recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - VPN
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

VPN

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: VPN
    Sendt: 27-Marts-2017 kl. 17:48
Hej

Er der en der kan hjælpe mig med om det er en god idé at lave en vpn til min mac? Giver det mening i forhold til sikkerhed?

Burde jeg installerer pakken på min Synology NAS?

Det skal lige siges, at jeg overhovedet ikke aner hvad jeg snakker om. 
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2017 kl. 19:34
hvad er det du vil bruge en vpn forbindelse til? vpn skaber en tunnel mellem to fikspunkter. fx. en pc og en NAS. - MEN det giver kun mening såfremt man vil tilgå sin enhed udenfor hjemmet.

Men lad os bare sige at uden viden. så er det en god ide at starte med at begynde at læse op på hvad det er. 
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2017 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

hvad er det du vil bruge en vpn forbindelse til? vpn skaber en tunnel mellem to fikspunkter. fx. en pc og en NAS. - MEN det giver kun mening såfremt man vil tilgå sin enhed udenfor hjemmet.

Men lad os bare sige at uden viden. så er det en god ide at starte med at begynde at læse op på hvad det er. 

Jeg vil bruge den til at skabe større sikkerhed når jeg er på nettet.

Jeg har problemer når jeg vil hente noget til min NAS og ved ikke om en VPN kan afhjælpe dette.
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2017 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Jeg vil bruge den til at skabe større sikkerhed når jeg er på nettet.


EN VPN ændrer ikke på din sikkerhed på nettet.

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Jeg har problemer når jeg vil hente noget til min NAS og ved ikke om en VPN kan afhjælpe dette.


Intet.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2017 kl. 09:33
Gør en VPN ikke, at udefrakommende ikke kan følge/se min færden på nettet?

Hvad kan så være grunden til jeg ikke får nogle søge hits når jeg bruger Synology Downloadstation?
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
Bitnissen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 117
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bitnissen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2017 kl. 10:36
VPN er en sikker (krypteret) tunnel mellem 2 punkter, som gør at din klient ser ud til at være på samme punkt som serveren.

Det gør at hvis du er på et offentligt Wifi, kører alt din trafik hjem til din VPN-server og videre ud i verden derfra. Personer der "aflytter" dig kan kun se at du har trafik hjemtil, de kan ikke se hvad du laver (mail, web, video) eller hvor.

Den anden fordel er at din VPN-klient logisk står derhjemme. Du kan dermed nå dine øvrige enheder, som ellers ikke er tilgængelige på internettet: Synology (shares, konfig, services), printer, andre computere. Dette gør også at du f.eks fra udlandet kan se DR-TV, TV2, Yousee m.m. da disse tjennester ser at du kommer fra din danske ip-adresse.


Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2017 kl. 13:57
Oprindeligt skrevet af Bitnissen Bitnissen skrev:

VPN er en sikker (krypteret) tunnel mellem 2 punkter, som gør at din klient ser ud til at være på samme punkt som serveren.

Det gør at hvis du er på et offentligt Wifi, kører alt din trafik hjem til din VPN-server og videre ud i verden derfra. Personer der "aflytter" dig kan kun se at du har trafik hjemtil, de kan ikke se hvad du laver (mail, web, video) eller hvor.

Den anden fordel er at din VPN-klient logisk står derhjemme. Du kan dermed nå dine øvrige enheder, som ellers ikke er tilgængelige på internettet: Synology (shares, konfig, services), printer, andre computere. Dette gør også at du f.eks fra udlandet kan se DR-TV, TV2, Yousee m.m. da disse tjennester ser at du kommer fra din danske ip-adresse.


Så min Synology kan være min VPN server? Tilgåes udefra, så hvis jeg sidder til et eller andet og vil se en film der ligger på NAS kan jeg det?
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
Bitnissen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 117
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bitnissen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2017 kl. 15:12
Ja. du kan kører PPTP (gammelt og mindre sikkert, men understøttet af Windows/Mac/IOS/Android) og/eller OpenVPN (nyere og sikre, men her skal du selv installere en klient)

VPN - Serveren skal give ip-adresse på et andet range end dine maskiner kører med, jeg kører med 192.168.0.xxx adresser, så VPN er sat til 192.168.noget-andet.xxx, ellers kunne jeg ikke nå mit egen netværk. Klienten skal også sættes til at køre DNS over VPN.


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2017 kl. 19:19
Basknudsen - hvad er det du mangler, når du vil kigger på VPN?
Hvad har fået dig til at overveje VPN?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2017 kl. 20:13
@KlausDM

"Jeg vil bruge den til at skabe større sikkerhed når jeg er på nettet."
Som KlausDM også skriver. Det hjælper overhovedet ikke på din sikkerhed.

"Jeg har problemer når jeg vil hente noget til min NAS og ved ikke om en VPN kan afhjælpe dette." - hvor de fleste torrentsites proklamerer at brugerne helst skal bruge en speciel VPN forbindelse for at sikre at rettighedshaverne ikke kan følge med.
Må jeg give et godt råd her? - bare lad være med at downloade ulovligt materiale. Så har du ikke det problem. - med den sætning  Basknudsen er kommet med er der absolut ingen andre brugsscenarier.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2017 kl. 20:56
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

"Jeg vil bruge den til at skabe større sikkerhed når jeg er på nettet."
Som KlausDM også skriver. Det hjælper overhovedet ikke på din sikkerhed.

Det er nok fordi "Basknudsen" kun kender VPN som de løsninger der sælges, for at man kan spoofe sin IP adresse. Den fungerer via VPN, men har sådan set intet med VPN at gøre ud over at det er den teknik de bruger.

Jeg bruger VPN, når jeg forbinder til serverne på mit arbejde, men det har intet med "sikkerhed på nettet" for en almindelig windowsbruger at gøre.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2017 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

@KlausDM

<div style=": rgb254, 254, 254;">"Jeg vil bruge den til at skabe større sikkerhed når jeg er på nettet."
<div style=": rgb254, 254, 254;">Som KlausDM også skriver. Det hjælper overhovedet ikke på din sikkerhed.<div style=": rgb254, 254, 254;">
<div style=": rgb254, 254, 254;">"Jeg har problemer når jeg vil hente noget til min NAS og ved ikke om en VPN kan afhjælpe dette." - hvor de fleste torrentsites proklamerer at brugerne helst skal bruge en speciel VPN forbindelse for at sikre at rettighedshaverne ikke kan følge med.<div style=": rgb254, 254, 254;">Må jeg give et godt råd her? - bare lad være med at downloade ulovligt materiale. Så har du ikke det problem. - med den sætning  Basknudsen er kommet med er der absolut ingen andre brugsscenarier.


Slap du bare lidt af.

Jeg havde en forståelse af, at en VPN kunne være med til at gøre det sværere at finde min computer på nettet. Jeg har lige haft en oplevelse hvor min mail var prøvet at blive tilgået udefra fra 6 forskellige lande samtidig. Derfor ville jeg gerne se om jeg kunne sikre mig lidt bedre.
Som udgangspunkt kunne du, i en ordentlig tone, hjælpe, eller smutte ud af tråden.
Du aner intet om, om det jeg har overvejet at hente er ulovligt.
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu