recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Male lærred - malings valg og div.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Male lærred - malings valg og div.

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
mazedk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 05-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mazedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Male lærred - malings valg og div.
    Sendt: 20-Marts-2017 kl. 14:24
Hej

Har fået renoveret et kælder rum - ca. 5x4m - til hjemmebiograf. Er efterhånden snart klar til at skulle have kigget nærmere på maling til lærred.

Planen er at det bliver en Epson EH-TW9300 projektor der skal op og hænge, og at den skal lyse direkte på en spartlet væg som så bliver malet.

Men nu kommer spørgsmålet så. For det første.. hvor stort er behovet for at male sort udenom efter jeres erfaring? - tænker umiddelbart at det nok er fint, da jeg ikke har lyst til at male den ene halvdel af væggen med en type hvid maling, og den anden med en anden type.. Men hvad siger i?

Hvilken maling bør jeg vælge til selve lærredet? - tænker umiddelbart at den skal være så mat som muligt, for at undgå genskind, altså noget ala glans 1-2?

Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2017 kl. 15:12
Jeg synes det er synd at du ikke vælger at bruge et rigtig lærred, evt lave et selv, fremfor at bruge væggen når du bruger så relativt mange penge på projektoren. 

Jeg advokere ikke or at bruge 20k på et lærred, men du kan sikkert finde et brugt lærred i 120" til omkring en 2-3000,- med lidt tålmodighed. Fordelene ved dette er at du får den sorte kan som er med til at øge den opfattede kontrast, samt rammer billedet ind. Hvad der er endnu vigtigere, er at du er sikker på at have en helt plan overflade
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2017 kl. 16:16
Hvis du vil male så brug Screen goo maling.

Men koster næsten det samme som et lærred
Til top
mazedk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 05-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mazedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2017 kl. 16:19
Det er med fuldt overlæg jeg vil male direkte på væggen - ikke for at spare.

Jeg vil gerne have at der ikke står et lærred og stikker ud, og at væggen er plan. - Hvilket den bliver når der bliver spartlet.

Jeg vil prøve at kigge på Screen Goo - tak :)

Flere holdninger/råd/erfaringer modtages med kyshånd
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2017 kl. 20:13
Efter min erfaring kan du vælge en helmat, glans 5, hvid maling. Bed om en helt uden tint. Rul det omhyggeligt to gange. Billige lærreder er spild af tid og penge hvis du har en glat væg at male på. Maling er IMO bedre. Baseret på alle de gange jeg har set almindelige hvide (lissau) lærreder, kan jeg ikke få øje på at man taber noget ved at male selv, så med mindre Screen Goo er bedre end et alm. hvidt Lissau lærred ville jeg holde mig til at male med hvid maling.

Redigeret af Mefisto - 20-Marts-2017 kl. 20:19
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2013
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2017 kl. 20:27
jeg har det så omvendt. Jeg har selv haft malet et lærred og det blev jeg hurtig træt af, man ser alle ujævnheder, og en malet sort kan absorbere ikke lyset, man kan tydeligt se billedet i det sorte.
en veltex kant eller lign er 1000 gange bedre.
jeg bruger selv et bistrech stof som lærrede, og jeg har et stewart lærrede til + kr.20.000,- liggende(som jeg havde op inden), og der er forskel, men ikke så det retfærdiggør prisforskellen.
 
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2017 kl. 09:26
Har det på samme måde som Mefisto. Min malede væg kan også sagtens hamle op med billige lærreder. At det skal være helt jævnt giver sig selv. 



Til top
mazedk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 05-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mazedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2017 kl. 11:50
opzouten - hvilken maling har du brugt til væggen?
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2017 kl. 15:33
Kan desværre ikke huske det, men kun at jeg lod mig inspirere at en tråd på hifi4all, og endte på glans 5. 
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2017 kl. 08:56
Mit lærred er en gipsplade der er malet med trip trap panelhvid - det var lige den maling jeg havde og den har et godt "silkeblødt" udtryk og er mat :-)
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 694
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cgmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2017 kl. 09:34
Jeg har selv lavet min væg og det sparker ok røv. Langt bedre end det lærred der er i en biograf.

Fulgte den her guide
https://simplehomecinema.com/2014/10/12/how-to-build-a-300-screen-that-performs-like-a-2000-one/?replytocom=505#respond

Købte aluminiumsmalingen på Ebay i Tyskland og malingen, en vandbaseret 5'er fra Røverkøb, kan sende dig farvekoden senere hvis det er 
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2017 kl. 18:47
cgmand; Jeg vil gerne have malerkoden, bare for at prøve noget nyt :-)

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu