recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kamera vs iPhone
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kamera vs iPhone

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Jeg ved ikke endnu hvad jeg låner, det er desværre først til september det er aktuelt :)


Men det vigtigeste spørgsmål er, gider du af slæbe rundt på det ?
et tungt kamera der ligger på hotelværelset laver ikke bedre ferie billeder


Øh!? Har du læst tråden - er kun de sidste tre indlæg?

M.v.h.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Jeg ved ikke endnu hvad jeg låner, det er desværre først til september det er aktuelt :)


Men det vigtigeste spørgsmål er, gider du af slæbe rundt på det ?
et tungt kamera der ligger på hotelværelset laver ikke bedre ferie billeder


Det er en interessant tråd.
Vi vandrer meget i bjerge, rejser og går meget. Så netop dit spørgsmål om at gide slæbe rundt er relevant.

Jeg har tidligere og inden digotaliseringens tid haft spejlreflekskamera med 200 mm telelinser mv - alt i en kæmpe taske. Men rumfanget og vægten, medførte, at det ofte stod derhjemme.

De senere år har jeg klaret det med to Canon lommekameraer Sony Cybershot - sidst DSC- W730 - som tillæg til min Galaxy S5 telefon, der kan lave videoer i 4k. Dette har været en udmærket løsning, men som flere af jer er inde på, så kniber det med zoom og dermed med detaljerne.

Sidste år da vi havde kørt en halv time i bilen på tur til Schweiz, havde jeg glemt lommekameraet derhjemme. Vi valgte så at købe et Nikon A300 i Mediamarkt et stykke nede i Tyskland.

Men købet skete jo uden forberedelse, og selv om den flinke ekspedient fortalte til min skepsis, at der i dag ikke var nogen rigtig forskel på lommekameraer, så blev købet en dårlig oplevelse.

Det lille Nikon A300 var handy til at have i lommen, men der fandtes en række mangler. Det var ofte fokusproblemer, fordi autofokus var alt for langsom. Værst var det, at at kameraet ofte frøs, så batteriet med 5 til 15 minutters mellemrum måtte udtages, for blot at slukke for skærm og kamera, og med tab, at det sidste gode foto.
Selv om det nu er gået næsten et år siden købet, får jeg efter flere forsøg på reparation, alle pengene tilbage.

Mit nye krav var et kamera, der ikke fyldte så meget mere end de tidligere og vejede forholdsvis lidt lommen, og som var gennemafprøvet og testet samt kunne tilfredsstille optagelser, der bliver vist på helside i fotobøger, som vi laver hvert år.
Mit valg faldt på Sony DSC HX60V, der modelmæssigt har 3 år på bagen, men er virkelig hurtigt, tager nogle super billeder, der har meget lighed med mit gamle spejlreflekskamera, og som jeg fik forhandlet ned til kun kr 1798 i Elgiganten. Det er kamera, der ved introduktionen har kostet mellem kr 3100 og kr 3500.
Kameraet har også wifi og gps, ligesom Nikon A300 havde.
Men i modsætning til Nikonkameraet virker Sonys software nemt og hurtigt ved overførsel fx til min Tablet og mobil.

For første gang siden spejlreflekskameaet tid og seks lommekameraer siden, er jeg atter tilfreds. Ja mere en det.

Så tiden med at forberede og vurdere et kommende nyt kamera inden købet, er efter min mening virkelig væsentlig.

Redigeret af bentpetersson - 14-Maj-2017 kl. 12:59
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 12:22
Man kan læse test af Bent's kamera hér:
http://www.lydogbillede.dk/test/foto-video/fire-superzoomkameraer-juni-2014/sony-cyber-shot-hx60v/

Der er ude til venstre på siden test af yderligere 4 kompaktkameraer, hvor Panasonic bliver testvinder, og Canon det hurtigste og mest brugervenlige..

Men som Bent skriver, er det gamle kameraer.

M.v.h.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 13:21
Tak Henrik for linkvisning. Denne test har jeg også brugt i mine overvejelser.

En stor 8 siders udbygget test med optagne fotos er følgende linkede nedenfor:

Læg mærke til detaljer på nr 3 foto under zoomrange af den kraftigt zoomede Big Ben-urskive her langt nede på den linkede side. Det er hvad jeg oplever med kameraet, og som viser forskel i skarphed og detaljer i forhold til lommekameraerne.

http://www.techradar.com/reviews/cameras-and-camcorders/cameras/compact-cameras/sony-hx60v-1237371/review/7

Redigeret af bentpetersson - 14-Maj-2017 kl. 13:32
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Tak Henrik for linkvisning. Denne test har jeg også brugt i mine overvejelser.

En stor 8 siders udbygget test med optagne fotos er denne.

Læg mærke til detaljer på de to fotos af Big Ben-urskiven her lidt nede på den linkede side. Det er hvad jeg oplever med kameraet, og som viser forskel i skarphed og detaljer i forhold til lommekameraerne.

http://www.techradar.com/reviews/cameras-and-camcorders/cameras/compact-cameras/sony-hx60v-1237371/review/7

Her er så lidt eksempler fra mit Sony DSC-HX60V: Det første siger sig selv... Det andet er fra Modelbane Europa, det sidste - siger også sig selv... : http://imgur.com/a/EZTEv Helt ovenud tilfreds med kameraet, er jeg ikke. Man kan godt se kornene i nogle af billederne,,,

_______________________________________________________________________________________

OFF TOPIC

Hvordan fungerer Imgur egentligt? Når man ikke er oprettet som bruger, slettes billederne så efter nogen tid?


Redigeret af mnielsen - 14-Maj-2017 kl. 13:27
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 13:56
@mnielsen

Jeg viser nogle af mine fotos fra nævnte kamera på min 55" skærm. Hidtil ses billederne uden korn, men som test fremhæver, kommer der korn ved højere isoværdier.

Begrænsninger vil der vel altid være uanset valg af kamera.

Redigeret af bentpetersson - 14-Maj-2017 kl. 13:59
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

@mnielsen

Jeg viser nogle af mine fotos fra nævnte kamera på min 55" skærm. Hidtil ses billederne uden korn, men som test fremhæver, kommer der korn ved højere isoværdier.

Begrænsninger vil der vel altid være uanset valg af kamera.

Jeg bruger helst ISO 80 når der er god belysning - det er det laveste, man kan komme med dette kamera.

Prøv at hent billedet af, især byggepladsen til computeren, så kan du se kornene.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 15:09
Jeg så det godt tidligere og undrede mig allerede dengang. Jeg har som nævnt ikke set det på mit. Har generelt valgt menuerne bedste auto og intelligent auto.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Jeg så det godt tidligere og undrede mig allerede dengang. Jeg har som nævnt ikke set det på mit. Har generelt valgt menuerne bedste auto og intelligent auto.

Jeg bruger  så for det meste P-indstillingen, så jeg kan indstille ISO'en selv, og eksponeringskompenseringen justerer jeg så også på, om nødvendigt.
Til top
Parabolen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 270
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Parabolen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Jeg ved ikke endnu hvad jeg låner, det er desværre først til september det er aktuelt :)


Men det vigtigeste spørgsmål er, gider du af slæbe rundt på det ?
et tungt kamera der ligger på hotelværelset laver ikke bedre ferie billeder


Det er en interessant tråd.
Vi vandrer meget i bjerge, rejser og går meget. Så netop dit spørgsmål om at gide slæbe rundt er relevant.

Jeg har tidligere og inden digotaliseringens tid haft spejlreflekskamera med 200 mm telelinser mv - alt i en kæmpe taske. Men rumfanget og vægten, medførte, at det ofte stod derhjemme.

De senere år har jeg klaret det med to Canon lommekameraer Sony Cybershot - sidst DSC- W730 - som tillæg til min Galaxy S5 telefon, der kan lave videoer i 4k. Dette har været en udmærket løsning, men som flere af jer er inde på, så kniber det med zoom og dermed med detaljerne.

Sidste år da vi havde kørt en halv time i bilen på tur til Schweiz, havde jeg glemt lommekameraet derhjemme. Vi valgte så at købe et Nikon A300 i Mediamarkt et stykke nede i Tyskland.

Men købet skete jo uden forberedelse, og selv om den flinke ekspedient fortalte til min skepsis, at der i dag ikke var nogen rigtig forskel på lommekameraer, så blev købet en dårlig oplevelse.

Det lille Nikon A300 var handy til at have i lommen, men der fandtes en række mangler. Det var ofte fokusproblemer, fordi autofokus var alt for langsom. Værst var det, at at kameraet ofte frøs, så batteriet med 5 til 15 minutters mellemrum måtte udtages, for blot at slukke for skærm og kamera, og med tab, at det sidste gode foto.
Selv om det nu er gået næsten et år siden købet, får jeg efter flere forsøg på reparation, alle pengene tilbage.

Mit nye krav var et kamera, der ikke fyldte så meget mere end de tidligere og vejede forholdsvis lidt lommen, og som var gennemafprøvet og testet samt kunne tilfredsstille optagelser, der bliver vist på helside i fotobøger, som vi laver hvert år.
Mit valg faldt på Sony DSC HX60V, der modelmæssigt har 3 år på bagen, men er virkelig hurtigt, tager nogle super billeder, der har meget lighed med mit gamle spejlreflekskamera, og som jeg fik forhandlet ned til kun kr 1798 i Elgiganten. Det er kamera, der ved introduktionen har kostet mellem kr 3100 og kr 3500.
Kameraet har også wifi og gps, ligesom Nikon A300 havde.
Men i modsætning til Nikonkameraet virker Sonys software nemt og hurtigt ved overførsel fx til min Tablet og mobil.

For første gang siden spejlreflekskameaet tid og seks lommekameraer siden, er jeg atter tilfreds. Ja mere en det.

Så tiden med at forberede og vurdere et kommende nyt kamera inden købet, er efter min mening virkelig væsentlig.
Sony DSC HX60V er et fint kamera den mangler blot en søger. Sony DSC HX90V har en avanceret popup søger sågar i oled. Nu er jeg også på vandreture i Frankrig og Spanien og der er ikke meget at se på en LCD skærm i stærkt sollys. Så en søger er klart at anbefale. HX90 har ikke 4K video format som Panasonic kameraerne med 30X zoom. For købere vil det være en god ide at gennemgå nogle Youtube videoer for at få et overblik.

/Erik
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2017 kl. 15:42
Gode ideer. Jeg har stadig mit på 14 dages prøve hos Elgiganten, men har efter en række forsøg valgt at kvaliteten og prisen passer til mig.
Mit råd er: Afprøv (efter testvurdering mv) med muligheden for tilbagelevering.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1072
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 18:45
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Jeg ved ikke endnu hvad jeg låner, det er desværre først til september det er aktuelt :)


Men det vigtigeste spørgsmål er, gider du af slæbe rundt på det ?
et tungt kamera der ligger på hotelværelset laver ikke bedre ferie billeder


Øh!? Har du læst tråden - er kun de sidste tre indlæg?

M.v.h.


Kun de 3 sidste, eftersom der er så langt tid til han skal bruge det, er det for tidligt med forslag til konkrete modeller, men rådet med ikke af medbringe et der er for tungt kamera er stadig gyldigt



Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu