recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Cloud Services
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken service til backup af billeder?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken service til backup af billeder?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken service til backup af billeder?
    Sendt: 25-April-2017 kl. 21:03
Nok et nemt spørgsmål, men er det box eller Dropbox man skal vælge eller måske en tredje, når man skal have en sikker backup af Ca ti GB uerstattelige billeder.

Har ikke noget i mod at betale, hvis bare det er en fornuftig udbyder.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2017 kl. 22:14

Google Photos kan da være en ide.?
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2017 kl. 23:29
Hvis du bruger officepakken som dit office program, kan. Jeg på det varmeste anbefale inddrive med office365.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2017 kl. 05:23
Du skal sørge for at det er en rigtig Backup løsning du vælger og ikke bare et lagerplads i skyen, hvor du kan kopiere dine filer op.
 
Via mit forsikring selskab har jeg Keepit, hvor man for 300 kr om året har backup af 3 pc'er og ubegrændset plads.
 
Dette er en rigtig backup løsning, hvor der ligger flere versioner af filerne.
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2017 kl. 08:09
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Du skal sørge for at det er en rigtig Backup løsning du vælger og ikke bare et lagerplads i skyen, hvor du kan kopiere dine filer op.
 
Via mit forsikring selskab har jeg Keepit, hvor man for 300 kr om året har backup af 3 pc'er og ubegrændset plads.
 
Dette er en rigtig backup løsning, hvor der ligger flere versioner af filerne.


Hvis der ikke er en sync funktion involveret i backup løsningen, er det vel irellevant med flere forskellige versioner af filerne?

Når vi snakker udelukkende billedbackup, er det vel oftest sådan, at billederne backes op så snart de er taget. Så ser jeg ingen grund til versionering.

Men til OPs spørgsmål. Jeg er pt. igang med at kigge efter et alternativ til min Synology/Photostation med ekstern sync til Onedrive, setup. I den forbindelse er jeg faldet over Smugmug. Det er en billede og video cloud tjeneste for profesionalle fotografer og private, med henblik på både deling og salg. Den billigste løsning (Cirka 330 kr om året) retter sig mod private og inkludere ubegrænset plads.

Hvis man vælger at stole på (Hvilket jeg gør) at Smugmug har styr på deres server løsning, er det at betragte som sikker opbevaring.

Det der tiltaler mig er at man på samme tid har en "sikker" opbevaring og en flot visuel præsentation af sine billeder, man kan dele med dem man ønsker. Men rent teknisk fungere det ikke som en backup løsning. Da backup er en sekundær opbevaring og jeg bruger Smugmug som min primær.

To ting skal lige nævnes. Først og fremmest er jeg kun i test fasen af Smugmug, med de forbehold der nu gælder. Der ud over, gemmer Smugmug ikke uploadet video klip i original format. Den konvetere dem og slette originalen. Billeder bliver gemt i original format.
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2017 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Du skal sørge for at det er en rigtig Backup løsning du vælger og ikke bare et lagerplads i skyen, hvor du kan kopiere dine filer op.
 
Via mit forsikring selskab har jeg Keepit, hvor man for 300 kr om året har backup af 3 pc'er og ubegrændset plads.
 
Dette er en rigtig backup løsning, hvor der ligger flere versioner af filerne.


Hvis der ikke er en sync funktion involveret i backup løsningen, er det vel irellevant med flere forskellige versioner af filerne?

Når vi snakker udelukkende billedbackup, er det vel oftest sådan, at billederne backes op så snart de er taget. Så ser jeg ingen grund til versionering.


 
Selvfølgelig har du et program kørende på pc, der holder styr på hvilke filer der ændres. Disse bliver der så taget backup af.
 
Grunden til versionering er Ransomware. Hvis du får ransomware på din pc, så bliver alle dine billeder krypteret og hvis der sker en automatisk synkronisering ud i skyen uden versionering, så er du fucked.
 
Jeg har selv en kamerat der havde dette problem.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2017 kl. 09:53
Jeg bruger selv Crashplan, og er oppe på at der ligger 400 GB i skyen nu.
Den første backup tager flere dage, og derefter bliver der lavet backup hvert kvarter af ændrede og nye filer. Sikkerheden er god, da filerne er krypteret med min egen nøgle inden de bliver uploadet.

Det koster 60 $ om året for 1 computer. 30 dages gratis prøve.

Der er apps til mobiler, så man har adgang til sine billeder i backup'en altid.

EDIT: der bliver gemt alle versioner af filerne, så de skulle være sikret mod ransomware.


Redigeret af Brixen - 26-April-2017 kl. 09:54
Venlig hilsen
KB
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2017 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Du skal sørge for at det er en rigtig Backup løsning du vælger og ikke bare et lagerplads i skyen, hvor du kan kopiere dine filer op.
 
Via mit forsikring selskab har jeg Keepit, hvor man for 300 kr om året har backup af 3 pc'er og ubegrændset plads.
 
Dette er en rigtig backup løsning, hvor der ligger flere versioner af filerne.


Hvis der ikke er en sync funktion involveret i backup løsningen, er det vel irellevant med flere forskellige versioner af filerne?

Når vi snakker udelukkende billedbackup, er det vel oftest sådan, at billederne backes op så snart de er taget. Så ser jeg ingen grund til versionering.


 
Selvfølgelig har du et program kørende på pc, der holder styr på hvilke filer der ændres. Disse bliver der så taget backup af.
 
Grunden til versionering er Ransomware. Hvis du får ransomware på din pc, så bliver alle dine billeder krypteret og hvis der sker en automatisk synkronisering ud i skyen uden versionering, så er du fucked.
 
Jeg har selv en kamerat der havde dette problem.


Der er ikke noget "selvfølgeligt". Det kommer helt og holdent an på hvilken setup man har. Mange mennesker er i dag overgået til udelukkende at bruge deres mobil som kamera. Er dette tilfældet, er det blot at uploade de gamle billeder til den valgte service og efterfølgende lade mobilen automatisk backe up til selv samme service hver gang man har taget et billede eller video klip. Det kunne være Onedrive, Google, Dropbox etc.

I overstående tilfælde vil jeg ikke mene der er brug for computerprogram der laver versioneret backup.


Redigeret af Silentbob - 26-April-2017 kl. 10:32
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
astroturf Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Februar-2017
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér astroturf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2017 kl. 12:08
Google Photos har hvad du søger. +der er ubesgrænset lagerplads til fotos og video.

Der er også et program til PC der synkroniserer dine billeder til Google Photos:



Redigeret af astroturf - 26-April-2017 kl. 12:10
Dut
Til top
Flick Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flick Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2017 kl. 12:53
Google Photos har kun ubegrænset plads, hvis man kan leve med deres komprimering af billeder og videoer, den er værd at teste før man drager konklusioner dog.

Ellers har de 15 GB gratis plads uden komprimering..
Til top
thxtex Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 319
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thxtex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2017 kl. 12:56
Bruger Flickr. De giver 1TB plads gratis og man uploader original billederne. 
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2017 kl. 19:14
tak for alle jeres svar.

Bare lige fora tydeligtgøre hvad det skal bruges til: så er det bare eksternbackup som var det en overførsel til en ekstern  hdd. 
Ikke at jeg nødvendigvis skal fremvise i apps eller noget. bare så jeg har en ekstra ekstern backup af billederne af ungen osv.

Umiddelbart kan det da godt være, at jeg bare skal benytte mig af onedrive, da jeg har office, i al fald for et par år endnu inden min aftale udløber. men mener jeg stadig har mulighed for at arbejde legalt med studielicenser, og så er det jo en billig nok løsning.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu