recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OLED vs. LED - Åben diskussion
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

OLED vs. LED - Åben diskussion

 Besvar Besvar Side  <1 2526272829 43>
Forfatter
Besked
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 15:18
Sakset fra http://forum.recordere.dk/topic151407_post1524577.html#1524577

Oprindeligt skrevet af siccio siccio skrev:

inder det da lidt interesant om farven rød som Kanal 5 logo skulle værre hårdere ved panelerne.
Alt den tidligere diskution omkring burn in har ellers fyldt utroligt meget.
Der kan jo være forskel på farvernes påvirkning, bare gæt værk fra min side?
Skal dog siges, jeg finder Flatpanels test, yderst troværdige, da de er så tilpas "nørdede" positivt ment til at skulle der være fejl, ja selv bagateller i de flestes øjne, ja så kommer det frem.
Glæder mig, og ser frem til flere test generelt.


LG's paneler bruger farvefiltre til at danne farverne, så alle dioder er hvide af natur. Det er dermed ikke mere stressende at vise rød end det er at vise grøn eller blå.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
siccio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér siccio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 16:40
Jeg takker for svar, og blev klogere, nu er prisen det eneste der afgør om jeg hopper på OLED.
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:


Forkert! Nogle mennesker ønsker kvalitet (læs: OLED)


Hvorfor så ikke bare skrive
- Forkert! Nogle mennesker ønsker OLED -

Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Sakset fra http://forum.recordere.dk/topic151407_post1524577.html#1524577

Oprindeligt skrevet af siccio siccio skrev:

inder det da lidt interesant om farven rød som Kanal 5 logo skulle værre hårdere ved panelerne.
Alt den tidligere diskution omkring burn in har ellers fyldt utroligt meget.
Der kan jo være forskel på farvernes påvirkning, bare gæt værk fra min side?
Skal dog siges, jeg finder Flatpanels test, yderst troværdige, da de er så tilpas "nørdede" positivt ment til at skulle der være fejl, ja selv bagateller i de flestes øjne, ja så kommer det frem.
Glæder mig, og ser frem til flere test generelt.


LG's paneler bruger farvefiltre til at danne farverne, så alle dioder er hvide af natur. Det er dermed ikke mere stressende at vise rød end det er at vise grøn eller blå.


ifølge wikepedia
"En pixel fra en OLED-skærm består af tre organiske lysdioder, en rød, en grøn og en blå."

Betyder det af Lgs OLED er lige så falsk som Samsungs QLED ?
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 22:10
1. Wiki-teksten er ikke opdateret!
2. Nej, det betyder at LG var smartere end de andre producenter, da de udviklede - og patenterede - deres OLED-teknik.

M.v.h.
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2017 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Sakset fra http://forum.recordere.dk/topic151407_post1524577.html#1524577



ifølge wikepedia
"En pixel fra en OLED-skærm består af tre organiske lysdioder, en rød, en grøn og en blå."

Betyder det af Lgs OLED er lige så falsk som Samsungs QLED ?

WHAT?! Er du seriøs?

Kan du se nogen steder at QLED er organiske dioder?
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2017 kl. 02:32
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Sakset fra http://forum.recordere.dk/topic151407_post1524577.html#1524577



ifølge wikepedia
"En pixel fra en OLED-skærm består af tre organiske lysdioder, en rød, en grøn og en blå."

Betyder det af Lgs OLED er lige så falsk som Samsungs QLED ?


WHAT?! Er du seriøs?

Kan du se nogen steder at QLED er organiske dioder?


WOW!
Det lader til at klokken 22 er over din sengetid
prøv lige af læse mit indlæg igen imorgen efter du har fået din nattesøvn og en gid kop kaffe
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2017 kl. 05:45
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Sakset fra http://forum.recordere.dk/topic151407_post1524577.html#1524577



ifølge wikepedia
"En pixel fra en OLED-skærm består af tre organiske lysdioder, en rød, en grøn og en blå."

Betyder det af Lgs OLED er lige så falsk som Samsungs QLED ?


WHAT?! Er du seriøs?

Kan du se nogen steder at QLED er organiske dioder?


WOW!
Det lader til at klokken 22 er over din sengetid
prøv lige af læse mit indlæg igen imorgen efter du har fået din nattesøvn og en gid kop kaffe

Nu har jeg læst det igen. Gider du ikke forklare hvorfor du mener, eller stiller spørgsmålet, at LG's OLED er lige så falsk som QLED?

Jeg forstår der stadig ikke, selv om klokken ny er 05:45...
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1691
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2017 kl. 07:14
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Vi lever nok mere i en verden, hvor dit behov ikke passer med majoritetens og derfor ikke er rentabelt at opfylde.


Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Vi lever ikke i en "størst er bedst" beder, men i en verden drevet af økonomi. Markedet for High-End 40" tv er fosvindende lille, derfor udvikles der ikke voldsomt på den slags.

Det er altid disse argumenter, der fremføres, men jeg vil vende det om: Hvordan kan man vælge et mindre tv, når der slet ikke er et ordentligt udvalg? I det omfang, man i det hele taget stadig kan finde disse såkaldte "mindre" modeller, hvor mange af dem kan mon byde på god billedkvalitet? Jeg kan i al fald ikke umiddelbart set én eneste model, der ville være en værdig afløser for mit Sony W905A.

Og jo, vi lever i en producent-bestemt "størst-er-bedst" verden. Bare kig på mobiltelefoner; de bliver større og større, selv om folk nærmest ikke kan holde på dem.
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

For øvrigt behøves man ikke at tømme stuen for at få plads til hverken 50 eller 55". Jeg gik for nyligt fra 42" til 50" uden at flytte så andet end vægbeslag fra det ene tv til det andet.

Klaus

Så vil jeg vove den påstand, at din stue i forvejen nok har været ret tom. Wink

Jeg har i al fald ikke fysisk plads til mere end et 40", og selv det kom ind med stort bekneb for et par år siden. Bare et 50" ville være nok til at blokere min adgang til vinduet, hvis jeg da i det hele taget havde plads i højden.

Lige nu krydser jeg fingre for, at mit aktuelle tv stadig holder i mange år, og ikke gøres obsolet af en eller anden påtvunget "videreudvikling".
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2017 kl. 07:35
Azrael - det har vel altid været sådan? Jeg husker i min barndom måske ca start 90'erne, der 28" the shit.
Det ændrede sig 32. Som blev til 40", som blev 50" og nu vel 55", som "standard" varen.

Jeg er enig i at manglen på tv under 55" er et problem, men som Klaus siger, så skal det behov nok holde lcd på markedet.
Men de findes da derude og har man brug for/lyst til en større billedoplevelse, så giver det måske bedst mening med nogle tommer bag sig anyways. Tænker her nok mest 4k og hdr, men almen god farvebehandling klæder da alle tv størrelser:).
Mon ikke der på sigt vil være et marked for flere størrelser oled også.
De førte oled var vel ca 5" og dengang begrænsede teknikken sig til dette.
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 738
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vclarke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2017 kl. 08:09
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Produktionspanelerne, som man skærer TV-skærmene ud af, er optimerede til 55" lige nu, så det er dér man får mest areal for pengene.


Et specifikt produktionspanel, kan kun skæres ud til den størrelse, det er produceret til. Altså en 65" eller 32" kan ikke skæres ud af et panel produceret til 55". Men man har sikkert ikke kapacitet til at lave paneler til f.eks. 32". Derfor laver man de størrelser hvor fortjenesten er størst
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2017 kl. 08:47
En løsning på burn in-problemet kommer måske i 2018

To be fixed in 2018

Bad news for everyone who wanted to get an OLED TV soon. Some industry experts have told Fudzilla that current generation OLED TVs suffer from a built in defect and that the companies are seeing a lot of TVs being returned after a year of use.

It looks like Quantum dot or Sony Backlight Master Drive LED technology might be your best bet at least for a little while because OLED TVs are still expensive, and the fact that they might get burn in after a while makes them less attractive. There is always good old LED TV, a technology that is predominantly available and manages panels larger than 55 inch at reasonable prices.

This burn in problem could cause some major recalls at some point in the near future but our industry source, who wants to remain unnamed, did mention that there might be a solution in 2018 for the problem. Unfortunately, the solution will happen with the next generation of OLED panels.

So, getting great color levels and black that doesn’t not looked washed up have their downsides too. The same problem didn’t affect the small panels such as the ones in phones and tablets - it occurs when on large panels only. Samsung and Sony are sticking with alternative technologies for the time being while LG has been pushing for OLEDs for a while.

http://www.fudzilla.com/news/42511-oled-suffers-from-burn-in-effect
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2526272829 43>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu