recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Flad parabol
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flad parabol

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
alex_p Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér alex_p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2017 kl. 08:27
Du må endelige vende tilbage med feedback - spændt på at høre om den virker for dig...

Jeg havde ikke gode erfaringer med Selfsat H21d i København og Hotbird...

Mvh
Alex
Til top
morelli Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 99
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér morelli Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2017 kl. 07:51
Skærmen er blevet sat op på en sokkel. Kan modtage Astra uden problemer. Men Søges der på Hotbird, er det kun enkelte arabiske kanaler, der dukker op
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2017 kl. 08:46
Oprindeligt skrevet af morelli morelli skrev:

Skærmen er blevet sat op på en sokkel. Kan modtage Astra uden problemer. Men Søges der på Hotbird, er det kun enkelte arabiske kanaler, der dukker op
Lyder godt - rart at høre at der er fin modtagelse på noget af det.
 
Men - jeg formoder du drejer parabolen inden du forsøger dig med Hotbird vs Astra (hvadenten det er 1/19.2E eller 2/28.2E, du mener) - du kan ikke modtage to satellitter samtidigt på en selfsat.
 
Dit symptom lyder meget som når man peger på en anden satellit end den, receiveren tror man gør.
Hver satellit har sit eget transponder-layout. Selvom der er et vist overlap, så vil det ofte være sådan, at hvis man scanner satellit A med frekvensplan for satellit B, så får man et langt mindre sæt kanaler end dem, man lige havde regnet med (dem, der tilfældigvis passer ind på de transpondere, der ligger på sat A).
 
Man skal huske på, at selv om du vælger "Hotbird" i din receiver, så antager receiveren at antennen nu er drejet mod en anden satellit - for at dette kan ske automatisk skal parabolen motoriseres osv...
 
Spørgsmål: Hvordan har du peget selfsat'en mod Astra eller Hotbird? Trial-and-error? Sat-beeper? Eller rigtigt sat-meter?
Hvis du har brugt beeper eller Trial-and-error kan man let komme til at pege på en anden satellit end den man lige leder efter...


Redigeret af st1 - 06-April-2017 kl. 08:47
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2017 kl. 12:40
Enig med st1. Jeg tror ikke skærmen peger mod HotBird.
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2017 kl. 12:50

Retning er ikke det eneste der skal tages højde for, det er også elevation, og Skew, den hældning den skal have mod højre eller venstre.
Det er jo også betydende for hvordan der modtages, så der er nogen ting der skal tages hensyn til.

Redigeret af Radiomanden - 06-April-2017 kl. 12:50
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2017 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Retning er ikke det eneste der skal tages højde for, det er også elevation, og Skew, den hældning den skal have mod højre eller venstre.
Det er jo også betydende for hvordan der modtages, så der er nogen ting der skal tages hensyn til.
Du har da helt ret.
 
Men jeg antager at TS værdsætter at "peger på" indbefatter både azimuth og elevation af waveguiden ("Selfsat-rammen") - ellers er det meget svært at modtage 19.2E uden at være meget heldig. Smile
 
Mht Skew er det selvfølgelig også korrekt at det har betydning hvordan waveguiden hælder i det horisontale plan.
Men 13E stort set syd, så det er ret sandsynligt at en almindelig horisontal montering rammer rimeligt godt.
19.2E er heldigvis blot 2.5 grader skew'ed ifht 13E, så selvom man bare ændrer Azimuth fra 19 til 13, så virker det nok stadig. Det er jo ikke ligefrom "fringe reception", vi taler om her.
 
Så, selvfølgelig kan man fin-tune på disse ting for at optimere modtagelse.
Men vi skal lige have TS til at forklare hvordan Selfsat'en er orienteret (i alle planer) når han siger at 13E ikke henter de ønskede kanaler.
 
Til top
morelli Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 99
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér morelli Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2017 kl. 21:19
Parabolen er jo købt til min far, som er flyttet til Helsingør. Han har selv sat paraboler op i mange år. Det gøres ved at have et kompas i nærheden, finde den nogenlunde retning, og så ellers kigge på tv'et til signalstyrken er ok. Men jeg kan vist fornemme at det ikke er helt det samme med disse firkantede skærme. Men er vi enige om at: venstre/højre er til at finde syd/nord/øst/vest. Op/ned er til at finde elevationen. Og skew er sådan en slags meget modsat end vatter .
Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2017 kl. 21:30
http://www.selfsat.com/images/03_seflsat_outdoor/f_03.jpg

dette er skew, som du fint beskriver med modsat vatter :-D 
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2017 kl. 22:24
Mit råd er følgende: Indstil modtageren på en kendt kanal på Hotbird. Drej herefter parabolen til denne kanal vises på TV skærmen og slut af med finindstilling til bedste signalstyrke

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2017 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af morelli morelli skrev:

Parabolen er jo købt til min far, som er flyttet til Helsingør. Han har selv sat paraboler op i mange år. Det gøres ved at have et kompas i nærheden, finde den nogenlunde retning, og så ellers kigge på tv'et til signalstyrken er ok. Men jeg kan vist fornemme at det ikke er helt det samme med disse firkantede skærme. Men er vi enige om at: venstre/højre er til at finde syd/nord/øst/vest. Op/ned er til at finde elevationen. Og skew er sådan en slags meget modsat end vatter .

Som andre poster'e siger: Du har tydeligvis fat i den rigtige ende.

Men bare som opklaring - når du siger at 192.E kommer ind men at Hotbird ikke kommer ind, er det så
1) *efter* du har justeret parabolen til 13E, og bekræftet at du rent faktisk peger på 13E, eller er det
2.a) mens parabolen stadig peger op 19.2E, eller
2.b) efter du har drejet og justeret "op/ned" til hvad du *håber* er 13E, og så scannet?

Det er en klassisk tilstand at scanne hvad man tror er sat-position X, men hvor man i virkeligheden peger på noget helt andet, hvor der er en håndfuld kanalers sammenfald mellem de to satelliter.




Redigeret af st1 - 06-April-2017 kl. 22:34
Til top
Pade2204 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Maj-2005
Status: Offline
Point: 1048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pade2204 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2017 kl. 22:57
Må jeg bryde ind? :-)

Jeg så der var en der sagde man kunne male en Selfsat med autolak.

Er der nogen herinde der har erfaringer med det? Taber man overhovedet signal på det?
Jeg synes også jeg har læst folie et sted?

Har I evt nogle steder der viser hvordan og hvilken type maling/folie man skal gå efter....
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2017 kl. 23:06

Jeg så for tid tilbage, at selfsat solgte camuflage til dem, således de f.eks lignede murstenene på huset eller blomster på altanen.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu