recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtalere følsomhed 8 ohm vs 6 ohm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højtalere følsomhed 8 ohm vs 6 ohm

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2017 kl. 20:52
Det er mere som et tænkt eksempel.

Lad os sige man har en Densen forstærker og skal have højttalere. Man har kogt det ned til 2 højttalere, som man synes lyder godt og relativt ens. Den ene højttaler tvinger ved test i hjemmet Densen i knæ, den anden gør ikke.

Selvfølgelig kan man købe en stabil forstærker fra begyndelsen, hvis man senere vil skifte så er man forhindret i at købe forstærkere som er vellydende, men ikke strømstærke.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2017 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Dit eksempel med Densen viser egentligt bare at man i høj grad bør undersøge hvordan højttalerne opfører sig, da det absolut ikke giver mening at anskaffe sig en højttaler det dykker ned i 2ohm og har fasedrej. 


Et godt eksempel er B&W højttalere, hvor mange er notorisk svære at drive. Her skal man overveje, hvad man gør...


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Dorf Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 663
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2017 kl. 17:28
Jeg har en densen b-340+ effektforstærker bi-amp'et til mine front højttalere. Den har en output angivet til 4x60W i 8ohm. Jeg føler at der er rigeligt med power i den men er der en måde hvorpå man kan teste/belaste den for at se hvor meget den kan "tåle"?
F.eks. hvis jeg en dag ønsker at købe større højttalere kunne det være relevant at vide den slags.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2017 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af Dorf Dorf skrev:

Jeg har en densen b-340+ effektforstærker bi-amp'et til mine front højttalere. Den har en output angivet til 4x60W i 8ohm. Jeg føler at der er rigeligt med power i den men er der en måde hvorpå man kan teste/belaste den for at se hvor meget den kan "tåle"?
F.eks. hvis jeg en dag ønsker at købe større højttalere kunne det være relevant at vide den slags.


Den virker kraftigere netop fordi den yder væsentlig mere end 60 watt, i 8 ohm. Nok nærmere 100 watt.
Man kan altid via en laboratoriemåling måle, hvad den reelt kan yde ved diverse impedanser og fasevinkler. Du skal dog være opmærksom på, at i og med at du brokoblet din forstærker, bliver det kritisk overhovedet at belaste den under 4 ohm. Det kan koste udgangene.
Ellers skal du finde en som har nogle tungtdrevne højttalere, og lade den give gas på dem, så ser du hvor meget/hvor længe den kan yde...
Det er også muligt at netop din model er blevet testet - og derved målt - et eller andet sted i verden. Google er din ven.

M.v.h.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu