recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværk i hjemmet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværk i hjemmet

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Netværk i hjemmet
    Sendt: 14-Marts-2017 kl. 14:34
Hej

Jeg skal til at samle mit netværk. 

Jeg får sat en patchboks op med 24 konnectorer og har en switch til 24 også.

Alle kabelenderne skal jo samles i patchboks, men derfra skal jeg vel over i switch????? 

Port 1 i switch skal komme fra modem ikke?

NAS skal sættes til modem så alle kan tilgå NAS kablet??

Er jeg på rette spor?
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
u2pia Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Januar-2010
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 339
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér u2pia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2017 kl. 14:46
Du behøver kun at føre kabler fra din switch til de udtag du reelt ønsker at bruge ... men ellers har du ret i, at du skal have kabler mellem din switch og dit patchpanel.

Der skal rigtig nok være et kabel fra dit modem/router ind til din switch.

Din NAS kan du også med fordel sætte til din switch i stedet for din router.
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2017 kl. 14:57
Hvilken port du anvender i switchet fra modemet er ligegyldig - med mindre det faktisk er en router, med wan port.

NAS'et skal du også smide i dit switch.
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2017 kl. 15:14
Jeg ved godt jeg kun behøver kabler til dem jeg skal bruge, men tror jeg kabler det hele alligevel.

Jeg har lige nøjagtigt 24 kabler og en patchboks til 24 og en switch til 24, derfor har jeg en idé om at kører trådløst et af stederne og bruge 23 huller i switchen + et hul fra modem. 

Hvad er fordel ved NAS i switch kontra NAS i modem og videre til switch?

Håber det er til at forstå hvad jeg mener. LOL
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2017 kl. 15:29
Bedre hastighed (sandsynligvis)
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2017 kl. 15:59
Ok. Lige for at præcisere mit udstyr. 



Alle kabler er Cat6.

Hvordan ville i samle det når jeg har 24 kabler, patchboks med 24 huller, en switch med 24 huller, en router med 4 huller og en NAS?
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2017 kl. 16:43
nas i switchen og et kabel fra router over i switchen.. og de to overskydende stik der dermed ikke er plads til i switchen fra patch panel i routeren.
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2017 kl. 20:04
Tak for svar!
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2017 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Hej

Jeg skal til at samle mit netværk. 

Jeg får sat en patchboks op med 24 konnectorer og har en switch til 24 også.

Alle kabelenderne skal jo samles i patchboks, men derfra skal jeg vel over i switch?????


Jeg har aldrig helt forstået det med patch-paneler og så tilsvarende switch. Patch-panel burde kun være nødvendigt, hvis du har behov for at patche indbyrdes, dvs udenom switchen.
Så svaret må være: Ja. Alt afhængig af hvorledes det hænger sammen 

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Port 1 i switch skal komme fra modem ikke?

Nej. Du bestemmer selv. Det skulle da lige være fordi du selv ønsker en sådan struktur. Men det kunne lige så vel være port 24, 18 eller 7. Nettet er ligeglad. 
Er det en managed swicth, så kan der være en årsag til at "gruppere" forbindelserne.

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

NAS skal sættes til modem så alle kan tilgå NAS kablet??

Nej, den skal sættes til switch, hvis alle på nettet skal kunne tilgå NAS.

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Er jeg på rette spor?

Mja.. Du gør ihvertfald ikke noget forkert. Det skal nok virke Wink. Men du giver lidt udtryk for, at du har misforstået nogle ting, som i virkeligheden er meget nemmere end du nok tror de er.

Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2017 kl. 12:53
Hvis begge dele er synlige, og switchet ikke skal skjules, så kan jeg heller ikke se den store grund til både at have panelet, og switchet....

Men om du benytter portene i dit modem, eller portene i switchet, eller en kombination, det kan være lige meget - grundlæggende.

Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2017 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:


Men om du benytter portene i dit modem, eller portene i switchet, eller en kombination, det kan være lige meget - grundlæggende.


Både og. Man kan godt finde argumenter for, hvorfor man ikke bør bruge portene i router som switch, hvis man allerede har en ordentlig switch ved siden af. Det har noget at gøre med, hvor god switch funktionen i routerne er, kontra hvor gode selvstændige switches er. Har man en lorte switch og en god router, så kan det måske være bedre at bruge routeren.

For nogle år siden lavede jeg en måling med mit udstyr. Fx kunne jeg flytte data via switchen i min gamle Asus N66U router med ca. 70MB/sek. På min Pro Curve switch kunnen jeg flytte data i noget der svarede til 110MB/sek. Teoretisk set kunne jeg flytte data meget hurtigere på switchen, men jeg var begrænset af dels kablerne og dernæst maskinerne jeg flyttede data imellem. Min gamle Synology NAS røg direkte på routeren af praktiske årsager, plus at den kunne alligevel ikke trække mere end max 30MB/sek.  Jeg lavede ikke samtidig måling på routeren, så reelt set kunne den være endnu dårligere end det.

Rent praktisk har den nok ikke den store betydning for de fleste. Enten fordi deres behov ikke er så stort i forvejen, eller fordi deres switch ikke er tilsvarende bedre.  Nyere router fornemmer jeg også er blevet betydelig bedre. Men det er sjældent den del testes, så jeg ved det ikke.

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2017 kl. 13:30
Jeg har samme erfaring som som Kim ovenfor - af samme grund har jeg opgraderet til en ok 16-port switch, så jeg ikke behøver bruge routeren til dette arbejde.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu