recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor Ultra wide?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Projektor Ultra wide?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
singlev Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Februar-2007
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér singlev Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Projektor Ultra wide?
    Sendt: 01-Maj-2017 kl. 17:36
Hellow....... 

Det er nu 15 år siden jeg sidst havde en projektor, og det var meget for penge man fik dengang, set i forhold til tv'ens udvikling...  

De sidste par år er drømmen så kommet tilbage, om en "rigtig" Hjemme bio, men jeg havde låst mig fast på 21:9 formatet, Cinema Scop, eller hvad det nu måtte hedde, ja der er lidt forskel og det ikke den store bestydning hvad det måtte blive, jeg nægter bare at skulle kaste et 16:9 billede op, og så opleve de her sorte bjælker, og det har undre mig i flere år at det som sådan aldrig har slået igennem, men så her forleden, læste jeg så lidt om disse zoom faktorer osv. og jeg har ikke kunnet finde en guide for dummies som mig.

Er det sådan så man idag, med en 16:9 (1920x1080) projektor kan beskære/ændre aspect ratio uden det går ud over kvaliteten?`og hvad skal man se efter? eller kan "alle" projektor dette idag? ikke desto mindre har jeg set mig lidt varm på en "SONY VPL-HW45ES" den ser ud til at skulle opfylde mine behov, har også kigget lidt på http://www.projectorcentral.com/Sony-VPL-HW45ES-projection-calculator-pro.htm for at se lidt på kaste afstand osv.

På siden nævnt ovenover kan man så ændre den til 2.39:1 Aspect Ratio, men hvordan fungere det? er det noget man bare gør i menu'en og den beskærer så selv til? eller?

Til sidst på siden, er der jo grønne,Røde, og gule felter, men det er kun noget man skal tage højde for i henhold til den belysning man evt har? altså hvis mørk rum, gør det ikke det store at man ender lidt i det røde felt? eller er det fy fy? :)

Mange mange spørgsmål, man føler man kan søge og søge, og man læser noget nyt/andet for hver artikel.

Håber der er en eller flere som kan kaste lidt lys over sagen, behøver ikke være teknisk begrundelse på a4 sider ;) 

Mvh
Mikkel


Redigeret af singlev - 01-Maj-2017 kl. 17:36
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2017 kl. 01:07
Oprindeligt skrevet af singlev singlev skrev:

Er det sådan så man idag, med en 16:9 (1920x1080) projektor kan beskære/ændre aspect ratio uden det går ud over kvaliteten?`og hvad skal man se efter? eller kan "alle" projektor dette idag?

Hej Mikkel.

For at undgå de sorte bjælker ved 2.40:1 (som de kalder det på bagsiden af BD-kassetterne) skal du enten 1) "maske" dig ud af problemet, dvs. købe/bygge et lærred som har det rette format og en kontrastramme udenom (billigste løsning), eller 2) benytte en anamorfisk linse når du vil skifte aspect ratio (dyreste løsning).

Personligt zoomer vi bare manuelt ud/ind efter behov. Jeg kender ikke umiddelbart til maskiner, som har anamorfisk linse indbygget, men der findes maskiner som har lens-memory og spm kan skifte mellem formaterne automatisk. Uanset hvad er det altid en kompromisløsning.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12222
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2017 kl. 03:37
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

... 2.40:1 (som de kalder det på bagsiden af BD-kassetterne) ...


Der bruges i allerhøjeste grad både 2.35:1 og 2.40:1. Det er ikke samme format, selvom forskellene selvfølgelig er små.
Til top
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2010
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2017 kl. 15:29
Der skal vel tænkes mere end sorte bjælker ind i det. 

Ser man serie er disse næste alle i 16:9 format. Mange film (formentlig flere i fremtiden) er i 16:9 format. 
Rigtig mange tegnefilm er i 16:9. Nogle film går under filmen fra cinema scoope til 16:9 og tilbage igen. 

Hvad gør man i de tilfælde? Så skal man zoome? Går ud fra at når man zoomer så mister man også billedekvalitet?

Jeg er ret sikker på at jeg vil vælge 16:9 og så evt. maske hvis de sorte bjælker ikke kan accepteres. 
Til top
singlev Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Februar-2007
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér singlev Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2017 kl. 16:18
Jacobe: 
Okay, den med at maske sig ud af det, havde jeg ikke lige hørt om, ser bare mange med fast ramme som kører ultra wide billede, og havde godt set de her anamorfisk linser, men de koster jo lige så meget som projektoren hvis ikke mere, så tænkte det var kun for de rige, men det er måske bare en prioritering hvad folk gør og vil ofre hehe... :D 

Klaus.S:
Jaaa.... men havde regnet med det kun skulle bruges til film, Serier og andet gøgl ville jeg bare bruge tv'et til. 

Men det rigtigt nok, en tegnefilm kommer der jo nok på en gang imellem havde den også lidt i baghoved om man skulle have 2 stk. lærrede, men ville gerne have fast ramme og det kan jo ikke rigtig lade sig gøre :D 

og ja, det rigtig nok, at der er nogle film som skifter, det er vel mange gange de her IMAX film, som interstellar mener jeg, men kan da godt være det bare bliver 16:9, ved heller ikke hvor stort et problem disse sorte bjælker er på nyere projektor, ellers havde jeg i baghoved at jeg ville lave en fiks amatur, som man kunne sætte ind foran linsen/objektivet, så den ville skygge for de sorte bjælker, og så kunne man hurtigt fjerne den igen ved 16:9 fremvisning... 

Nåå.... men der er da lidt at tænke over kan jeg se... :) 

men i skal have tak for inputtet... :D 

Mvh
Mikkel


Redigeret af singlev - 02-Maj-2017 kl. 16:20
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2017 kl. 22:08
Blot til info, Sony HW45 har ikke lens memory, så den egner sig ikke så godt til et 21:9 lærred, med mindre, du vil ofre en del penge på en anamorfisk linse, som du selv er inde på.

16:9, er det format, der er mest alsidigt, og ved visning af film, der er i "widescreen", kan de nederste sorte bjælker bruges til, at vise tekster i, så er de ikke helt spildt; desuden, findes der flere formater, end de 2, der nævnes, så sorte bjælker, i en eller anden form, er svære at undgå, med mindre, man ofrer penge, tid på at lave et system med afmaskning, som der jo også er nogle, der er inde på.

Der vil næsten altid være tale om et kompromis, ét eller andet sted, så med mindre, du virkelig brænder for det, og har masser af penge, så er 16:9, det umiddelbare valg, og tro mig: Det er ikke så ringe, endda!  :)

Ét setup, optimeret til film i cinemascope på et 21:9-lærred, med fuld pixel og lys-udnyttelse, ser dog ualmindeligt imponerende ud, men det er et stort arbejde og det kan hurtigt blive meget dyrt, hvis det skal være perfekt, og hvis man så er typen, der gerne vil have undertekster, så ryger lidt af det pæne af det.

M.h.t. serier og andet godt, så finder du sikkert hurtigt ud af, at de også nyder godt, at det store billede.
Personligt er det efterhånden meget sjældent, jeg fyrer op, under min 50" plasma.






Redigeret af Supergris - 03-Maj-2017 kl. 04:33
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu