recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Optimale dimensioner på hjemmebiograf?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Optimale dimensioner på hjemmebiograf?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Samsung_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Januar-2007
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Samsung_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Optimale dimensioner på hjemmebiograf?
    Sendt: 28-Marts-2017 kl. 21:26
Kære forum
 
I forbindelse med projektering af nybyggeri er jeg ved at afsøge muligheden for at få et dedikeret værelse / rum til en hjemmebiograf (og stereolytning) - optimalt set som permanent rum mere realistisk som et rum til formålet nu og her og på sigt som børne-/soveværelse (vi har for nuværende ikke brug for børneværelse og kan derfor tillade os at dedikere rum til andre formål).
 
Jeg er dog meget i tvivl om hvilke mål rummet skal have - og her tænker jeg både længe, bredde og højde og ikke mindst forholdet mellem længde og bredde.
 
Jeg forestiller mig, at rummet skal indrettes med 4-6 stole og med mulighed for Dolby Atmos setup.
 
Ud over ovenstående er jeg nysgerrig på hvilke akustisk forbedrende tiltag jeg skal tage højde for samt, om det giver mening at lave niveauforskydning i lokalet (jeg tænker, at det giver et mere "biograf-agtigt" look og feel)?
 
Skal man skele til nogle "standarder" (THX og deslige) for at søge inputs?
 
Bør man overveje et loft og gulv der er hhv. sænket og løftet for at gøre kabeltræk mere tilgængeligt? Og i så fald hvilke løsninger kan anbefales?
 
Såfremt I har konkrete eksempler - evt. med biller og/eller tegninger vil det jo være helt perfekt!
 
Inputs imødeses med kyshånd :)
 
Venlig hilsen
 
Christian
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2017 kl. 14:32
Det bedste rum til en biograf er trapez-formet - det er de færreste rum i et standard-hus. Men du må for alt i verden ikke bygget et kvadratisk rum!! ;)

Hvad er dine begrænsninger? Hvor stort kan det max. blive??

Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Samsung_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Januar-2007
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Samsung_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2017 kl. 22:43
Hej jacobe
 
Tak for din besked!
 
Jeg føler mig sikker på, at trapez-formet nok ikke er vejen frem - selvom det lyder som et spændende eksperiment i et - i øvrigt - almindeligt parcelhus.
 
Drømmescenariet er jo i virkeligheden et rum på 22-25 m2 - mere realistisk er nok, at det kan blive et rum på ca. 20 m2. Og nej - her tænker jeg ikke, at 4,5  x 4,5 meter er optimalt ;)
 
Men er man - i fald at 21 m2 er det seriøse bud - i et rum med målene 3,5 x 6 meter og med ca. 2,4 meter til loftet nok buddet. Jeg mener, at det er en størrelse rum der også vil kunne bruges til andre formål senere.
 
Vh
 
Christian
 
 
 
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2017 kl. 11:15
Du kan jo bare tilte væggene en smule for at undgå stående bølger. Selve rummet kan jo godt være rektangulært. 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu