recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Male lærred - malings valg og div.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Male lærred - malings valg og div.

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
jumleguf Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Februar-2009
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jumleguf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2017 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Jeg har selv lavet min væg og det sparker ok røv. Langt bedre end det lærred der er i en biograf.

Fulgte den her guide
https://simplehomecinema.com/2014/10/12/how-to-build-a-300-screen-that-performs-like-a-2000-one/?replytocom=505#respond

Købte aluminiumsmalingen på Ebay i Tyskland og malingen, en vandbaseret 5'er fra Røverkøb, kan sende dig farvekoden senere hvis det er 

cgmand :-) Jeg er også MEGET interesseret i opskriften. Ligger og kommunikerer med en gut i USA, som desværre henviser til nogle produkter, der ikke findes herhjemme, så jeg prøver andre veje ...

Hvor lysstærk er din projektor og hvordan matcher det med din væg?
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2017 kl. 09:02
Det står i linket fra cgman:

  1. A matt white water based paint. Any will do such as the Dulux Wash and Wear Matt white. The most important thing is that it is water based and matt. 2L is plenty for upto 140″ screen.
  2. You will need to ask the paint to be tinted using black paint to a grey to a shade of N7.8. If this is not possible an N8 will provide the right shade of grey also. If your trade centre doesn’t know how to tint paint using the N tint codes, ask them to call Dulux or a Dulux Trade Centre.
  3. You will need Auto-Air Colors 4101-16 Aluminum Base Fine paint, which is a water-based silver paint formula. You will need 4 parts white paint to 1 part Auto Air Colors. If you’re using 2L of white paint, this will mean 480ML of Auto Air Colors. Be sure to buy the “fine” coarseness.
Til top
jumleguf Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Februar-2009
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jumleguf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2017 kl. 11:28
Tak!! :-) 
 Men svarer denne farvekode overens med andre fabrikanter herhjemme, for Dulux forhandles jo ikke i DK ...? Tænkte at det kunne være en udfordring, men det var det måske ikke?
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2017 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af jumleguf jumleguf skrev:

Tak!! :-) 
 Men svarer denne farvekode overens med andre fabrikanter herhjemme, for Dulux forhandles jo ikke i DK ...? Tænkte at det kunne være en udfordring, men det var det måske ikke?

Det gør den nok ikke, men erfaringen fortæller mig at google kan finde det for dig, hvis forretningen ikke selv kan oversætte farvekoden. Det er sikkert munsell farvesystem de mener og så er det en neutral lys grå. Du kan evt ringe til farvehandleren og forhøre dig.


Redigeret af Mefisto - 11-April-2017 kl. 12:11
Til top
jumleguf Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Februar-2009
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jumleguf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2017 kl. 13:56
Super, mange tak for hjælpen. Jeg tænker også at farvekoden må kunne "oversættes" :-)

Jeg ser også at aluminiumsmalingen kan købes i DK ( http://airbrush-shop.dk/index.php?id_product=1169&controller=product ) , men jeg overvejer at købe den i UK for en 50'er mere for at få det i en større flaske ( http://www.graphicair.co.uk/products/Auto-Air-Fine-Aluminium-Base.html ), så der bliver mindre spild og lidt mere præcision i blandingen.

Er der nogle erfaringer med blandingen i forhold til projektor-lumen osv? Jeg tænker på hvilken gain man kan forvente? 
 Jeg har pt blot en ældre Sanyo Z2000 på 1200 lumen, som jo ikke er en decideret lyskanon, og slet ikke i eco-mode, og overvejer at opgradere indenfor et års tid eller så, men ville da gerne kunne nyde alligevel indtil da. Og jeg ville gerne op i 100". Projektoren har levet godt med et ældre 81" Stewart Firehawk lærred med gain på 1.2 - 1.3, så noget med samme egenskaber ville jeg elske.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2017 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af MulleB MulleB skrev:

jeg har det så omvendt. Jeg har selv haft malet et lærred og det blev jeg hurtig træt af, man ser alle ujævnheder, og en malet sort kan absorbere ikke lyset, man kan tydeligt se billedet i det sorte.
en veltex kant eller lign er 1000 gange bedre.
jeg bruger selv et bistrech stof som lærrede, og jeg har et stewart lærrede til + kr.20.000,- liggende(som jeg havde op inden), og der er forskel, men ikke så det retfærdiggør prisforskellen.
 

Hvilken maling malede du med?

Hvis det var en med sølv eller andet "glimmer" i, så skal malingen påføres helt ensartet og på en helt glat væg. Ellers kan man se ujævnheder og varierende reflektion som er forstyrrende. Til sammenligning er glans 5 hvid eller lys grå meget mere tilgivende. Man skal stadig være omhyggelig, men det er ret nemt at få et godt resultat, der kan måle sig med et godt købelærred og som er bedre end de billige discountlærreder.
Til top
mazedk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 05-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mazedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2017 kl. 13:05
Så blev der malet. Glans 5 og fin spartel. Syntes resultatet blev fint.. meeen... Min svigerfar var lige så flink at sætte en blyant streg midt i "lærred" feltet.. hviskelædder eller male over? Det bliver nok ikke let at få det til ikke at kunne ses uden at skulle male hele væggen igen?
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2017 kl. 13:45
Hvis ikke du har brugt sølvglimmer i malingen kan du bare prøve med et viskelæser og hvis det ikke er nok kan du duppe stregen over med en lille pensel. Jeg har prøvet begge dele og jeg kan ikke se det. Tør ikke sige om det ene eller andet er bedst hvis du har brugt sølv i malingen?

Hvad synes du om billedet?
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-April-2012
Sted: kbh
Status: Offline
Point: 454
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2017 kl. 18:08
Hvis det er, så behøver malingen ikke at være helt hvid. Den kan såmænd og være meget lys grå. Dette kan give lidt bedre mørke partier i billedet. Smile
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2017 kl. 07:14
Jeg har nu prøvet hele weekenden med maling iblandet den sølvglimmer maling de anbefales

Men selvom jeg virkelig gør mig umage, og har malet/slebet mange gange med den bedste rulle fra Bauhaus, ja så døjer jeg stadig med uens reflektion...

Det ligner mest støv i projektoren (nej, den er helt ren) og laver et "slør" henover billedet

Tror jeg opgiver og køber et rigtig lærred istedet - medmindre en herinde lige har en god fidus?
Til top
Schjelde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 695
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schjelde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2017 kl. 07:25
Jeg prøvede med en glans 5 akryl lysegrå neutral sammen med sølvmalingen på et tab tension lærred (et billigt Hvidt lærred). Blev fantastisk for hvad angår lys forhold i en stue men der var en lille smule uens påføring.
Både ved sprøjtemaling og bagefter rulning.
Jeg gav op og købte et Adeo gråt tab tension fra beamer4u.de (noget dyrere løsning men nu er der plasma sort niveau i forhold til det gamle lærred og min gamle Mitsubitshi HC7000 fik nyt liv)
Hvis du vil forsøge igen kan det overvejes at høre det med sprøjtemaling men det er bedst billigst hvis du har kompressor og sprøjtepistol allerede ellers ville jeg ikke gå den vej.
Sony AF8 65
Onkyo 676
HDFury Vertex 2
ATV4K
B&O A9
Sonos rundt i huset
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-April-2012
Sted: kbh
Status: Offline
Point: 454
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2017 kl. 17:29
Istedet for acryl maling, skulle du prøve med alcyd maling, som flyder væsent bedre. Eller evt prøve med maling til træværk så mat som det er muligt at få og påføre det med de små mohair lak ruller for bedst mulig flydning.
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu