recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - stor parabol
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

stor parabol

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
satdx Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-April-2017
Sted: 3250
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér satdx Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: stor parabol
    Sendt: 02-April-2017 kl. 23:02
hej 

har en forspørsel er ved at købe en rimelig stor parabol_skærm på 2.4 m 

mit spørsmål er 

er der noget om snakken at en mesch (netskærm) er dårliger til at modtage i ku band 10.95-12.75 ghz 

de fleste af den type ser man jo i usa hvor meget sat_trafik vist er på c-band 3.8-4.2 ghz

eller vil en ud af fast metal være bedre i gain 

den jeg er blevet tilbudt er en netskærm 

ser frem til info 

hilsen kenneth 
ps er der noget brugt på lager i den kaliber hører jeg gerne nærmer 
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2017 kl. 10:41
Husk at måler den over 1m skal den anmeldes til kommunen inden du sættes op.


Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2017 kl. 11:58
Hej.

Jeg mener at jeg på et eller andet tidspunkt har læst, at størelsen af gitteret ( mesh ) bestemmer den maksimale frekvens en mesh parabol kan modtale. Det er noget med, at hvis bølgelænden bliver for lille kan bean løbe igennem mesh og derfor ikke bliver reflekteret.
Bølgelængden står i omvendt forhold til frekvensen. Jeg kan dog ikke huske om det er en hel eller en halv bølgelængde der er grænsen.

Ellers kan jeg oplyse at jeg for nogle år siden så to store paraboler i Spanien. Den ene var 2,4 meter til modtagelse Engelske kanaler og den anden var over 3 meter til modtagelse af Norske kanler. Ingen af dem var mesh, men normale solide paraboler. Så det ville jeg også vælge.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 03-April-2017 kl. 12:09
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2017 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af satdx satdx skrev:

er der noget om snakken at en mesch (netskærm) er dårliger til at modtage i ku band 10.95-12.75 ghz 
de fleste af den type ser man jo i usa hvor meget sat_trafik vist er på c-band 3.8-4.2 ghz
eller vil en ud af fast metal være bedre i gain 

den jeg er blevet tilbudt er en netskærm 

Det er korrekt; mesh-skærme ("BUDs") er ikke velegnede til Ku-band modtagelse.
De er langt overvejende et gammelt fænomen, designet til C-band modtagelse.
Derfor har de mest været populære i USA eller Mellemøsten / Asien.

Som Csell skriver, så er gitteret for groft til at reflektere Ku band godt nok.
Du får nok nogenlunde samme performance som en god 1.0 meter stål/alu/SMC parabol.

Langt det meste over 1.5m er plastic/SMC skærmen som Channel Master, Laminas, eller Prodelin.
De sigter primært på professionelle installationer, og har derfor ikke "consumer pricing".
Typiske størrelser er 1.8, 2.4, og 3.6 meter.

MEN: Det vil hjælpe meget med lidt mere info...

Hvad skal du modtage? Er det arabiske eller engelske kanaler, du er efter?
Hvor skal parabolen stå (det kan variere hen over landet, som f.eks. Astra 2E/F/G)?

Edit: Jeg kan se du har angevet 3250 som sted. Hvis du bare vil have Britisk TV fra Gilleleje, så kan du nøjes med en 120cm, enten en stål (Gibertini) eller plastic (CM, Laminas, Visiosat etc). De belaster heller ikke forholdet til naboerne så meget... :)

OBS: Der sælges i dag en række kinesiske prime-fokus stålskærme på 180cm og 240 cm bl.a. i den blå Avis eller på postordre fra udlandet, som er markant billigere end professionelle skåle.
Disse paraboler er oprindeligt designet til C-band, hvor kravene til nøjagtigheden i reflektoren ikke er på samme niveau som Ku-band.
Det er også noget besværligt at finde Ku-band LNBer der passer til Prime-focus paraboler.
Forbløffende nok ser man at sælgere (også dem i DK) foreslår en LNB der slet ikke passer til parabolen - man kan ikke bare bruge en almindelig "universal" parabol til 59,50 nede fra Harald Nyborg.

Ku performance på en sådan en 2.4m 6-blads stålskærm svarer ball-park til en 1.5-1.8 SMC parabol.
Endelig er de ret svære at samle og aligne ordentligt så man får max performance, foden der følger med er noget bras - og så ruster nogle af dem parabolerne bravt, da ikke alle er galvaniserede, men blot pulverlakerede.

Dem kan jeg ikke anbefale til Ku.
(Jeg har selv haft een - læringkurven var stejl!)



Redigeret af st1 - 04-April-2017 kl. 00:22
Til top
satdx Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-April-2017
Sted: 3250
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér satdx Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2017 kl. 22:28
tak til csell & st1 samt clemen for info 

jeg vil så droppe at købe en mesh skærm 

jeg søger ikke noget bestemt at modtage har i mange år haft en rimelig stor skærm med motor styring
men nu syntes jeg tiden var inde  til en opdatering = større skærm er nok en slags satdx 

prøver at hente svage signaler hjem syntes det er spændene i 90 erne modtog jeg på 27.5 west cnn krig i golfen på en 1.8 

mit setup er en tagra 1.6 med 18 tommer accuater og et 120 feed samt universal lnb fra invacom til focus skærm 

syntes at kvalites skærme her i dk er meget dyre så er derfor da også ude efter noget brugt
 

hilsen kenneth 


Redigeret af satdx - 05-April-2017 kl. 22:28
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2017 kl. 06:20
Oprindeligt skrevet af satdx satdx skrev:

prøver at hente svage signaler hjem syntes det er spændene i 90 erne modtog jeg på 27.5 west cnn krig i golfen på en 1.8 

Hej.

Jeg ved ikke om du stadig modtager fra IS-907 på 27,5W?

Men den blev sendt op 15 feb 2003 og har en Expected Lifetime på 15 år.
Så vi risikerer at man holder op med at bruge den allerede næste år.

Hilsen Carsten.
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2017 kl. 09:39
Oprindeligt skrevet af satdx satdx skrev:

tak til csell & st1 samt clemen for info 
jeg søger ikke noget bestemt at modtage har i mange år haft en rimelig stor skærm med motor styring
men nu syntes jeg tiden var inde  til en opdatering = større skærm er nok en slags satdx 
prøver at hente svage signaler hjem syntes det er spændene i 90 erne modtog jeg på 27.5 west cnn krig i golfen på en 1.8 
mit setup er en tagra 1.6 med 18 tommer accuater og et 120 feed samt universal lnb fra invacom til focus skærm 
hilsen kenneth 
Fin skærm - den virker garanteret stadig hvis du checker.
Men en 160cm kan du modtage rigtigt meget fra den del af horisonten, vi kan se her.
De fleste moderne satelliter har meget større output end de havde for 20 år siden, så man kan tage det hele med en meget mindre parabol.
 
Når du nu har en god størrelse på reflektoren, så kan du også udvide søgningen ved at "sidemontere" en C-band LNB, og med en DiSEqC switch udvide til endnu flere kanaler.
 
Hvis du absolut går efter "fringe reception" (svært at modtage) skal du enten kigge efter ting på spot-beams (fx Astra 2@28.2E, Nilesat på 7W, Badr4/5/6@26E), eller ting på fjerne satellitter, der ikke lige peger på Europa.
"Fjerne" satellitter ligger dog ofte nær horisonten, hvorfor det kan være svært fra en almindelig dansk have.
Oprindeligt skrevet af satdx satdx skrev:

syntes at kvalites skærme her i dk er meget dyre så er derfor da også ude efter noget brugt
Skærme er desværre ret dyre i de størrelser - der er et meget lille behov/marked i DK for consumer-skærme i de størrelser der, så det er mest de professionelle, der er tilgængelige.
Der dukker til tider Channel Master 1.8m op på DBA, men der er langt mellem dem.
 
Det er også yderst sjældent at se Polar Mounts i den størrelse på brugt udstyr.
 
Kommer dog også an på dit budget; man kan få en ny Laminas 1.8m (Polsk) med Polar Mount for et stykke under 10.000. Jeg kan pege på en meget vellykket svensk installation som illustration hvis du er interesseret.


Redigeret af st1 - 06-April-2017 kl. 09:40
Til top
morelli Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 99
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér morelli Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2017 kl. 12:04
Hej. Hvis du følger denne tråd http://forum.recordere.dk/flad-parabol_topic150853.html , kan du måske fornemme vi har lidt svært ved at få installeret skærmen. Grunden til den nye flade parabol, er jo at mine forældre er flyttet til Helsingør. De er flyttet fra Amager (2300 Kbh. S). Her har de efterladt sig et par kæmpe paraboler. Mener de er 180 cm. Huset skal rives ned. Nu prøver jeg lige med et vildt forslag.: parabol i Helsingør monteres. Som betaling tilbydes paraboler fra Amager til afhentning.
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2017 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af morelli morelli skrev:

Hej. Hvis du følger denne tråd http://forum.recordere.dk/flad-parabol_topic150853.html , kan du måske fornemme vi har lidt svært ved at få installeret skærmen. Grunden til den nye flade parabol, er jo at mine forældre er flyttet til Helsingør. De er flyttet fra Amager (2300 Kbh. S). Her har de efterladt sig et par kæmpe paraboler. Mener de er 180 cm. Huset skal rives ned. Nu prøver jeg lige med et vildt forslag.: parabol i Helsingør monteres. Som betaling tilbydes paraboler fra Amager til afhentning.

Det lyder da interessant.
Er monteringen på sokkel permanent eller skal det også sikres?
Skal den oz males?
Og har du et billede eller to på dem på Amager?
Send mig en PM (hvis man kan det på dette forum?)
EDIT: Jeg har sendt dig en personlig meddelelse.


Redigeret af st1 - 09-April-2017 kl. 14:47
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu