recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilket format er mest "spiselig"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilket format er mest "spiselig"

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2017 kl. 18:45
Oprindeligt skrevet af tobywan tobywan skrev:

installer en plexserver og rip dine film i fuld kvalitet.

Hvis ikke din enhed understøtter formatet, transcoder plex on the fly til et format den kan læse. Det kan hvis du er et sted for båndbredden ikke er til at streame den fulde kvalitet.

Kræver dog lidt cpu kræfter, så ikke sikkert det kan køre på din NAS. Men det er fedt, når det er lavet.

 
Og bruger jeg Handbrake til det?
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-Juni-2006
Status: Offline
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2017 kl. 18:52
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Oprindeligt skrevet af tobywan tobywan skrev:

installer en plexserver og rip dine film i fuld kvalitet.

Hvis ikke din enhed understøtter formatet, transcoder plex on the fly til et format den kan læse. Det kan hvis du er et sted for båndbredden ikke er til at streame den fulde kvalitet.

Kræver dog lidt cpu kræfter, så ikke sikkert det kan køre på din NAS. Men det er fedt, når det er lavet.

 
Og bruger jeg Handbrake til det?

Du skal bruge MakeMKV for at lave et 1:1 rip.

Jeg har dog brugt handbreake selv i mange tilfælde til dvdrip. Der er minimalt forskel at se og man sparer en del plads. Derfor kan det måske i nogle situationer give mening for dig at rippe til mp4 (det vil også betyde din plexserver skal transcode mindre, når I nu benytter apple devices). Nogle film skal dog være i fuld kvalitet, men det må være op til den enkelte at vurdere :)




Redigeret af tobywan - 05-Maj-2017 kl. 18:54
Panasonic VT50 - B&W CMs2
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2017 kl. 19:01
1:1 rip er vel kun vigtigt når jeg skal afspille det på mit 4K tv.
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2017 kl. 23:25
Jeg ripper, Blu-Ray film, med CloneBD.

Og får AnyDVD, til at fjerne kopi beskyttelse.

DVD film, rippes først med CloneDVD, hvor der derefter konverteres til MKV med handbrake.

Med handbrake, er der, lidt flere justeringsmuligheder. Hvis du ikke orker at sætte dig ind i det, er det oplagte valg MakeMKV, det mener jeg der fjerner kopibeskyttelse.

Hvis du vil, benytte Apple produkter, investeres, der i en kraftig NAS-server, der kan transcode.

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2017 kl. 09:33
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

1:1 rip er vel kun vigtigt når jeg skal afspille det på mit 4K tv.
Sikke da noget vrøvl
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2017 kl. 09:37
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

1:1 rip er vel kun vigtigt når jeg skal afspille det på mit 4K tv.
Sikke da noget vrøvl
Det var en form for spørgsmål som du tydeligvis fik svaret rigtigt flot og konstruktivt på!
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2017 kl. 09:43
Så stil spørgsmålstegn en anden gang. Det lignede mere en konstatering.

Men hvorfor skulle 1:1 ikke være relevant på en 1080p skærm? OP snakker jo om rip af både BD og UHD BD.
Til top
Kallespears Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2011
Sted: Esbjerg Danmark
Status: Offline
Point: 416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kallespears Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2017 kl. 10:39
Installere appen Infuse på dine Apple produkter, så kan du vælge det format du vil, men hold dig til MKV. På grund af dit Pana TV.
Plex er bøvlet og gammeldags, og bruger mere strøm.
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2017 kl. 11:12
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Så stil spørgsmålstegn en anden gang. Det lignede mere en konstatering.

Men hvorfor skulle 1:1 ikke være relevant på en 1080p skærm? OP snakker jo om rip af både BD og UHD BD.
Kan godt se at der er smuttet et spørgsmålstegn. Det er mig der OP.

Det jeg mente var, at jeg regnede med at hvis mit barn skulle se det på en iPad, at det ikke var så vigtigt om det var tabsfrit. Hvorimod at det ville være vigtigere at BD og sikkert på sigt UHD BD ikke var tabsfrit, når de skal vises på en TV-skærm.
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
joensson Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér joensson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2017 kl. 23:34
Vi har diverse iDevices, et AppleTV4, et AndroidTV, samt et par chromecast2. Dertil kommer et par chromebooks, Windows maskiner og macbooks.

Skal det være nemt og bekvemt og virke ensartet på tværs af enhederne er det Plex man bør kigge efter.

Jeg kører Plex, men har en relativt billig NAS med Intel Atom CPU - så den har ikke ret mange kræfter til at lave live transcoding. Derfor har jeg valgt at reencode alle nye film (og de gamle vi ser ofte) til et format som vores samling kan afspille uden der skal transcodes.

Med den ovenstående samling er mp4 container med h.264 video en rimelig god kandidat til noget der virker uden behov for transcoding. 
Jeg plejer at lade originallydsporet ligge i og så tilføje et AAC spor hvis der nu er enheder der ikke er glade for DTS eller lignende.

Jeg bruger MakeMKV til at rippe mine blurays, og remuxer eller transcoder derefter til mp4 container. 
Gør man det uden at re-encode video streamen er der intet kvalitetstab ved den operation, og det går iøvrigt også hurtigt. 
Ofte vælger jeg dog at re-encode mkv-rippet med en rimelig lav CRF værdi (18-21 plejer at være fint til de fleste 1080p rips - jo lavere værdi jo højere kvalitet, og jo længere cpu tid bruges der)

Jeg har brugt handbrake før, men er gået over til ffmpeg i en terminal. Begge dele kan give rigtig fin kvalitet. ffmpeg er dog noget af en schweizerkniv hvad angår container og video/audio operationer. Så den er min nuværende favorit.

Jeg bruger mest macOS/OSx og da der kan være lidt langt mellem tools til at rippe på den platform skrev jeg en lille huskeseddel om hvordan jeg plejer at lave mine bluray backups her - det er nørdet og der bruges terminal i stor stil - men det virker :):

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu