recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilket format er mest "spiselig"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilket format er mest "spiselig"

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilket format er mest "spiselig"
    Sendt: 04-Maj-2017 kl. 19:16
Hej

Jeg er ved at rydde lidt op på min NAS og har i den forbindelse kigget lidt på diverse film jeg har liggende. Jeg har pt. film liggende i mp4 og i video_ts (ifo, vob osv.)

Jeg tænker at det måske var smart at konverterer alle film til samme format, men hvilket?????

Jeg skal kunne afspille det på Mac-computers, iPads, iPhones og Panasonic tv's.

Altså, hvilket format (og program) anbefaler i til det job? 
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2017 kl. 19:49
H.264 video / AAC audio i en mp4 container kan afspilles af stort set alle devices idag, og ihvertfald de devices du nævner. 

Der findes masser af gode encodere der kan klare opgaven, en god og nem encoder er eks. Handbrake.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2017 kl. 20:04
Enig med spawn. Jeg plejer dog at lade audio køre passthrough.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2017 kl. 20:49
Når der er iDevices indblandet, så er mp4 vejen frem. Du vil dog få tab af kvalitet på den måde. Sådan er det desværre.
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2017 kl. 21:43
Findes der nogle som er tabsfri jeg kan bruge? Tænker mere hvis jeg skal have lagt mine Blu-ray ind og på sigt 4K.
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2017 kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Findes der nogle som er tabsfri jeg kan bruge? Tænker mere hvis jeg skal have lagt mine Blu-ray ind og på sigt 4K.


Enhver omkodning medfører tab - mere eller mindre - afhængig af encoder, format, bitrate etc.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2017 kl. 22:02
Ok, er der specielt meget tab ved Handbrake?
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2017 kl. 22:16
Du skal beslutte dig for container, format og opløsning. Hvis du ændrer på format eller opløsning får du kvalitetstab. Den mest fleksible container er mkv, men det er ikke den bedste til Apples produkter...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_video_container_formats
miri
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2017 kl. 03:36
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Findes der nogle som er tabsfri jeg kan bruge? Tænker mere hvis jeg skal have lagt mine Blu-ray ind og på sigt 4K.


Enhver omkodning medfører tab - mere eller mindre - afhængig af encoder, format, bitrate etc.

Flemming

Øhm.. Hvis du tænker på at h.264/265 så er det selvfølgelig ikke tabsfri i forhold til kildematerialet. Men der er intet tab, what so ever, hvis du laver en 1:1 kopi fra blu-ray til mkv med MakeMKV. Containeren er selvfølgelig ikke den samme. men det er stadig samme encode.

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Findes der nogle som er tabsfri jeg kan bruge? Tænker mere hvis jeg skal have lagt mine Blu-ray ind og på sigt 4K.

Så ja. MakeMKV er svaret her.
Handbrake vil lave en hvis komprimering. Om det så er muligt at se, er noget helt andet.

Problemet med MKV er bare, at iDevices ikke er kompatible med det format som standard. Der findes dog apps der kan klare det. Men det er år og dag siden jeg har leget med det, så der må du lige få hjælp af en anden.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2017 kl. 16:49
Det er hurtigt og nemt at remuxe mkv til mp4
.....
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2017 kl. 17:17
jeg forstår godt ønsket om tabsfri rip med eks. makemkv, men hvis man tager udgangspunkt i ønsket om at kunne afspille på alle disse devices

"Mac-computers, iPads, iPhones og Panasonic tv's"

så er tabsfri rip med makekmv udelukket imho - uanset om det er fra BluRay og 4K eller DVD video_ts og uanset om det er til mkv eller efterfølgende remuxes til mp4 (som der iøvrigt ikke kan remuxes til med bevarelse af audioformater som containeren ikke understøtter)

Mac computeren kunne måske, men resten nej (man får ikke en ipad/iphone til at spille et råt BD rip med 25-50mbit H264 og diverse HD audio formater uanset container)  - disse kan vel dårligt nok spille et råt DVD rip med mpeg2/ac3 audio i en mkv. 
Det eneste fællesformat der native vil kunne afspilles på alle nævnte devices er .mp4 med h264 video og aac audio og så må der findes et kompromis i forhold til opløsning og bitrate for at få det til at virke alle steder. Det er samme format som "alle" mobilkameraer optager i og derfor kompatibelt stort set overalt.
 
Smile

Alternativt skal du lave individuelle rips tilpasset hver device, tabsfrit hvor det kan lade sig gøre, men konverteret hvor det ikke kan. Hvis du bruger Handbrake (eller andre) er der typisk nogle foruddefinerede Apple profiler du kan benytte som vil lette processen for dig. 






Redigeret af spawn - 05-Maj-2017 kl. 17:24
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-Juni-2006
Status: Offline
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2017 kl. 18:37
installer en plexserver og rip dine film i fuld kvalitet.

Hvis ikke din enhed understøtter formatet, transcoder plex on the fly til et format den kan læse. Det kan hvis du er et sted for båndbredden ikke er til at streame den fulde kvalitet.

Kræver dog lidt cpu kræfter, så ikke sikkert det kan køre på din NAS. Men det er fedt, når det er lavet.


Redigeret af tobywan - 05-Maj-2017 kl. 18:43
Panasonic VT50 - B&W CMs2
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu