recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PC test? Hvem skal man tro på?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

PC test? Hvem skal man tro på?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: PC test? Hvem skal man tro på?
    Sendt: 08-April-2017 kl. 09:29
Hej,

Jeg har læst et par tråde herinde af ren interesse, da jeg selv står midt i et køb af en mid-range gamer bærbar computer, og med mid-range mener jeg ca. 8.000 kr.

Hvis vi fx tager udgangspunkt i en ASUS ROG Strix GL553VD så siger Notebookchecks at temperaturen under load ikke er de store problemer. Den score bl.a. 98% under temp.

Kigger man ligeledes på YouTube tests, så vil man se, at fx større kanaler som Dave Lee siger, at temperaturen heller ikke er noget problem:

MobileTechReview anmelder også samme model, og siger heller ikke meget negativt om temp.

Men, så er der en kanal ved navn Digital Trends, som umiddelbart ikke virker som så stor en kanal som de andre, der siger at temperaturen bliver alt for høj, og det kan derfor ikke anbefales at man køber denne bærbar.

Hvad skal jeg lige tro på? De store som Notebookchecks og MobileTechReview siger noget hvor den lille siger noget andet. Jeg læste at claus_jac herinde fra skrev, at man skal tage disse tests med et gran salt, og det er jeg nok også enig med ham i, men det er svært at danne sig et indtryk så, specielt når man ikke sidder foran maskinerne.

Det får mig til, at tro, at de store er "betalte" af producenterne for kun at komme med alt det gode, hvor de mindre mere siger den ærlige mening?

Når jeg ikke har mulighed for at prøve maskinerne, synes jeg det er meget svært at finde ud af, hvad jeg skal kigge efter.

Findes der et sted, hvor jeg altid kan finde et ærligt svar, på de her anmeldelser?


Redigeret af ladiesman217 - 08-April-2017 kl. 09:30
          
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 282
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rawi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2017 kl. 11:18
En anmeldelse er altid subjektiv, og du kan ikke sammenligne de anmeldelser uden at vide hvad deres udgangspunkt er.
Ved du ud fra anmeldelserne hvordan computerne var belastet under testen?
Har en ene kørt tre timer, og den anden tre døgn?
Hvilke data ligger til grund for at sige om temperaturen er ok, eller ikke ok?
Har det været samme spil/software der har kørt på dem på alle tre anmeldelser?
Hvis en synes 50 grader er meget, er det så forkert når en anden synes det er fint?

Enhver anmelder vil fortælle dig HANS ærlige svar, men det er ikke ensbetydende med at det er den endegyldige sandhed.
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2017 kl. 11:31
Det er meget fint, alt det som du ridser op, men det gør mig umiddelbart ikke klogere på mit spørgsmål.
Det er dog en sandhed med modifikationer, når du skriver, at enhver anmelder vil skrive deres sande svar. Der er set flere store anmeldere, der har fået en fed pose penge, for at komme med en anmeldelse skræddersyet fra producenten, men det er jo faktorer som man aldrig kan vide sig sikker i mod.
 
Men tilbage til mit spørgsmål:
 
Når jeg ikke har mulighed for at prøve maskinerne, synes jeg det er meget svært at finde ud af, hvad jeg skal kigge efter.
 
Så hvordan helgarderer man sig bedst muligt? Det er jo lidt, som at købe i blinde.
          
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 282
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rawi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2017 kl. 12:12
Der findes ingen helgardering, men der er to muligheder:

1.
Du kan begynde at lave research på produktet. Indsamle og analysere data. Ud fra hvad du finder frem til kan du træffe din beslutning.

2.
Find et alternativ hvor du kan prøve, og levere tilbage hvis du ikke er tilfreds.
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2017 kl. 13:47

Ja, dit alternativ nr. 2 har jeg overvejet, men jeg var lidt usikker på, om man direkte kan og må det? Skal man forstå fortrydelsesretten ved køb over nettet, at jeg må modtage en computer, pakke den ud og bruge den i et par dage, hvor efter jeg kan levere den tilbage og få refunderet mine penge?

Det lyder som en fin service, som forbruger, men jeg vil da også samtidig indrømme, hvis jeg modtog en computer, som havde været brugt af en anden i en uges tid, så ville jeg være lidt skuffet over ikke at modtage en helt ny computer, men at den faktisk havde været brugt i en uge.
 
Hvis du kan følge mig. Men jeg kan så forstå at det kan lade sig gøre at købe, teste og evt. levere tilbage.
          
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 282
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rawi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2017 kl. 14:52
Jeg er usikker på reglerne ved køb online, så det skal du undersøge.
Jeg har selv gjort brugt af elgigantens 14 dages fuld returret, så de har det i hvert fald.
Til top
Steffen32 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2006
Sted: Hadsten Denmark
Status: Offline
Point: 771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steffen32 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2017 kl. 14:56
Hvis varen åbnes og afprøves, har sælger i følge købeloven ret til at fratrække et beløb fra refusionen, som modsvarer værditab ved åbnet emballage m.m. 

Om alle så gør det, er jeg usikker på. Jeg vil nok satse på elgiganten eller Power og så spørge sælgeren, hvordan deres politik er på området.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2017 kl. 16:22
Som steffen32 siger. Sælger har ret til at fratrække et beløb og det er dem der bestemmer hvor stor det beløb er, så det er en rigtig dum ide at bruge.

HVAD er det for noget information du ønsker? er det en "køb/køb ikke" eller hvad er det du kigger på når du kigger på tests. Vær opmærksom på at der findes IKKE nogen perfekte færdigbyggede computere. Alle computere er bygget til et specifikt segment/opgave/klientel. Hvilket også bliver lidt problematisk såfremt et gamingsite skal anmelde en businesscomputer eller omvendt. hvert site har deres egen måde at teste ting på og det er ud fra deres egne situationer. Så DU skal sammenligne det op imod DINE behov.

Man kan læse sig fattig, og har også fuld forståelse for at man ønsker "den bedste maskine til pengene" - men det er alene dig der kan besvare hvad der er den bedste maskine til dit specifikke behov, da du er den eneste der kender dine fulde behov. vi kan komme med mange meninger, men du angiver ikke alle scenarier, hverken nutidige eller fremtidige behov. så på et eller andet tidspunkt er du bare nødt til at træffe en beslutning (eller INGEN og lad være med at bruge IT)

En gang i mellem er man så også bare så heldig at falde over et tilbud og så lærer man noget af det når man har købt. - Så ved man det til næste gang. Både gode og dårlige ting.


Til top
Byteman2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Oktober-2013
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Byteman2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2017 kl. 00:25
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Som steffen32 siger. Sælger har ret til at fratrække et beløb og det er dem der bestemmer hvor stor det beløb er, så det er en rigtig dum ide at bruge.


Det mener jeg bestemt ikke.
https://www.forbrugerombudsmanden.dk/~/media/Forbrugerombudsmanden/Nettjek/Nettjek.pdf
Jeg synes nu forbrugeren er rimelig godt beskyttet
Til top
Peter.C Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2012
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.C Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2017 kl. 08:30
Oprindeligt skrevet af Byteman2 Byteman2 skrev:

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Som steffen32 siger. Sælger har ret til at fratrække et beløb og det er dem der bestemmer hvor stor det beløb er, så det er en rigtig dum ide at bruge.


Det mener jeg bestemt ikke.
https://www.forbrugerombudsmanden.dk/~/media/Forbrugerombudsmanden/Nettjek/Nettjek.pdf
Jeg synes nu forbrugeren er rimelig godt beskyttet


Det står på side 22-23 i den fil du selv linker til.

"Kunden hæfter for en evt. værdiforringelse af varen"

og at butikken har ret til at føre varen tilbage til ny stand for kundens regning.

Så jeg ville ikke tage varen ret meget i brug.

/Peter


Redigeret af Peter.C - 09-April-2017 kl. 08:31
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2017 kl. 13:21
Sæt jer i butikkens og næste købers sted. Ville I betale fuld pris for en computer, som nogen havde rodet rundt og potentielt installeret en masse crap på? Eller fået virus i. Eller udlæst styresystemets licensnøgle fra...

Jeg ville ikke betale fuld pris for sådan et produkt, og hvis forhandleren skal bruge tid på at formattere skidtet og starte forfra, så er det kun fair at første køber betaler regningen. Jeg ville nok ikke engang betale halv pris hvis jeg vidste at nogen havde haft den hjemme for lige at teste den af først og potentielt lavet rod i den.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2017 kl. 13:24
Præcis - og så kan de kun sælges med efterfølgende tab. - bare søg på "demo" på hjemmesiderne, så kan man typisk se retursagerne. De kan jo ikke længere sælges som nye, selvom den måske endda kun bare er pakket op.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu