recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVD rip og kvalitet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DVD rip og kvalitet

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
duke_skywalker Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Januar-2017
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér duke_skywalker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DVD rip og kvalitet
    Sendt: 18-Marts-2017 kl. 22:08
Jeg er i færd med at lave et fint lille digitalt katalog over diverse film, primært børnefilm, som jeg har liggende på min NAS, og ser via Infuse. 

Jeg har bruger både MakeMKV på min MAC, som udelukkende kan lave MKV filer. Derudover bruger jeg også Freemake DVDripper på min PC. MakeMKV laver i sagens natur MKV filer, og de har det med at være noget større, da det jo, som jeg har forstået det, blot er en spejling af disken. 
Freemake laver MP4 filer, som er noget mindre.

Mit "problem" består i, at mine MKV filer bliver lavet i 480p, mens jeg laver mine MP4 i 720p. Som jeg har forstået det, så er en DVD vel 720p? Så hvorfor laver MakeMKV, der skulle spejle DVD'en, en mindre opløsning? Eller er det mig, der har misforstået, og så er det bare Freemake, der opskalerer filerne? Kvaliteten ser umiddelbart ens ud på mit TV.

Derudover har jeg et andet spørgsmål; jeg har også forsøgt mig lidt med Handbrake på min MAC. Her er problemet dog, at der kommer voldsomt meget flimmer på alle mine rips. Helt vildt meget. Man kan næsten intet se. Hvad kan der være galt? Jeg har prøvet forskellige presets, og også googlet lidt.  
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2017 kl. 22:53
En dvd er 720 x 576 interlaced

Redigeret af Kampus - 18-Marts-2017 kl. 22:56
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2017 kl. 23:12
Som Kampus skriver, er en PAL DVD 576 linier interlaced. Dine 480 linier er NTSC. Så du skal have ændret fra NTSC til PAL opløsning, i MakeMKV.

M.v.h.
Til top
duke_skywalker Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Januar-2017
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér duke_skywalker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2017 kl. 00:26
Hmm... Spændende. Det eneste problem er, at MakeMkV ikke har nogen settings overhovedet. Man kan ikke ændre på noget. Burde MKV ikke bare spejle dvd'en?
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2017 kl. 00:53
Når jeg kigger på MakeMKV's hjemmeside, ser det da ud til, at man kan ændre på indstillinger.
Hvis MakeMKV outputtet 480i, er det vel fordi at det er den opløsning filmene ligger i? Og selv om det andet program skumme opskalere, ser det selvfølgelig ens ud, da den oprindelige film jo har en lavere opløsning.

M.v.h.
Til top
AarhusBruger Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-September-2009
Status: Offline
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AarhusBruger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2017 kl. 06:31
Jeg bruger samme setup med Infuse.

MakeMKV ripper dine DVD film i 576i - det er jeg næsten 100% sikker på. Prøv f.eks. at tjekke en af filerne i VLC på din computer. Infuse anfører blot alle film i DVD-opløsning som værende 480i (sikkert fordi programmet er udviklet i NTSC-land).
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12216
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2017 kl. 06:47
MakeMKV går IKKE ind og ændrer i opløsning, komprimering eller noget andet på det der rippes.
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2061
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2017 kl. 09:49
Hvis det er en region1 dvd, så er det vel oplagt, hvis der rippes i 480i....?
miri
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2017 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Hvis det er en region1 dvd, så er det vel oplagt, hvis der rippes i 480i....?


Der var en del børnefilm i blandt - tror du de er region 1?

M.v.h.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2017 kl. 13:29
Som Naiera skriver så ripper MekeMKV blot, dvd. 1:1.
Den ændrer ikke på opløsningen.
Mvh Jesper
Til top
Henrik K Kristensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik K Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2017 kl. 16:44
Håber det er ok med et lille tillægspørgsmål i tråden?
Det er i samme boldgade...

Jeg ripper Blu-Rays. Jeg bruger ByteCopy og de er i fuld kvalitet mkv filer uden kompression.
Jeg ripper kun hovedfilmen og det audio og undertekster jeg vil have.

Det virker fantastisk med på Infuse og MrMC på AppleTV.

Men - hvis jeg forsøger det det samme med pigernes DVD'er (Barbie-film osv) så hakker de i Infuse ???
Jeg sad naivt og troede at hvis Blu-ray kunne afspilles smertefrit, så ville DVD'er være en smal sag - men ak nej - hvad kan jeg gøre forkert?
Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2017 kl. 17:03
Jeg har ikke haft problemer med MakeMkv og DVD. Her ripper den fint 1:1 - den kan som andre skriver, slet ikke konvertere materialet, så dine film må være 480i. Du skal i hvert fald ikke give dig til at konvertere til 720p med andre programmer! Det vil være rent spild af plads og tid.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu