recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVD rip og kvalitet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DVD rip og kvalitet

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2017 kl. 19:44
Flimmer via handbrake= deinterlacing skal slås til - og det paser ganske godt med nedenstående forklaring på dine skaleringsproblemer.
Makemkv kan IKKE reencode noget som helst. den kan udelukkende rippe 1:1 - så hvis du får det ud i 480i, så er det fordi materialet er sådan. enhver reencode til et andet codec-format (dvd=mpeg2, og ikke mp4/h.264) betyder man let kan op/nedskalere - det bliver bare ikke nødvendigvis kønnere af det.
Til top
duke_skywalker Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Januar-2017
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér duke_skywalker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2017 kl. 21:16
Jeg har tjekket i VLc, og de er rigtigt nok 720x576, så det stemmer fint!

Mht Hamdbrake: jeg kan ikke få det til at fungere! Deinterlace står på decomb. Skal den stå på det eller? Har lige lavet et rip med decomb, og den et useelig. Det er måske lige i underkanten at kalde det flimmer.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2017 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af duke_skywalker duke_skywalker skrev:


Mht Hamdbrake: jeg kan ikke få det til at fungere! Deinterlace står på decomb. Skal den stå på det eller? Har lige lavet et rip med decomb, og den et useelig. Det er måske lige i underkanten at kalde det flimmer.


Hold altid materialet så tæt på originalmaterialet som muligt for ikke at kompromittere kvaliteten yderligere - Altså behold det som interlaced uden deinterlacing overhovedet. (Det vil give optimal kvalitet for langt de fleste PAL DVD film da der er 25 fps speed-up uden tidsforskel på odd og even fields, reelt svarende til 576p. Hvis der omvendt er tale om "problem"-materiale hvor der ER forskel på odd og even frames, så er det mere et spørgsmål om hvor vidt din afspiller udstyr eller din encoder er den bedste deinterlacer. Til den slags problem-materiale kan du altså evt. godt bruge "deinterlace" hvis decomb alene ikke gør det.

Meningen med decomb er at der automatisk afvikles deinterlacing algoritme, hvor der automatisk forsøgesat holde sig fra eller kun deinterlace efter behov, med forskellige grader af deinterlacing. Svigter decomb og vil du selv tage kontrol, så benyt deinterlace på problemfilerne, men husk også a lad deinterlace være helt off til materiele hvor der ikke er forskel på odd og even fields (som er det "flimmer" du oplever https://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video ) ...Ellers risikerer du i værste fald et BOB deinterlace der forringer kvaliteten.


Redigeret af TBC1 - 20-Marts-2017 kl. 01:09
Til top
duke_skywalker Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Januar-2017
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér duke_skywalker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2017 kl. 22:58
@TBC - Tak for dit indsigtsfulde svar. Jeg ville helt vildt gerne forstå dit indlæg, og har læst det mange gange nu, men jeg må bare erkende, at jeg ikke forstår mange SF begreberne i fulde.

Når jeg rippet via Hamdbrake, så er der en funktion, der hedder "deintetlace", og under den funktion kan man så vælge at den skal være "decomb", "OFF" eller noget tredje, som jeg ikke husker navnet på. Sådan som du skriver, og sådan som flere på andre på nettet også gør, så lyder det på mig som om "deintetlace" og "decomb" er to forskellige funktioner. Men som jeg set det, på Hamdbrake, så er det to sider af samme sag?

Derudover synes jeg, at en anden bruger tidligere skrev, at løsningen på flimmer var at sætte deintetlace på, og nu siger du så, at jeg skal slå det fra? Det er nok bare mig, der ikke forstår :-)

Men generelt kan ma sige, at jeg stadig er i tvivl om, hvad jeg skal gøre anderledes i min ripning? Skal jeg bruge et andet presset? Deintetlace eller ikke? Jeg er i tvivl. Jeg oplever det heller ikke som enkelte problemfiler, men mere samtlige dvd'er med animation/tegnefilm. Samme filer kan jeg uden problemer rippe vha Freemake på min pc.
Og så ved jeg heller ikke om man helt kan kalde det flimmer - det er måske mere generelt nærmest ingen billede. Jeg kan uploade en snas i morgen
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2017 kl. 23:24
Oprindeligt skrevet af Henrik K Kristensen Henrik K Kristensen skrev:

Men - hvis jeg forsøger det det samme med pigernes DVD'er (Barbie-film osv) så hakker de i Infuse ???
Jeg sad naivt og troede at hvis Blu-ray kunne afspilles smertefrit, så ville DVD'er være en smal sag - men ak nej - hvad kan jeg gøre forkert?


Barbie-filmene er 50hz og dine Blu-rays er 24Hz, som virker væsentligt bedre ved 60Hz.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2017 kl. 01:28
Oprindeligt skrevet af duke_skywalker duke_skywalker skrev:



Når jeg rippet via Hamdbrake, så er der en funktion, der hedder "deintetlace", og under den funktion kan man så vælge at den skal være "decomb", "OFF" eller noget tredje, som jeg ikke husker navnet på. Sådan som du skriver, og sådan som flere på andre på nettet også gør, så lyder det på mig som om "deintetlace" og "decomb" er to forskellige funktioner. Men som jeg set det, på Hamdbrake, så er det to sider af samme sag?

I handbrake's tilfælde er deinterlace og decomb 2 sider af samme sag; 2 forskellige deinterlacing settings.
Oprindeligt skrevet af duke_skywalker duke_skywalker skrev:


Derudover synes jeg, at en anden bruger tidligere skrev, at løsningen på flimmer var at sætte deintetlace på, og nu siger du så, at jeg skal slå det fra? Det er nok bare mig, der ikke forstår :-)

Deinterlacingen indebærer et kvalitetstab (men kan have andre fordele i udvalgte tilfælde). Det jeg siger er at du skal afveje brugen i forhold til det enkelte materiale du har med at gøre - og KUN/UDELUKKENDE bruge deinterlacing hvis det er bydende nødvendigt. Altså kun benytte det i forbindelse med de relativt få "problem-titler" hvor der er tidsforskel på odd og even fields, mens det ALTID som udgangspunkt skal være slået fra i forbindelse med langt de fleste DVD titler, hvor der ikke er tidsforskel på odd og even fields. 

Med hensyn til de beværlige titler: Hvis du kan få en titel til at virke med decomb og detelecine vil det være det bedste. Ellers må du i de helt besværlige titler benytte dig af deinterlace settingen ....bare husk at slå alt djævelskabet fra i forhold til de problemfrie titler.
Oprindeligt skrevet af duke_skywalker duke_skywalker skrev:


Og så ved jeg heller ikke om man helt kan kalde det flimmer - det er måske mere generelt nærmest ingen billede. Jeg kan uploade en snas i morgen

Hvis det er interlacing artifacts, så ser de ud som i Wikipedia linket jeg gav tidligere eller som: https://goo.gl/VUck4A


Redigeret af TBC1 - 20-Marts-2017 kl. 01:34
Til top
duke_skywalker Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Januar-2017
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér duke_skywalker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2017 kl. 09:19
@TBC1 - Nu forstår jeg mere :-) Og det giver mere mening. Dog er mine problemer ikke knyttet til enkelte film, men til alt, hvad jeg ripper vha Handbrake. 

Mine problemer ser ikke helt ud som på linket. Her er i stedet en video af et af mine rips: http://youtu.be/PdhMvioPGZU
Sådan er filmen hele vejen igennem, og dette her er faktisk noget af det bedre. Ofte fryser den helt fast på det samme billede i flere minutter, og kommer også med en voldsomt skrattende lyd. 

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2017 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af duke_skywalker duke_skywalker skrev:

@TBC1 - Nu forstår jeg mere :-) Og det giver mere mening. Dog er mine problemer ikke knyttet til enkelte film, men til alt, hvad jeg ripper vha Handbrake. 

Mine problemer ser ikke helt ud som på linket. Her er i stedet en video af et af mine rips: http://youtu.be/PdhMvioPGZU
Sådan er filmen hele vejen igennem, og dette her er faktisk noget af det bedre. Ofte fryser den helt fast på det samme billede i flere minutter, og kommer også med en voldsomt skrattende lyd. 

Det er fordi filmen er kopibeskyttet. Det som jeg gør, er at rippe med makemvk, og hvis jeg skal have den ned i mindre filer, kører jeg mkv filen fra makemkv igennem handbrake
Til top
duke_skywalker Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Januar-2017
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér duke_skywalker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2017 kl. 10:42
@T-Duck: det giver god mening. Men så er Handbrake virkelig ikke særligt meget bevendt i den sammenhæng. Jeg har dog selv gjort noget lignende, mht at bruge begge programmer. Problemet er bare, at MakeMKV har det med at mislykkedes med at rippe nogle af mine skiver. Ikke pga. kopisikring, da den når at rippe 3/4 af skiven.

Har du erfaringer med at få MakeMKV til at læse mere sikkert? 
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2017 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af duke_skywalker duke_skywalker skrev:

@T-Duck: det giver god mening. Men så er Handbrake virkelig ikke særligt meget bevendt i den sammenhæng. Jeg har dog selv gjort noget lignende, mht at bruge begge programmer. Problemet er bare, at MakeMKV har det med at mislykkedes med at rippe nogle af mine skiver. Ikke pga. kopisikring, da den når at rippe 3/4 af skiven.

Har du erfaringer med at få MakeMKV til at læse mere sikkert? 
Jeg mener den selv sætter hastigheden ned. For jeg har de røde heste, der har været bøvl med, på alle mine afspillere, så har jeg haft brugt makemkv, to sgu også 4 timer, da den sænket læse hastigheden.

Handbrake er kun godt hvis der er noget der skal transcodes.

Redigeret af T-Duck - 20-Marts-2017 kl. 11:34
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2017 kl. 12:44
Jeg mener jeg har brugt DVD Shrink tidligere, hvor nogle discs har givet issues. Den ripper 1:1 og så har jeg kunne køre den gennem Handbrake bagefter.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2017 kl. 12:52
Jeg har benyttet DVD Shrink i noget der ligner 10 år, og er aldrig stødt på en eneste DVD, som gav problemer.

M.v.h.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu