recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Multi-rums bio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Multi-rums bio

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Tietje Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 11-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 47
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tietje Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Multi-rums bio
    Sendt: 17-April-2017 kl. 10:26
Så er det blevet min tur til at vise min beskedne hjemmebio frem. Vi købte hus for 2 år siden og jeg har altid ville lave et hjemmebio rum. I mine tidligere lejligheder har der ikke været mulighed for dette, men så blev der købt hus!

Rummet er cirka 4m x 8m og har troldtekt på loftet og klinker på gulvet. Første skridt var at købe noget nogelunde udstyr (sammenlignet med mit daværende Harman Kardon sæt). Takket være gode råd her på forummet kom jeg frem til noget jeg kunne betale mig fra. 

Heldigvis har jeg fulgt med her på forummet i en del år og der er jo bred konsensus om at man sagtens kan købe brugt, især på højtalere. 

Valget faldt på følgende udstyr:

Lyd
2 x Dali Zensor 5
2 x Dali Zensor 3
1 x Dali Zensor Vokal
1 x Harman Kardon SUB-TS7 (fra mit tidligere setup)

Billede
Optoma HD20 projektor
Hjemmebygget 100" lærred

A/V Reciever
Onkyo TX-SR608

Øvrige
Playstation 4
Playstation 3
HTPC med tv-tuner
Chromecast

Overall er jeg godt tilfreds! Projektoren skal nok opgraderes på et tidspunkt da jeg ikke er imponeret over sortniveauet. 

Jeg har enkelte ting jeg ikke er helt tilfredse med. Bl.a. så synes jeg at jeg har store problemer med at bassen fra subwooferen runger. Jeg er godt klar over at klinkegulv ikke hjælper sagen, men er der noget jeg aktivt kan gøre? Er subwooferen bare ikke god nok eller bliver det ikke bedre i rummet?

Placeringen er som den er (påbudt!).

Derudover er jeg intresseret i om det giver mening at indbygge loftshøjtalere til Dolby Atmos i sådan et rum? Eller er der andet som jeg hellere burde bruge mine lommepenge på?

Ris og ros modtages gerne.


Billeder:



Redigeret af Tietje - 17-April-2017 kl. 10:30
Til top
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Status: Offline
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2017 kl. 10:51
Det ser ud til at være en god hule til film. Jeg har to ting som du måske kunne gøre noget ved. Centeren skulle måske flyttes op under lærredet. Desuden kommer der en del lys fra trappen, som kan genere øjet under film.
Til top
Tietje Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 11-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 47
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tietje Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2017 kl. 10:57
Har tænkt over begge ting. Lyset er kun et problem midt på dagen. Centeren skal højere op
Til top
HHH Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2017
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HHH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2017 kl. 10:59
jeg ville sætte dine surroundhøjtalere ud på sidevæggen i stedet for. Nu fungere de som rearsurrounds og det plejer kun at være i et 7.1 setup de bruges.

https://www.dolby.com/us/en/guide/surround-sound-speaker-setup/5-1-setup.html

Men som ovenfor, vil jeg anbefale at få din center højere op. Helst i lyttehøjden, men kan det ikke lade sig gøre grundet lærredet, så vinkle den lidt opad.

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2017 kl. 11:15
Der skal simpelthen et tæppe på gulvet for at klare akustikken Wink
Til top
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Status: Offline
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2017 kl. 11:29
Jeg havde det samme problem med lys i min stuebio. Det løste jeg med en stang til badeforhæng fra IKEA til 50 kr og er mørklægningsgardin. Så kan man hurtig sætte det op hvis der er brug for det.
Til top
Pil-babz Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-April-2008
Status: Offline
Point: 184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pil-babz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2017 kl. 21:32
Ift. sortniveau ville det også hjælpe en del at male vægen bagved lærred sort eller en mørk grå - Optimalt set så også det første stykke væg til venstre for lærred. :-) Det kræver nok lidt overtalelse, men det ville være godt! 
             Min stuebio!
ONKYO - B&W - PANASONIC
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1142
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2017 kl. 09:39
Ser godt ud og velintegreret. God WAF. 

Jeg kan tilslutte mig kommentarerne ovenfor. Højere op med centeren, afskærmning af trappen og så ville jeg hellere tilføje ekstra side højttalere så det bliver 7.1 end Atmos. Det er efter min mening for hypet. 

Trappe afskærmningen ku' måske hjælpe på din opfattelse af sort fra projektoren, men du har nok ret i at sort niveau ikke er dens styrke. Jeg ville gå efter en 4K maskine, så er der også lidt at spare op til :-).

Sub'ens placering forstår jeg slet ikke. Om det er skyld i at den runger kan jeg ikke lige sige. Det er stående bølger mellem dine parallelle vægge og typisk noget som kan være svært at dæmpe sig ud af. Måske kunne en sub med mikrofon og mulighed for automatisk optimering af frekvensgangen. F.eks. en som denne:

http://www.dba.dk/subwoofer-velodyne-spl-800/id-1032482326/

Den har jeg selv og er yderst tilfreds. Ingen rungende bas.
Til top
sirvival3 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Oktober-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 168
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sirvival3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2017 kl. 14:08
Flot stilren, god og fed bio med god WAF :)

Skulle der gøres lidt, så tænker jeg også mørk væg bag lærred, afskærmning af lys fra trappe og et gulvtæppe for lydens skyld.

Skulle der gøres mere, så tænker jeg en baffelvæg, som kunne gøre det muligt for dig at gemme fronthøjtalerne, samt flytte dit lærred længere til højre, så det bliver mere centreret på væggen, hvilket vil give en visuel harmoni.


Redigeret af sirvival3 - 18-April-2017 kl. 14:10
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu