recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværk i hjemmet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværk i hjemmet

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2017 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:


Men om du benytter portene i dit modem, eller portene i switchet, eller en kombination, det kan være lige meget - grundlæggende.


Både og. Man kan godt finde argumenter for, hvorfor man ikke bør bruge portene i router som switch, hvis man allerede har en ordentlig switch ved siden af. Det har noget at gøre med, hvor god switch funktionen i routerne er, kontra hvor gode selvstændige switches er. Har man en lorte switch og en god router, så kan det måske være bedre at bruge routeren.

For nogle år siden lavede jeg en måling med mit udstyr. Fx kunne jeg flytte data via switchen i min gamle Asus N66U router med ca. 70MB/sek. På min Pro Curve switch kunnen jeg flytte data i noget der svarede til 110MB/sek. Teoretisk set kunne jeg flytte data meget hurtigere på switchen, men jeg var begrænset af dels kablerne og dernæst maskinerne jeg flyttede data imellem. Min gamle Synology NAS røg direkte på routeren af praktiske årsager, plus at den kunne alligevel ikke trække mere end max 30MB/sek.  Jeg lavede ikke samtidig måling på routeren, så reelt set kunne den være endnu dårligere end det.

Rent praktisk har den nok ikke den store betydning for de fleste. Enten fordi deres behov ikke er så stort i forvejen, eller fordi deres switch ikke er tilsvarende bedre.  Nyere router fornemmer jeg også er blevet betydelig bedre. Men det er sjældent den del testes, så jeg ved det ikke.



Helt korrekt.
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2017 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:


Men om du benytter portene i dit modem, eller portene i switchet, eller en kombination, det kan være lige meget - grundlæggende.


Både og. Man kan godt finde argumenter for, hvorfor man ikke bør bruge portene i router som switch, hvis man allerede har en ordentlig switch ved siden af. Det har noget at gøre med, hvor god switch funktionen i routerne er, kontra hvor gode selvstændige switches er. Har man en lorte switch og en god router, så kan det måske være bedre at bruge routeren.

For nogle år siden lavede jeg en måling med mit udstyr. Fx kunne jeg flytte data via switchen i min gamle Asus N66U router med ca. 70MB/sek. På min Pro Curve switch kunnen jeg flytte data i noget der svarede til 110MB/sek. Teoretisk set kunne jeg flytte data meget hurtigere på switchen, men jeg var begrænset af dels kablerne og dernæst maskinerne jeg flyttede data imellem. Min gamle Synology NAS røg direkte på routeren af praktiske årsager, plus at den kunne alligevel ikke trække mere end max 30MB/sek.  Jeg lavede ikke samtidig måling på routeren, så reelt set kunne den være endnu dårligere end det.

Rent praktisk har den nok ikke den store betydning for de fleste. Enten fordi deres behov ikke er så stort i forvejen, eller fordi deres switch ikke er tilsvarende bedre.  Nyere router fornemmer jeg også er blevet betydelig bedre. Men det er sjældent den del testes, så jeg ved det ikke.



Helt korrekt.


Der var en årsag til at jeg skrev "grundlæggende" - selvfølgelig kan der være forskel på swicthen og modemets indbyggede switchs formåen.

Så jeg er altså også helt enig Smile
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2017 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:



Der var en årsag til at jeg skrev "grundlæggende" - selvfølgelig kan der være forskel på swicthen og modemets indbyggede switchs formåen.

Så jeg er altså også helt enig Smile

"grundlæggende" er for mig inkl mindst een hoved-switch, og ikke den som evt er indbygget i router/modem Wink Pt består mit net "kun" af 4 stk switches LOL

Jeg kan faktisk slet ikke mindes noget tidspunkt jeg har kørt uden en eller anden form for switch. I gamle dage var det 10/100mbit HUB´s. Og i meget gamle dage var det 10mbit coax net med T-stykker på. Før det var det null-modem kabel mellem to maskiner.

Jeg føler mig godt nok lige pludselig gammel her LOL
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2017 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Hej

Jeg skal til at samle mit netværk. 

Jeg får sat en patchboks op med 24 konnectorer og har en switch til 24 også.

Alle kabelenderne skal jo samles i patchboks, men derfra skal jeg vel over i switch?????


Jeg har aldrig helt forstået det med patch-paneler og så tilsvarende switch. Patch-panel burde kun være nødvendigt, hvis du har behov for at patche indbyrdes, dvs udenom switchen.
Så svaret må være: Ja. Alt afhængig af hvorledes det hænger sammen 

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Port 1 i switch skal komme fra modem ikke?

Nej. Du bestemmer selv. Det skulle da lige være fordi du selv ønsker en sådan struktur. Men det kunne lige så vel være port 24, 18 eller 7. Nettet er ligeglad. 
Er det en managed swicth, så kan der være en årsag til at "gruppere" forbindelserne.

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

NAS skal sættes til modem så alle kan tilgå NAS kablet??

Nej, den skal sættes til switch, hvis alle på nettet skal kunne tilgå NAS.

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Er jeg på rette spor?

Mja.. Du gør ihvertfald ikke noget forkert. Det skal nok virke Wink. Men du giver lidt udtryk for, at du har misforstået nogle ting, som i virkeligheden er meget nemmere end du nok tror de er.


Det er en managed switch, men jeg tror ikke jeg vil bruge den del til at starte med, medmindre i har nogle gode grunde til at jeg burde gøre det.

Jeg vil gerne have det afsluttet i patchboks da jeg synes det bliver lidt pænere end en masse ledninger der ligger flettet rundt i hinanden, men ved godt det som sådan er ligegyldigt når jeg vil have net på alle 24 kabler samtidig. 

Jeg har lige nu tænkt mig, at bruge port 1 (eller 23) til modem og port 2 (eller 24)til NAS, bare fordi det er den struktur jeg vil have. Resten ryger i derhen ad som jeg synes giver mening. De sidste to kabler ryger direkte i modem (kan de også tilgå NAS)


Redigeret af Basknudsen - 15-Marts-2017 kl. 17:25
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2017 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:



Der var en årsag til at jeg skrev "grundlæggende" - selvfølgelig kan der være forskel på swicthen og modemets indbyggede switchs formåen.

Så jeg er altså også helt enig Smile

"grundlæggende" er for mig inkl mindst een hoved-switch, og ikke den som evt er indbygget i router/modem Wink Pt består mit net "kun" af 4 stk switches LOL



Det er muligt at du misforstår mig - jeg mener at der grundlæggende, netværksmæssigt, ikke er forskel på om han kobler switchport fra modem til switchet, og så kabler enheder i resten af portene i modemet og nogle i switchet.. De kan stadig se hinanden...
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2017 kl. 06:50
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg har aldrig helt forstået det med patch-paneler og så tilsvarende switch. Patch-panel burde kun være nødvendigt, hvis du har behov for at patche indbyrdes, dvs udenom switchen.
Jeg benytter også et patch panel og tilhørende switch oppe på mit loft.
Grunden til det, var at jeg simpelthen ikke orkede at skulle ligge oppe på loftet og kæmpe med en rg45 tang og sørge for at få placeret alle alle 8 leder korrekt i rj45 stikkende.
Det er 100 gange letter at få placeret lederene korrekt i et lexcom stik, og så købe nogle færdige pathkabler, men det koster selvfølgelig noget mere.
Mvh Jesper
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu