i himlens navn forretningsudstyr skal være så meget dyrere . tja de fatter jo så heller ikke hvad der ligger bag af forskning for at kunne lave maskiner hvor der kræves en specifik holdbarhed.
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2017 kl. 16:35
Det giver mening, men jeg troede bare, at kvaliteten var den samme, nu hvor en Dell XPS 15 (2017 model) koster det samme som en Thinkpad T470s.

Tak for din forklaring. Jeg er nok en af dem der ikke "fatter så meget" men så er det rart jeg kan blive klogere herinde

Generelt synes jeg dog også, at Thinkpad virker som mere "kram og kvalitet" end Dell og fx MacBooks.

Noget helt andet... Vil det være dumt at købe en T460s maskine i dag? Jeg kan se, at en T460s med WQHD kan købes i dag for samme pris som T470s med FHD? Eller når man alligevel skal ud og købe, og ikke har noget, så kan man lige så godt købe det nyeste. Jeg ved godt det er en smags sag, men måske der ligger noget mere bag som service m.m.
Til top
ClausBP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2016
Status: Offline
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausBP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2017 kl. 08:05
Jeg anvender en T460s som arbejds-PC.

Det er er generelt set en super PC i et slankt kileformet design i modsætning til forgængeren; men der er for mig et stort minus - den har markant lavere batteritid end de foregående "tykkere" modelserier, hvor jeg snildt kunne arbejde 5 timer på batteri.

På T460s kan jeg kun arbejde knapt 3 timer. T460s har 2 batterier - et indbygget og et aftageligt - men batteritiden er som sagt ringe.

Sammenligningen er for mig reel, da der anvendes samme SW image samt at jeg har haft samme arbejdsmønster på T460s og forgængerne.

Jeg ved ikke, om 470 serien har samme problem.


Redigeret af ClausBP - 19-Marts-2017 kl. 08:06
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu