recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PC test? Hvem skal man tro på?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

PC test? Hvem skal man tro på?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2017 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

HVAD er det for noget information du ønsker? er det en "køb/køb ikke" eller hvad er det du kigger på når du kigger på tests. Vær opmærksom på at der findes IKKE nogen perfekte færdigbyggede computere. Alle computere er bygget til et specifikt segment/opgave/klientel. Hvilket også bliver lidt problematisk såfremt et gamingsite skal anmelde en businesscomputer eller omvendt. hvert site har deres egen måde at teste ting på og det er ud fra deres egne situationer. Så DU skal sammenligne det op imod DINE behov.

Man kan læse sig fattig, og har også fuld forståelse for at man ønsker "den bedste maskine til pengene" - men det er alene dig der kan besvare hvad der er den bedste maskine til dit specifikke behov, da du er den eneste der kender dine fulde behov. vi kan komme med mange meninger, men du angiver ikke alle scenarier, hverken nutidige eller fremtidige behov. så på et eller andet tidspunkt er du bare nødt til at træffe en beslutning (eller INGEN og lad være med at bruge IT)

En gang i mellem er man så også bare så heldig at falde over et tilbud og så lærer man noget af det når man har købt. - Så ved man det til næste gang. Både gode og dårlige ting.

Jeg vil lige prøve at svare på dine spørgsmål, for at se om du og evt. andre kan komme med nogle forslag.

Hvad skal jeg bruge computeren til?

  • Den skal bruges til primært gaming. Ikke high-end spil, men spil som World of Warcraft, Diablo 3, Overwatch og League of Legends spiller jeg meget. Jeg er tilfreds med at kunne trække omkring 50-70 fps i fx WoW på Medium/High setting, og behøver ikke mere end det.
  • Skærmen har jeg ikke de store krav til heller. Kald mig bare en casual gamer. Jeg har ikke brug for super hurtig 1ms responstider, da jeg ikke spiller first persons shooters, men altså den må gerne vise nogle OK farver. Og når man fx befinder sig i et mørkt dungeon eller i Diablo 3, så må man gerne kunne se, hvad det er der foregår i mørket. Men som sagt, er jeg ikke super fanatisk hvad skærmen angår. Har spillet lidt WoW på en Lenovo G50 til omkring de 3.000 kr. og der var skærmen fin til mig.
  • Da vi bor i en lille lejlighed p.t. kommer jeg til at bruge computeren i samme rum som min kæreste. Dvs. at faktorer som lydniveau spiller en lille rolle. Blæserne skal altså ikke gå amok. Jeg er med på, at en bærbar gaming laptop skal larme lidt pga. ekstra køling kontra en alm. Ultrabook, men jeg har set maskiner der har larmet uhørt meget, og maskiner som har haft et OK støjniveau
  • Derudover gider jeg heller ikke, at have en opvarmet klods, som bliver rigtig varm når jeg spiller. Det hænder jeg sidder med den i sofaen og "chiller" som de unge vil have sagt, og der behøver den ikke ramme 100° celsius. Desuden er det heller ikke behageligt, med en maskine der bliver så varm, så det gør ondt at skrive på den. Det har jeg oplevet før, og gider jeg ikke igen.
  • Ydermere arbejder jeg mere og mere med Excel, så der må gerne være et godt tastatur samt NumPad gør heller ikke noget, da det er nemmere at skrive tal og formler på det.
  • Design har ikke så meget at sige, da den ikke skal være yderst transportvenlig, men der må meget gerne være lys i tastaturet.
  • Batteriniveau er vel en faktor, som man ikke kan regne så meget med på disse maskiner, og jeg sidder ofte med maskinen tilsluttet en strømkilde når jeg bruger den alligevel, så det er et mindre krav, at den skal kunne holde lang tid på en opladning.

Det er lige de krav som jeg kan komme i tanke om. Og hvad har jeg så set på af maskiner?

Jeg har set på:

Lenovo Legion Y520
https://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-Legion-Y520-15IKBN/2578489

Af hvad jeg kan læse mig frem til og se på YouTube, så er det den maskine der opfylder mine krav bedst. Det er desuden også en maskine, som jeg har haft mulighed for at prøve i Elgiganten, og den virkede god at skrive på. Det eneste minus er, at NumPad er designet mega underligt, hvor de har fjernet enter knappen, så jeg er faktisk lidt i tvivl om, hvor stor en dealbreaker det er for mig? Det kan jeg jo ikke rigtig finde ud af, før jeg får det prøvet i hverdagen.

Derudover har jeg set på:

Acer Aspire VX 15
https://www.proshop.dk/Baerbar/Acer-Aspire-VX5-591G-53B4/2581700

ASUS ROG Strix GL553VD
https://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-ROG-Strix-GL553VD-FY230T/2577786

DELL Inspiron 15 (2017)
http://www.pricerunner.dk/pl/27-3866370/Baerbar/Dell-Inspiron-15-%2850H9G%29-Sammenlign-Priser

Hvad jeg finder attraktivt ved ASUS ROG Strix GL553VD er, at tastaturet ser rigtig godt ud, samtidig med at det er RGB så jeg kan skifte lidt væk fra alt det røde farvelade, og måske bare gøre det hvid eller blå, men den får samtidig ikke så gode anmeldelser vedr. temperature og støjniveau fra blæseren, siden den kun har én blæser. Man skriver også, at det er sådan en "enten eller" maskine, forstået på den måde, at enten har de haft rigtig gode oplevelser med den, eller så har de haft utrolig mange dårlige. Så ved ikke helt om jeg tør kaste mig ud i den.

Den jeg finder mindst attraktiv er Acer VX 15. Nu skrev jeg godt nok, at design ikke betød noget, men den ligner jo et eller andet der er løgn. Får man dog value for money, så kunne jeg godt overveje at købe den alligevel.

Det kunne være interessant, hvis en herinde har nogle erfaringer med disse maskiner jeg linker til. Så hører jeg gerne fra jer.
          
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 282
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rawi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2017 kl. 15:57
Både Acer og Lenovo kan fås i Elgiganten, så er det ikke bare at tage forbi der og afprøve dem?
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2017 kl. 16:56
Jo, det er det, men Acer var dog ikke på lager da jeg ville prøve dem sidst, og da jeg spurgte om jeg kunne prøve at høre Lenovo under en stress-test der sagde de at det kunne jeg ikke. De havde ikke nogle benchmark programmer installeret, så jeg kunne høre lyden fra blæseren.
          
Til top
Jesna Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Februar-2010
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesna Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2017 kl. 17:49
Har lige lidt egne erfaringer jeg vil komme med.

Sørg for at grafikkortet ikke er placeret lige under WASD, for så bliver det varmt for fingerspidserne :)

Har prøvet at grafikkortet blæserne skubbede det varme luft hen til cpu blæserne, som så skulle skubbe det hele ud Dead - hvis du kan se opbygningen af den inden , kan det (måske) give lidt info om hvor godt gennemtænkt varme designet er

/Jakob
Receiver: Marantz SR7009 | Front: Lektor 6 | Center: Lektor LCR | Surround: Lektor 1 | Sub: XTZ 99W 12.16
TV: Samsung 55JU7005
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2017 kl. 18:21
Hej Jesna, og tak for dit svar.

Jeg har godt læse det med opbygningen kan/er vigtigt for varmen, og det viser sig også at være en af de ting som folk klager over med fx ASUS GD553VD. Her man kan se, at den store GPU blæser sidder lige over WASD tasterne, og da der så samtidig kun er én blæser, så blev det vist varmt https://www.youtube.com/watch?v=EnhtpjbNHWY

Deridmod var der fx ved Lenovo Legion Y520 og Acer Aspire VX 15 to blæsere der begge blæser bagud, og deres køling får bedre ord med på vejen.

Det er sgu svært og en jungle. Tror primært jeg hælder mest til Lenovos Y520 pga. deres sorte design og ikke alt for meget rødt plastik, dog er jeg meget i tvivl om den NumPad er en dealbreaker på sigt.
          
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu