recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pæn afslutning af stort tomrør bag TV og Receiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pæn afslutning af stort tomrør bag TV og Receiver

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2013
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2017 kl. 12:13
Ja du må gerne føre kabler i det, det jo det det er til. Men hvis du laver nummeret med samle muffer ville jeg ligge dem i en grøn dåse. Nummer 1 er jo og købe længere stik til tv strøm og trække gennem røde rør og sætte i stikkontakt bag tv møbel. Sådan har jeg før lavet det. Alternativ hvis du har forberedt stik bag tv ville jeg sætte dB muffer på i 230v dåsen
Til top
Tobias83 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Maj-2017
Sted: Birkerød
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tobias83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2017 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af johnnyn johnnyn skrev:

Ja du må gerne føre kabler i det, det jo det det er til. Men hvis du laver nummeret med samle muffer ville jeg ligge dem i en grøn dåse. Nummer 1 er jo og købe længere stik til tv strøm og trække gennem røde rør og sætte i stikkontakt bag tv møbel. Sådan har jeg før lavet det. Alternativ hvis du har forberedt stik bag tv ville jeg sætte dB muffer på i 230v dåsen
Super! Ok, nu tror jeg at jeg har bestemt mig for hvad jeg vil gøre:

Bag TV:
1 stk. 1M indmuringsdåse+blænddæksel til 230V TV-kabel
1 stk. 1M indmuringsdåse+blænddæksel til HDMI, USB, LAN-kabel

Fra TV til Receiver:
2 tomrør

Bag Receiver:
1 stk. 1M indmuringsdåse+blænddæksel til 230V TV-kabel
1 stk. 1M indmuringsdåse+blænddæksel til HDMI, USB, LAN-kabel
Samt stikkontakter, dåser til lyd og dvs.

Se forslag her:

PS. hvad betyder: "dB muffer på i 230v dåsen"


Redigeret af Tobias83 - 03-Maj-2017 kl. 14:23
Til top
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2013
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2017 kl. 12:37
Hvilket rør bruger du fra tv til reciver? Til hdmi osv. Du kan godt sætte en grøn 1m dåse foran rød rør. Husk evt placering af rør og isolering så det er isoleret ordenligt ved ydervæg hvis det er i hulmuren
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2017 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af Tobias83 Tobias83 skrev:

Oprindeligt skrevet af johnnyn johnnyn skrev:

For at få fx strømkablet til at fylde mindre skal du trække det gennem det røde rør eller hvis du har en dåse ved siden af det røde rør bag tv med 230v, så klip stik af og samle med dobbel muffer
Er det lovligt at føre 230V kabel ind igennem en tomrør?

Har læst denne tråd ligeledes og der foreslås et lampeudtag, hvor man klipper stikproppen af TV-kablet og indsætter det i lampeudtaget.


Selve kablet må du godt føre i tomrøret. Men din løsning med muffer osv.. Der tror jeg du kan komme lidt på kant af reglerne for fast installation.

Afslutning i lampeudtag, som du så føre til TV, der må jeg være svar skyldig. Umiddelbart burde der ikke være noget til hindre for det.
Personligt ville jeg dog ikke vælge den løsning. Så meget fylder et 230v vinkel-stik heller ikke. Så medmindre du skal have dit TV nærmest klistret direkte på væggen, så burde der være plads. Alternativ så træk det ud under TVét. 
Til top
Tobias83 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Maj-2017
Sted: Birkerød
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tobias83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2017 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af johnnyn johnnyn skrev:

Hvilket rør bruger du fra tv til reciver? Til hdmi osv. Du kan godt sætte en grøn 1m dåse foran rød rør. Husk evt placering af rør og isolering så det er isoleret ordenligt ved ydervæg hvis det er i hulmuren
Hulmuren er fyldt ud med granulat, så tænker ikke jeg skal så dybt ind. Vil kun fræse dem ind i murstenen.

Tænker et 16mm flexrør til 230V og 42mm rødt rør til de andre kabler. Vil dette fungere?
Til top
Tobias83 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Maj-2017
Sted: Birkerød
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tobias83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2017 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Tobias83 Tobias83 skrev:

Oprindeligt skrevet af johnnyn johnnyn skrev:

For at få fx strømkablet til at fylde mindre skal du trække det gennem det røde rør eller hvis du har en dåse ved siden af det røde rør bag tv med 230v, så klip stik af og samle med dobbel muffer
Er det lovligt at føre 230V kabel ind igennem en tomrør?

Har læst denne tråd ligeledes og der foreslås et lampeudtag, hvor man klipper stikproppen af TV-kablet og indsætter det i lampeudtaget.


Selve kablet må du godt føre i tomrøret. Men din løsning med muffer osv.. Der tror jeg du kan komme lidt på kant af reglerne for fast installation.

Afslutning i lampeudtag, som du så føre til TV, der må jeg være svar skyldig. Umiddelbart burde der ikke være noget til hindre for det.
Personligt ville jeg dog ikke vælge den løsning. Så meget fylder et 230v vinkel-stik heller ikke. Så medmindre du skal have dit TV nærmest klistret direkte på væggen, så burde der være plads. Alternativ så træk det ud under TVét. 
Tak, jeg springer over alt med samlemuffer osv. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2017 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af Tobias83 Tobias83 skrev:

Super! Ok, nu tror jeg at jeg har bestemt mig for hvad jeg vil gøre:

Bag TV:
1 stk. 1M indmuringsdåse+blænddæksel til 230V TV-kabel
1 stk. 1M indmuringsdåse+blænddæksel til HDMI, USB, LAN-kabel

Fra TV til Receiver:
2 tomrør

Bag Receiver:
1 stk. 1M indmuringsdåse+blænddæksel til 230V TV-kabel
1 stk. 1M indmuringsdåse+blænddæksel til HDMI, USB, LAN-kabel
Samt stikkontakter, dåser til lyd og dvs.

PS. hvad betyder: "dB muffer på i 230v dåsen"

Igen bliver jeg nysgerrig. (Hvis vi lige ser bort fra 230v installationen, da den nok er løst med lampeudtag).

Hvordan vil du afslutte de andre kabler, HDMI, USB og LAN? Eller tænker du at lade dem gå ud af indmuringsdåsen og direkte til TV/Receiver?


Redigeret af Kandersen - 03-Maj-2017 kl. 12:53
Til top
Tobias83 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Maj-2017
Sted: Birkerød
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tobias83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2017 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Tobias83 Tobias83 skrev:

Super! Ok, nu tror jeg at jeg har bestemt mig for hvad jeg vil gøre:

Bag TV:
1 stk. 1M indmuringsdåse+blænddæksel til 230V TV-kabel
1 stk. 1M indmuringsdåse+blænddæksel til HDMI, USB, LAN-kabel

Fra TV til Receiver:
2 tomrør

Bag Receiver:
1 stk. 1M indmuringsdåse+blænddæksel til 230V TV-kabel
1 stk. 1M indmuringsdåse+blænddæksel til HDMI, USB, LAN-kabel
Samt stikkontakter, dåser til lyd og dvs.

PS. hvad betyder: "dB muffer på i 230v dåsen"

Igen bliver jeg nysgerrig. (Hvis vi lige ser bort fra 230v installationen, da den nok er løst med lampeudtag).

Hvordan vil du afslutte de andre kabler, HDMI, USB og LAN? Eller tænker du at lade dem gå ud af indmuringsdåsen og direkte til TV/Receiver?
Jeg vil lade kablerne gå direkte fra receiver til TV. Ingen ekstra stik/samlinger. Det samme med 230V. Direkte fra TV til stikkontakt ved receiver. Springer over lampeudtag-løsningen ligeså!
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2017 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af Tobias83 Tobias83 skrev:

Jeg vil lade kablerne gå direkte fra receiver til TV. Ingen ekstra stik/samlinger. Det samme med 230V. Direkte fra TV til stikkontakt ved receiver. Springer over lampeudtag-løsningen ligeså!

Den løsning for 230v mener jeg ikke er gangbar, da tilledningen du vil trække i tomrøret, vil blive betragtet som en fast installation i det tilfælde. Og så er der helt andre krav til kvadrat og kapsling af kablet. 
Til top
Tobias83 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Maj-2017
Sted: Birkerød
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tobias83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2017 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Tobias83 Tobias83 skrev:

Jeg vil lade kablerne gå direkte fra receiver til TV. Ingen ekstra stik/samlinger. Det samme med 230V. Direkte fra TV til stikkontakt ved receiver. Springer over lampeudtag-løsningen ligeså!

Den løsning for 230v mener jeg ikke er gangbar, da tilledningen du vil trække i tomrøret, vil blive betragtet som en fast installation i det tilfælde. Og så er der helt andre krav til kvadrat og kapsling af kablet. 

Okay, det er ikke til at blive klog på hvad der er lovligt her :-) Johnny skriver: "Nummer 1 er jo og købe længere stik til tv strøm og trække gennem røde rør og sætte i stikkontakt bag tv møbel. Sådan har jeg før lavet det".

Se forslag her:


Redigeret af Tobias83 - 03-Maj-2017 kl. 13:49
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2017 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af Tobias83 Tobias83 skrev:

Okay, det er ikke til at blive klog på hvad der er lovligt her :-) Johnny skriver: "Nummer 1 er jo og købe længere stik til tv strøm og trække gennem røde rør og sætte i stikkontakt bag tv møbel. Sådan har jeg før lavet det".

Korrekt at det ikke er nemt at blive klog på.

Men mht til ledningen til TVét, så er den pr defintion en tilledning (lampeledning, hvis det havde været til en lampe, oftest en blød 0,75kvmm ledning). Og den må ikke bruges til at trække i den faste installation. Fast installation er netop i rør i væggen. Disse ledninger/kabler skal, så vidt jeg lige husker, afsluttes i egnet udtag, fx en stikkontakt eller andet egnet udtag. Som så er skillepunktet mellem fast og ikke-fast installation.
Bla derfor kan du ikke bruge sådan en lampe/tilledning som fast installation. 

Men det er en del år siden jeg var elektriker, så jeg vil ikke lægge hovedet på blokken for dette. Jeg tvivler bare kraftigt på, at du slipper godt afsted med lampe/tilledning i et rør mht begrebet om fast installation i henhold til reglerne. Jeg er det man kalder for 99% sikker på, at du ikke må Wink

Tvivlen omkring brugen af lampeudtaget er anderledes, (synes jeg), for der vil du netop have afsluttet din faste installation, (som skal trækkes med et PVIKJ 3x1.5kvmm kabel eller løse 1,5kvmm ledninger).
For dit vedkommende vil løsningen med lampeudtaget fylde det samme. Du kan sagtens få 50mm lampeudtag i dit 1M indmurningsdåse. Her er spørgsmålet om du må montere dit TV direkte i et lampeudtag, som hvis det havde været en lampe. Og der er kæmpe diskussionerne om dette, som du også henviste til i den anden tråd. Det bedste du kan gøre, det er at tage kontakt til sikringsstyrelsen og forhøre dem. Personligt ville jeg dog nok tage chancen i det tilfælde, for principielt burde der ikke være forskel, om det er et TV eller lampe.
Til top
Tobias83 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Maj-2017
Sted: Birkerød
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tobias83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2017 kl. 13:50
Det var også min første umiddelbare tanke, at føre en "løs" 230V ledning igennem et tomrør er udlovligt!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu