recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pæn afslutning af stort tomrør bag TV og Receiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pæn afslutning af stort tomrør bag TV og Receiver

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2017 kl. 23:10
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er jo ikke en tilgængelig afbryder. Hvis TV'et begynder at nedsmelte, er det nødvendigt at afbryde strømmen til det.


Jeg forstår godt hvad du mener, og er ikke uenig i, at der bør være en afbryder.
Men så fortæl mig lige.. Hvad gør du hvis dit komfur, vaskemaskine, emhætte osv begynder at nedsmelte? Smile

Slukker på tavlen self

Hvor slukker du mon så, når dit TV er ved at nedsmelte, hvis det ikke er en stikkontakt med afbryder? (et lille hint - tavlen LOL).

Men her må jeg dog alligevel komme til kort. Tingene har ændret sig siden jeg var elektriker. Der skulle der være afbryder. Man måtte kun bruge gruppeafbryderen, så længe man ikke slukke andet.. Og da de fleste stikkontakter sidder samme på en gruppe, så er den ikke helt gangbar. 

Jeg har ladet mig fortælle, at hvorfor det er lovligt i dag at opsætte stik uden afbryder, det skyldes at man vurdere at, skulle det blive nødvendigt, så kan man hive stikket ud. Og derfor er der ikke længere behov for selve afbryderen.

Hvordan reglerne præcist er, det aner jeg ikke. Har ikke fulgt med i stærkstrømsbekendtgørelsen. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2017 kl. 23:15
Oprindeligt skrevet af johnnyn johnnyn skrev:



Vil nu mene at tv 230v ledning som går gennem rør som kan gå igennem uden og blive klippet er gangbart da dette ikke er fast installation bare fordi det køre i det rør.

Jeg er ikke enig.. Men igen, jeg kan være overhalet af nye regler. 
I gamle dage måtte en ledning ikke engang gå igennem en væg til et andet rum. 

Hvis du trækker en ledning i et rør, så er jeg ret overbevist om, at den vil blive betragtet som en fast installation. Reelt kan du godt gøre det. Du skal bare sikre dig at den ledning har sammen dimension, kappe og varmeafledningseffekt som ellers bruges til fast installation. Hvad du så mener er sparet, det kan du tænke lidt over, mens du møjer et stik ledningen/kablet/whatever det nu bliver til Wink
Til top
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2013
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2017 kl. 23:54
Dette er også en mulighed har dog ikke nærstuderet produktet men skulle være til dette formål


http://m.ecatalogue-export.legrand.com/RESIDENTIAL-BUILDINGS-AND-HOTEL-EQUIPMENT/weatherproof-wiring-accessories-other-installation-equipment:5/installation-equipment-connection:2/batibox-flush-mounting-boxes-for-dry-partitions:4/batibox-multimedia-boxes:6/080195-multimedia-box-.html
Til top
Tobias83 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Maj-2017
Sted: Birkerød
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tobias83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2017 kl. 08:24
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af johnnyn johnnyn skrev:



Vil nu mene at tv 230v ledning som går gennem rør som kan gå igennem uden og blive klippet er gangbart da dette ikke er fast installation bare fordi det køre i det rør.

Jeg er ikke enig.. Men igen, jeg kan være overhalet af nye regler. 
I gamle dage måtte en ledning ikke engang gå igennem en væg til et andet rum. 

Hvis du trækker en ledning i et rør, så er jeg ret overbevist om, at den vil blive betragtet som en fast installation. Reelt kan du godt gøre det. Du skal bare sikre dig at den ledning har sammen dimension, kappe og varmeafledningseffekt som ellers bruges til fast installation. Hvad du så mener er sparet, det kan du tænke lidt over, mens du møjer et stik ledningen/kablet/whatever det nu bliver til Wink
Hej folkens, har nu skrevet til Sikkerhedsstyrelsen for at høre hvad de siger til de to løsninger der indtil nu er foreslået.
1) HELT TV-kabel i tomrør fra TV til stikkontakt ved receiver.
2) TV-kabel sat i lampeudtag bag TV med afbryder i umiddelbart nærhed.


Redigeret af Tobias83 - 04-Maj-2017 kl. 10:34
Til top
Tobias83 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Maj-2017
Sted: Birkerød
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tobias83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2017 kl. 10:34
Her er svaret fra Sikkerhedsstyrrelsen: http://imgur.com/a/CbfN5

De siger begge løsninger er lovlige Cool Handshake
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2017 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er jo ikke en tilgængelig afbryder. Hvis TV'et begynder at nedsmelte, er det nødvendigt at afbryde strømmen til det.


Jeg forstår godt hvad du mener, og er ikke uenig i, at der bør være en afbryder.
Men så fortæl mig lige.. Hvad gør du hvis dit komfur, vaskemaskine, emhætte osv begynder at nedsmelte? Smile

Slukker på tavlen self


Hvor slukker du mon så, når dit TV er ved at nedsmelte, hvis det ikke er en stikkontakt med afbryder? (et lille hint - tavlen LOL).

Men her må jeg dog alligevel komme til kort. Tingene har ændret sig siden jeg var elektriker. Der skulle der være afbryder. Man måtte kun bruge gruppeafbryderen, så længe man ikke slukke andet.. Og da de fleste stikkontakter sidder samme på en gruppe, så er den ikke helt gangbar. 

Jeg har ladet mig fortælle, at hvorfor det er lovligt i dag at opsætte stik uden afbryder, det skyldes at man vurdere at, skulle det blive nødvendigt, så kan man hive stikket ud. Og derfor er der ikke længere behov for selve afbryderen.

Hvordan reglerne præcist er, det aner jeg ikke. Har ikke fulgt med i stærkstrømsbekendtgørelsen. 

Tjah, jeg foretrækker en afbryder på hele anlæggets strømskinne. Men kan også bare hive ledningen ud af den afbryderløse stikkontakt. Strømnen skal jo altid afbrydes helt når der pilles ved hdmi kabler.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2017 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af Tobias83 Tobias83 skrev:

Her er svaret fra Sikkerhedsstyrrelsen: http://imgur.com/a/CbfN5

De siger begge løsninger er lovlige Cool Handshake

Så ville jeg, af praktisk årsager, når nu du vil have TVét så tæt på væggen, vælge lampeudtaget´s løsning. På den måde kan du altid ændre det til noget mere meningsgivende senere. 
Til top
Scoring Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Juli-2011
Status: Offline
Point: 38
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Scoring Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2017 kl. 10:57
Nu spørger jeg måske dumt, hvad hvis du skal lave om på en installation i fremtiden - f.eks. ny kabelføring?

Jeg håber selv at få lavet en 'kabler i væggen' løsning i en ny opsat gips væg - men jeg regner med at lave røret så stort at jeg evt. kan fjerne eller føre nye kabler efter behov.
Til top
Tobias83 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Maj-2017
Sted: Birkerød
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tobias83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2017 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Tobias83 Tobias83 skrev:

Her er svaret fra Sikkerhedsstyrrelsen: http://imgur.com/a/CbfN5

De siger begge løsninger er lovlige Cool Handshake

Så ville jeg, af praktisk årsager, når nu du vil have TVét så tæt på væggen, vælge lampeudtaget´s løsning. På den måde kan du altid ændre det til noget mere meningsgivende senere. 
Tror jeg vælger den anden løsning med et langt TV-kabel til en stikkontakt ved receiveren. Det hul bag TV'et kan lettere blændes af, hvis dette ønskes senere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu