recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Crossover frequency (hz)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Crossover frequency (hz)

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Thor_A Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Maj-2017
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thor_A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Crossover frequency (hz)
    Sendt: 12-Maj-2017 kl. 12:05
Hej Recordere,

Kan nogen af Jer hjælpe mig med at omsætte disse tal til reelle valgmuligheder på receiver når crossover skal fastsættes. Se vedlagt skema for min højttaler serie. Fx. Sub'en - det giver mening at den kan arbejde i området 50-130 hz. Men de andre hvor der begynder stå i tusinder - her mister jeg forståelse af hvorledes det skal omsættes??
Ved det har sammenhæng til om det er en ægte 3-vejs, fortæller hvornår bas går over i mellemtone osv.

Så hvad skal jeg sætte mine Ikon6 mk2 og on-Wall mk2 til i crossover?
På forhånd tak og go' Storbededags ferie.


http://www.dali-speakers.com/compare/

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2017 kl. 12:22
Oprindeligt skrevet af Thor_A Thor_A skrev:

Hej Recordere,

Kan nogen af Jer hjælpe mig med at omsætte disse tal til reelle valgmuligheder på receiver når crossover skal fastsættes. Se vedlagt skema for min højttaler serie. Fx. Sub'en - det giver mening at den kan arbejde i området 50-130 hz. Men de andre hvor der begynder stå i tusinder - her mister jeg forståelse af hvorledes det skal omsættes??
Ved det har sammenhæng til om det er en ægte 3-vejs, fortæller hvornår bas går over i mellemtone osv.

Så hvad skal jeg sætte mine Ikon6 mk2 og on-Wall mk2 til i crossover?
På forhånd tak og go' Storbededags ferie.


http://www.dali-speakers.com/compare/

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2017 kl. 12:41
Hej Thor

Jeg ville sætte crossover på fronter til 45-50 hz og surround ved 65-70 hz og center ved 55-60 hz.

Delefrekvens på selve sub, skal bare så højt op som muligt, forstærkeren tager sig af det
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2017 kl. 16:49
Kommer din receiver ikke med et forslag efter endt kalibrering, det gjorde den, i hvert fald på min fars. Jeg ændrede lidt på niveau på de forskellige højttalere, og justerede afstand og hævede subwooferen et par decibel. 

Vi ændrede ikke meget i delefrekvens og det undrede mig lidt, men der var ikke meget at finde i manualen, om hvordan den kom frem til resultatet, men det lyder bedst med, de delefrekvenser den kom med og at subwooferen spillede med fra 80hz. 

Det er bare en crossover, du justerer på den enkelte højttaler, men sæt subwooferen på 80hz. og ned.


Redigeret af JackD84 - 13-Maj-2017 kl. 16:50
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2017 kl. 20:28
Du er nød til at lytte dig frem, man siger som hovedregel at mans sætter crossover til 80hz. som jo også er det THX anbefaler. 

Men vi har jo ikke alle sammen det samme rum, herunder størrelse af rummet og placering af højtaler og evt. antal af subwoofer. Akustikken er simpelhen forskelligt fra rum til rum.

Jeg ligger selv og roder med indstillinger af lyden, og ind til jeg selv for noget bedre til at styre DSP/EQ af subwooferne, så deller jeg ved 90hz. Det er faktisk den crossover der pt. giver den mest overbevisende lyd oplevelse, og faktisk en særdelels sprød lyd i stemmerne etc. 

Jeg kan f.eks. via min iPad sidde og skifte crossover, det tager split sekund, og man kan tydelig høre hvad der sker med lyden, lad mig sige sådan at lyden bliver bliver tyndere jo længere nede jeg deller, selv mellem 80 og 90 hz. kan jeg tydelig høre forskel.

Men hvorfor KlausDM vil dele helt der nede og lade de små enheder arbejde mellem 55 og 70hz forstår jeg ikke, man vil jo bruge en masse unødig effekt fra forstærkeren, som sikkert ikke kan høres. 

Min forstærker kommer også selv frem en forslået indstilling på crossover, alle mine højtaler blev sat til large og 60hz, det dytter altså bare ikke.
 
Der er bare mere punch og en sprødere lyd, og faktisk bliver bassen niveauet/ lydtrykket i basen øget ved at dele højre op, her efter er subs niveuet skruet ned med 3db. på begge subs. "i forstærkeren" 




Redigeret af Potter - 13-Maj-2017 kl. 20:43
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2017 kl. 20:35
Potter - når du lytter og justere med app, er det så via toner eller en film du kender godt? Musik eller andet?
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2017 kl. 20:37
[QUOTE
[/QUOTE]

Redigeret af Potter - 13-Maj-2017 kl. 20:38
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2017 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Potter - når du lytter og justere med app, er det så via toner eller en film du kender godt? Musik eller andet?

Jeg har prøvet med div. toner og flere film som jeg kender rigtig godt, og ligeledes med musik som jeg kender rigtig godt til i gennem mange år, typisk musik fra mine år med det meget tunge hifi.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Thor_A Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Maj-2017
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thor_A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 09:59
... først og fremmest mange tak for Jeres input og svar! Det giver et praj og mine egne antagelser var rigtige eller ej. Dog søger jeg stadig lidt svar i "oversættelsen" af Dali's frekvens (crossover) på de forskellige højttalere. Tænker det er et godt udgangspunkt - hvad Dali anbefaler er den laveste, for ikke at beskadige højttaleren, samt bedst udnyttelse. Hvorledes skal dette fx læses;
Crossover Frequency [Hz]700 / 2,600 / 14,000
 
Til info har jeg en NAD T787 (som jeg er meget glad ved). Den har MultiEQ XT, men der er ikke LFE styring så vidt jeg kan se. Jeg foretrækker også at anvende sub'ens egen delefilter. Samt forsøge med manuel indstilling kontra Audyssey.
 
Har et 7.2 system bestående af:
 
2x Ikon6 mk2 (fronter)
1x Ikon Vocal mk2 (center)
4 Ikon on-wall mk2 til surround left/right og surround back left/right
1 Ikon sub mk2 (perfekt til musik og hurtige baslyde)
1 Jamo D6 (perfekt til film og store eksplosioner)
 
Tak igen alle sammen.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2017 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af Thor_A Thor_A skrev:

... først og fremmest mange tak for Jeres input og svar! Det giver et praj og mine egne antagelser var rigtige eller ej. Dog søger jeg stadig lidt svar i "oversættelsen" af Dali's frekvens (crossover) på de forskellige højttalere. Tænker det er et godt udgangspunkt - hvad Dali anbefaler er den laveste, for ikke at beskadige højttaleren, samt bedst udnyttelse. Hvorledes skal dette fx læses;
Crossover Frequency [Hz]700 / 2,600 / 14,000
 
Til info har jeg en NAD T787 (som jeg er meget glad ved). Den har MultiEQ XT, men der er ikke LFE styring så vidt jeg kan se. Jeg foretrækker også at anvende sub'ens egen delefilter. Samt forsøge med manuel indstilling kontra Audyssey.
 
Har et 7.2 system bestående af:
 
2x Ikon6 mk2 (fronter)
1x Ikon Vocal mk2 (center)
4 Ikon on-wall mk2 til surround left/right og surround back left/right
1 Ikon sub mk2 (perfekt til musik og hurtige baslyde)
1 Jamo D6 (perfekt til film og store eksplosioner)
 
Tak igen alle sammen.

De frekvenser der er angivet oven for er højttalernes indbyggede delefiler, mellem bas og diskant, og har ikke noget at gøre med hvad du indstiller din receiver til.

Hvis du indstiller alle, eller nogle af, dine højttalere til "small" i NADs opsætning, så duer det ikke at bruge subbens indbyggede delefilter. Det skal så bare stilles på højest mulige frekvens. Dele frekvensen mellem sub og de andre højttalere skal du indstille i din NAD. - Kig i manualen. Det kan du godt gøre uden at bruge audyssey. Hvis din NAD kan indstille forskellige delefrekvenser for hver enkelt højttalerpar så prøv som Klaus skrev. Hvis du derimod kun kan sætte én frekvens for alle højttalere, så prøv dig frem med frekvenser mellem 50 og 80Hz.

Alternativet (normalt ikke anbefalet) er, at sætte alle højttalere til large og kun bruge subben til LEF sporet. Så skal der ikke sættes nogen delefrekvens i din NAD og så kan du godt eksperimentere med at sætte subbens filter. F.eks. til 80 Hz.


Redigeret af Mefisto - 15-Maj-2017 kl. 10:21
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu