recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mysterium om DAB og DAB+
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mysterium om DAB og DAB+

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Mysterium om DAB og DAB+
    Sendt: 07-April-2017 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

Læste i går, at en gennemsnitsfamilie (2 voksne, 2 børn), bruger 18.000 kroner om året på underholdningselektronik. Og den udvikling ser producenterne jo helst skal stige lidt hvert år.
Det sætter tingene lidt i perspektiv.
Hmm, det lyder godt nok voldsomt.
Hvis det holder, er vi godt nok mange år bagefter.... Big smile


Det var en udmelding fra Refurb.dk, der havde tallene fra Dansk Statistik, så den skulle være god nok.

Men hvis man skal skifte 4 iPhones ud, en tablet eller to, en MacBook, købe nyt 65" TV, en ny soundbar, et par spillekonsoller og diverse andre småting, og det hele skal skiftes ud med 2-4 års mellemrum, så begynder pengene at rulle stærkt.
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2017 kl. 12:30
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

Læste i går, at en gennemsnitsfamilie (2 voksne, 2 børn), bruger 18.000 kroner om året på underholdningselektronik. Og den udvikling ser producenterne jo helst skal stige lidt hvert år.
Det sætter tingene lidt i perspektiv.
Hmm, det lyder godt nok voldsomt.
Hvis det holder, er vi godt nok mange år bagefter.... Big smile
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2017 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Damn Mufti, du fik mig lige til at føle mig gammel nu!

Har næsten lige skiftet tv, det gamle blev noget mere end tre år og min mobil er vel et år gammel nu, hvor den gamle blev over fire år gammel. Min DAB modtager ved min computer er noget der ligner 10 år gammel.......

Klaus

Ha ha.

Jeg kører stadig med et 9 år gammel Sony Tv.

Min forstærker har ikke HDMI indgang.

Jeg ejer ikke ikke en DAB modtager.

Du er ikke gammel Klaus. Du ligger bare langt fra gennemsnittet.

Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2017 kl. 09:22
Nu er der vel reelt set ikke et krav om at skifte tingene ud i den hastighed. De fleste TV har en HDMI indgang, hvortil man kan tilslutte en boks og dermed forlænge levetiden ret kraftigt.

De fleste DAB radioer kan også tage FM signal. Vi har i hvert fald ikke tænkt os, at smide tre velfungerende radioer ud, blot fordi DAB nettet skal ændres. De kan fint stadig tage P1, P3, P4 regional og diverse lokalstationer.

Og mobilen. Ja den er lidt svære at komme omkring, hvis man bruge alle de apps der kastes i hovedet på kunderne til at styre alt fra varmesystemer til havevanding. Men den slags bestemmer man heldigvis selv. Bruges den til at ringe og tekste fra, så holder de som regel noget længere.

Læste i går, at en gennemsnitsfamilie (2 voksne, 2 børn), bruger 18.000 kroner om året på underholdningselektronik. Og den udvikling ser producenterne jo helst skal stige lidt hvert år.
Det sætter tingene lidt i perspektiv.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2017 kl. 08:07
Damn Mufti, du fik mig lige til at føle mig gammel nu!

Har næsten lige skiftet tv, det gamle blev noget mere end tre år og min mobil er vel et år gammel nu, hvor den gamle blev over fire år gammel. Min DAB modtager ved min computer er noget der ligner 10 år gammel.......

Klaus

Redigeret af KlausDM - 07-April-2017 kl. 08:08
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2017 kl. 08:00
Godt du fik løst dit problem på den korte bane.

Udviklingen og mulighederne går desværre stærkt i disse år. Nogle vil dog mene at DAB er oldnordisk.

Folk skifter tv hvert tredie år og mobiltelefoner har meget kort levetid.

Hyppige udskiftninger af modtage udstyr er kommet for at blive.
Til top
senor Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-December-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér senor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2017 kl. 10:58
Tak for hurtigt svar, Kampus. - Det giver mening :-)
BD
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2017 kl. 10:40
Ved i første post at trykke Funktioner -> Rediger og uden at slette overskriften, tilføje et "Løst"

Tråden skal ikke slettes, men indgår i fremtidig søgning på emnet

Redigeret af Kampus - 06-April-2017 kl. 10:40
Til top
senor Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-December-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér senor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2017 kl. 10:33
Tak til alle, for svar.
Især tak til Mufti, som fik mig til at pusle med at finde ud af, at der skulle foretages "reset" på DAB-tuneren. jeg havde ellers prøvet, men der skulle trykkes lidt længere på knappen. 
Det løste problemet - herefter kunne den scanne stationerne, og spille smukt igen !   
Men jeg synes at det er ærgerligt / dumt, hvis DAB udgår og erstattes af DAB+. 
Ja, man kan købe adaptere, men så skal der bruges flere stik og flere netdele og flere penge. 
Det var ikke lige på min ønskeseddel. - 
Men tak til alle. 
Nu mangler jeg bare at finde ud af, hvordan jeg lukker dette emne ?  
Venligst, Benny
BD
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2017 kl. 11:34
Ja, som det allerede er nævnt, så overvej internetradio, i stedet for at opgradere til DAB+.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2017 kl. 10:45
Det er selvfølgelig også en mulighed.

De kan også købes som adaptere.

Redigeret af Mufti - 02-April-2017 kl. 10:46
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2017 kl. 10:09
Hvorfor overhovedet DAB? Når der på mange recievere er internet adgang, så der kan høres internet radio med titusindvis stationer, og deriblandt samtlige DAB kanaler

Mangler internetdelen i recieveren, kan man sætte en gammel smartphone til og bruge den som modtager. Fungerer aldeles glimrende

Redigeret af Kampus - 02-April-2017 kl. 10:11
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu