recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Genskin: Plasma vs. OLED?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Genskin: Plasma vs. OLED?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
NielsH9000 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-Marts-2017
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NielsH9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Genskin: Plasma vs. OLED?
    Sendt: 30-April-2017 kl. 15:02
Jeg har en meget lys stue med store vinduer mod syd foran TV'et. I øjeblikket har jeg et gammelt Panasonic TX-P42X10Y TV, men overvejer snart at skifte det ud til et nyt OLED TV fx LG B7.

Vil jeg opleve mere genskin på et nyt OLED TV end mit gamle plasma TV?
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2017 kl. 15:42
Der er mere lys i oled end plasma så de kan overdøve en del af genskinnet.

De nye top modeller med lcd har endnu mere lys.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2017 kl. 15:46
Mit LED TV er antireflex behandlet bygget ind i, ikke en film udenpå. Ved ikke om nogle af de nye Panasonic er, mit er fra 2015.

Har iøvrigt samme problem med et stort vinduesparti mod syd. Og det gamle Pio plasma var umuligt at se noget på når solen skinner. Derfor skiftede jeg til et LED i en større størrelse.

Redigeret af Kampus - 30-April-2017 kl. 15:48
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Online
Point: 3779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2017 kl. 16:32
Jeg kan kun lave en sammenligning med plasma vt30 og oled b6. Vt30, brugte jeg ikke på solskinsdage i min stue, mens jeg ingen problemer har med b6. Der er absolut genskin, men oled skærmene har ikke mere end plasmaerne havde. De er blevet bedre til den disciplin
Til top
kokken32 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2007
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kokken32 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2017 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Mit LED TV er antireflex behandlet bygget ind i, ikke en film udenpå. Ved ikke om nogle af de nye Panasonic er, mit er fra 2015.

Har iøvrigt samme problem med et stort vinduesparti mod syd. Og det gamle Pio plasma var umuligt at se noget på når solen skinner. Derfor skiftede jeg til et LED i en større størrelse.


Ikke særligt relevant da OP ønsker en sammenligning mellem plasma og OLED
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2017 kl. 18:50
Oprindeligt skrevet af NielsH9000 NielsH9000 skrev:

Jeg har en meget lys stue med store vinduer mod syd foran TV'et. I øjeblikket har jeg et gammelt Panasonic TX-P42X10Y TV, men overvejer snart at skifte det ud til et nyt OLED TV fx LG B7.

Vil jeg opleve mere genskin på et nyt OLED TV end mit gamle plasma TV?

Baseret på hvad jeg har set og erfaringer med eget plasma, vil jeg sige at der er markant færre reflektioner og mindre udvaskning af billedet på OLED, i forhold til plasma. Plasma bliver helt mælket hvis solen står på. Det synes jeg ikke jeg har lagt mærke til på de OLED jeg har set.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2017 kl. 20:40
OLED er lavet i ét lag hvilket gør dem til de mindst reflekterende displays du kan få. OLED er ligesom alle øvrige skærm-paneler udstyret med coating til ydermere at mindske reflektion, så samlet set får du ikke bedre egenskaber end på OLED. I 2017 ser det ud til at panelerne er sluppet af med en del af det lilla skær de seneste generationer har haft.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 11:50
Som Torben nævner, jo færre lag i skærmen, desto færre reflektioner. Det er en god tommelfingerregel. Reflektioner på skærme kan vel groft sagt opdeles i 2 kategorier:
Reflektioner i overfladen
Reflektioner inde i skærms lag (der f.eks. gjorde plasma-tv mælkede).

Jeg kunne knap nok bruge min Panasonic plasma eller Sharp LCD midt på dagen, når solen stod lige ind på skærmen. Jeg kan sagtens bruge OLED'en i højt solskin.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 11:57
Solen står ALDRIG ind PÅ skærmen, men solen oplyser stuen via de hvide vægge, så plasma aldrig har været til at se noget på uden gardiner trukket for. Der må også være færre lag i LED TV, for jeg oplever ikke problemet mere.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 13:37
Dit plasma-TV kunne heller ikke peake på mere end 100 nits på fuldskærm og var det kalibreret, så lå den typiske lysstyrke på en typisk APL nok omkring de 150 nits. Dit LCD-TV kan holde konstant lysstyrke adskillige gange dét hvilket jo også hjælper en del i de lyse områder (det hjælper ikke en s... i de mørke).

Jeg har haft en del skærme hjemme forbi de sidste par år og OLED er helt klart dem der pr. default har færrest reflektioner når de er slukkede. Så kan LCD'erne have mere helt med at "overdøve" lyset de steder hvor der er ikke er mørke elementer når de er tændt. Sidstnævnte vil være mere udtalt jo højere APL du kører på skærmen (dvs. hvor stor en procentdel der er lys på), da OLED begrænser det maksimale strømtræk og dermed vil have mindre peaklysstyrke ved høj APL.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Jessemand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jessemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Solen står ALDRIG ind PÅ skærmen, men solen oplyser stuen via de hvide vægge, så plasma aldrig har været til at se noget på uden gardiner trukket for. Der må også være færre lag i LED TV, for jeg oplever ikke problemet mere.

Kommer vel an på hvordan vinduer og skærm er placeret?
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2017 kl. 08:48
En af grundende til at farverne bliver udvasket på et plasma i direkte sollys, er det fosfor lag som ligger i plamacellen. De virker på samme måde som billederørs-tv oh gør skærmen grå.
Hvis der ikke er noget lys i rummet, så er der ikke noget som reflektere grå tilbage.
Pioneer var bl.a. meget dygtige med deres sidste versioner til at sørge for at nabo plasmacellen ikke kunne sende lys ind og få gråt reflekteret.
Men til sollys er et plasma gråt og det mangler tilmed også lys. Derfor er det et dårligt match.
LCD, QLED og OLED har ikke de problemer, da de ikke benytter fosfor.

Et andet problem er reflektioner, men det er samme spilleregler for alle, nogle er så bedre til at overfladebehandle eller finde materialer til at minimere dette.

Til en computer monitor vil jeg helst have en mat skærm, selvom tingene udviskes lidt. Jeg kan ikke arbejde med de blanke skærme, hvor jeg ser mig selv og hele rummet, når der ikke er mørkt.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu