recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtalere følsomhed 8 ohm vs 6 ohm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højtalere følsomhed 8 ohm vs 6 ohm

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2017 kl. 20:08
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

En anden måde at afsløre en stærk forstærker er, at den typisk "dobler op" når impedansen halveres, altså yder 50W i 8 ohm, 100W i 4 ohm og 200W i 2 ohm. Sådanne tal indikerer at den er ligeglad med hvor hårdt den belastes, den har strømreserver nok til at håndtere tingene.


Problemet med ovenstående er bare, at konstruere en forstærker som laver en "dobbelt op" på effekten, ved halvering af ohm, er ekstremt krævende = kræver komponenter af MEGET HØJ kvalitet og EKSTREM overdimensionering. Det betyder at en sådan forstærker vil være MEGET tung, og oftest koste som en familiebil.
Der er dog en del producenter som derfor snyder på vægten. De skriver at en given forstærker dobler op. Men det er reelt kun på papiret, for at få dem til at se mere stabile ud, end de reelt er. Dette gælder 95% af alle de producenter, som opgiver "dobbelt op effekt" - heriblandt også danske Densen.

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2017 kl. 20:09
En forstærker behøver på ingen måde at "doble op", for at være stabil - tværtimod.

M.v.h.
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2017 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

En forstærker behøver på ingen måde at "doble op", for at være stabil - tværtimod.

M.v.h.

- korrekt, en forstærker "behøver" ikke at kunne doble op på effekten for at være stabil. Men som strandvasker skriver, så er det  t y p i s k  en god indikator for stabilitet om den gør det!

MVH




Redigeret af JesA - 16-April-2017 kl. 10:55
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2017 kl. 11:49
JesA.

Vis mig lige nogle eksempler på nogle forstærkere, som reelt dobler op på effekten. Altså ikke bare i marketingsmaterialet, men i virkeligheden...

M.v.h.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2017 kl. 17:13
Jeg har en gammel Krell KSA50 jeg vil tro klarer stuntet, den vejer ca. som føromtalte familiebil og kostede ca. det samme dengang den var ny. 

Den leverer 2x50W ifølge specifikationerne, men er bygget ca. som en svejsestation og jeg har stadig til gode at opleve noget den ikke bare trækker..

..nåeja og så sparer jeg en del på varmeregningen, hvis der er fodkoldt er det bare at smide noget musik på.. Smile
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2017 kl. 22:14
Mark Levinson no 23.5.......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2017 kl. 23:02
Beklager Klaus - den har også kun dobbelt op, på papiret:

Oprindeligt skrevet af Stereophile Stereophile skrev:

the 1% distortion point being reached at 305W into 8 ohms (24.8dBW), 505W into 4 ohms (24dBW), and 750W into 2 ohms (22.7dBW), this behavior shown graphically in fig.1. With both channels driven, these figures dropped slightly, to 290W into 8 ohms and 500W into 4 ohms,

Read more at http://www.stereophile.com/content/mark-levinson-no235-power-amplifier-measurements#y7dlhEsOdVOjpqKV.99


M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2017 kl. 23:14
Og vi diskvalificerer lige Krell KSA-50 også:
http://www.stereophile.com/content/krell-ksa-50s-power-amplifier-measurements#ZiDhH8soU8f5mQG4.97

I behøver ikke komme med flere "på papiret fordoblinger". Faktum er, at producenterne, på papiret "underdriver" 8-ohms (og tildels 4-ohms) opgivelserne, for at forstærkerne skal se ekstremt stabile ud.
Der er INGEN tvivl om, at de to nævnte forstærkere er ekstremt stabile, og ekstremt strømstærke. Men som nævnt, så kræver det ekstremt af komponenterne, hvis man skulle bygge en forstærker som doblede op, med halvering af impedansen.
De to nævnte forbliver stabile ved selv lave impedanser (tæt på kortslutning), også med kraftige fasedrej i højttalerne. Problemet opstår når f.eks. producenter som danske Densen skriver at deres forstærkere (fejlagtigt) fordobler effekten, ved halvering af impedansen, for at five et indtryk af, at deres forstærkere er yderst stabile/strømstærke. Npr man så måler på dem, så viser sig et billede af en forstærker som fuldstændig mister pusten, når den nærmer sig 2 ohm og lidt fasedrej.

M.v.h.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2017 kl. 18:52
@Henrik B.

Jeg tror de fleste der hat rodet med hifi i nogle år, ved at det der står på papiret i varierende grader er ret kreativt. Det løb helt løbsk da surroundforstærkere kom på banen. Det er nu altid rart at få det genopfrisket og fedt at Stereophile (som nærst er de eneste der gør det) laver seriøse målinger af forstærkernes ydeevne.

Dit eksempel med Densen viser egentligt bare at man i høj grad bør undersøge hvordan højttalerne opfører sig, da det absolut ikke giver mening at anskaffe sig en højttaler det dykker ned i 2ohm og har fasedrej. 
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2017 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

@Henrik B.

Dit eksempel med Densen viser egentligt bare at man i høj grad bør undersøge hvordan højttalerne opfører sig, da det absolut ikke giver mening at anskaffe sig en højttaler det dykker ned i 2ohm og har fasedrej.


Deri er jeg så ikke enig. Hvis man har din forstærker, eller den Klaus nævner, eller en hvilken som helst anden "stabil" forstærker, og som har watt nok at tage af, betyder højttalerens impedans og fasedrej ikke så meget. Jeg har selv haft et par højttalere fra F3-Lyd, som iflg. hedengangne HiFi & Elektronik dykkede til 2,6 ohm, samtidig med et godt fasedrej. Jeg oplevede ikke problemer med hverken den integrede jeg havde i sin tid, eller den efterfølgende effektforstærker. Heller ikke selvom strømtrækket var stort nok til, at man kunne se loftslampen blinke svagt i takt med bassen, når der blev givet gas.

Jeg vil nærmere vende dit udsagn om til: "Det giver ikke mening at anskaffe sig en forstærker, som ikke er stabil (strømstærk)".

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 17-April-2017 kl. 19:47
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2017 kl. 19:56
Erkender blankt at jeg ikke kan følge med dig når det kommer til teknisk videnSmile

Jeg synes også at det betyder en del at højttalerne spiller godt med en forstærker der ikke koster en formue. Der er nogle højttalere der har ry for at tvinge forstærkere i knæ. For samlet vellyd, så betyder det jo også en del hvor stor del af det samlede budget der skal gå til forstærkning.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2017 kl. 20:04
Tjah, jeg synes nu ikke at jeg havde dyre forstærkere. Den integrerede kostede fra ny kr. 2.800,-. Og effekten kostede kr. 7.995,-

M.v.h.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu