recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OLED vs. LED - Åben diskussion
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

OLED vs. LED - Åben diskussion

 Besvar Besvar Side  <1 910111213 43>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 37 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 08-Juli-2013
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 37 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2017 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Og det ikke bare fordi du har et TV, hvor kontrasten i "det mørke område" er for lav.

Men du baserer simpelthen hele fremtidens TV-udvikling, på én enkelt film? Fremragende.

M.v.h.


Du vrøvler stadig, skal du ikke over på Nationen.Ouch
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2017 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Lys på en skærm er ikke bare et forhold imellem sort og hvid (kontrast) for zoomer man lidt længere ud, er forholdet mellem skærm og omgivelser lige så relevant. Det menneskelige øje er jo dynamisk og adapterer konstant.
Nemlig! Derfor vil TV opstillet i (lysintensivt)-butiksmiljø fremtræde under andre vilkår end hjemme i stuen - og det handler ikke kun om (mis)-indstilling af lys, farver og kontrast - det gælder også, når tv'et er "korrekt" kalibreret.
miri
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2017 kl. 13:05

Til jer der er i tvivl om der lys nok i OLED også på en mørk film, så find sted hvor der en Panasonic DX900 og OLED E6V, og fyr så lige en 4k UHD HDR film af, jo i vil opleve lidt mere blus på DX900 men det er faktisk kun lidt mere, i hvert fald ikke noget af betydning .

Til gengæld, så tjek lige og se lidt nærmere på det der er sort på DX900 eller rettere det som burde være sortWink Der falder et LCD/ DX900 igennem som et brag, LCD kan bare følge trit med kontrastforholdet som på et OLED


Redigeret af Potter - 17-Maj-2017 kl. 14:00
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
PPD77 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 31-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 257
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PPD77 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2017 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Oprindeligt skrevet af PPD77 PPD77 skrev:

@Nesager: Panasonic er et rigtig god bud. De laver flere fine LCD modeller med god billedkvalitet. Største minus er dog deres smart tv lige nu. Systemet i sig selv tror jeg er ganske fint, men det er egenudviklet efter at Firefox droppede at videreudvikle på det. Dvs. lige nu er de i en form for overgangsperiode og det er lidt svært at sige om de fortsætter med at udvikle på det nuværende eller de hopper over på noget helt andet.


Hej
Tak for dit svar.
Er der egentlig nogen Tv der har et bare nogenlunde Smart TV del.
Synes at man læse at der problemer med alle,på den ene eller den anden måde.
Mvh.

Der er flere tv med ganske fin smart tv del. Som nævnt er det bedste nok LG's WebOs. Samsungs Tizen synes jeg virker ganske fint også. Har som sagt selv Android og til mine behov synes jeg det virker ganske fint. Men som Jan2013 nævner, så er det fortsat meget usikkert alt det her med smart tv, da producenterne har til vane at droppe\ignorere ældre versioner efter et år eller to. Men det afhænger jo også af hvor meget du vil bruge smart tv delen? Jeg selv ser klart mest almindelig tv, så denne del var ikke så vigtig for mig. Har dog streamet lidt Grand Tour fra Amazon via Android tv og det virker ganske fortrinligt. 
Til top
Bruger udmeldt 37 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 08-Juli-2013
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 37 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2017 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Til jer der er i tvivl om der lys nok i OLED også på en mørk film, så find sted hvor der en Panasonic DX900 og OLED E6V, og fyr så lige en 4k UHD HDR film af, jo i vil opleve lidt mere blus på DX900 men det er faktisk kun lidt mere, i hvert fald ikke noget af betydning .

Til gengæld, så tjek lige og se lidt nærmere på det der er sort på DX900 eller rettere det som burde være sortWink Der falder flader et LCD/ DX900 igennem som et brag, LCD kan bare følge trit med kontrastforholdet som på et OLED


Tag du nu og se filmen Arrival i 4K, så skal du en film som er lavet mørk, eller Star Trek Beyond i 4K, nogle scener bruger kun 5 nits.

Jeg har intet problem med sort på mit 65DX900, det er måden filmene er lavet på, der er også mange andre der har lagt mærke til, men man skal se dem for at opleve det, det har INTET med sort at gøre.

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4437
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2017 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Er der egentlig nogen Tv der har et bare nogenlunde Smart TV del.
Synes at man læse at der problemer med alle,på den ene eller den anden måde.

Jeg er ikke begejstret for LGs webOS af den ene grund, at jeg hader deres bevægelsesstyring. Det synes jeg godt nok er pjattet og jeg er ved at kaste fjernbetjeningen fra mig i arrighed hver gang jeg skal bruge det (fjernbetjeningen ligger nu i en skuffe). Kunne man slå det fra, ville de da være en fin nok platform, men stadig alt for basal til at have nogen stor fremtid (og netop fremtid er nok en parameter man skal lægge en del i hvad angår tv-platforme). Panasonic giver som bekendt Firefox OS kunstigt åndedræt. Android TV er svær er elske.

Jeg synes ikke der er noget der er på samme niveau som Apples tvOS, men Apple TV halter som bekendt gevaldigt på teknikken (f.eks. 4K, HDR, 24p). Amazons FireTV-platform er ved at blive rigtig fin, men virker som bekendt ikke i Danmark.

Men hører debatten om Smart TV-platforme mon ikke sted i en anden tråd?



Redigeret af Rasmus Larsen - 17-Maj-2017 kl. 13:31
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2017 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Til jer der er i tvivl om der lys nok i OLED også på en mørk film, så find sted hvor der en Panasonic DX900 og OLED E6V, og fyr så lige en 4k UHD HDR film af, jo i vil opleve lidt mere blus på DX900 men det er faktisk kun lidt mere, i hvert fald ikke noget af betydning .

Til gengæld, så tjek lige og se lidt nærmere på det der er sort på DX900 eller rettere det som burde være sortWink Der falder flader et LCD/ DX900 igennem som et brag, LCD kan bare ikke følge trit med kontrastforholdet som på et OLED
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2017 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af Jan2013 Jan2013 skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Til jer der er i tvivl om der lys nok i OLED også på en mørk film, så find sted hvor der en Panasonic DX900 og OLED E6V, og fyr så lige en 4k UHD HDR film af, jo i vil opleve lidt mere blus på DX900 men det er faktisk kun lidt mere, i hvert fald ikke noget af betydning .

Til gengæld, så tjek lige og se lidt nærmere på det der er sort på DX900 eller rettere det som burde være sortWink Der falder flader et LCD/ DX900 igennem som et brag, LCD kan bare følge trit med kontrastforholdet som på et OLED


Tag du nu og se filmen Arrival i 4K, så skal du en film som er lavet mørk, eller Star Trek Beyond i 4K, nogle scener bruger kun 5 nits.

Jeg har intet problem med sort på mit 65DX900, det er måden filmene er lavet på, der er også mange andre der har lagt mærke til, men man skal se dem for at opleve det, det har INTET med sort at gøre.

Jeg har denne film, men ikke som 4K pga. da den bare er en up skaleret version og iflg. anmeldelser så giver den ikke meget løft i forhold til BD versionen.
 
Jo, filmen er mørk men ikke noget der genere mig, der jo nok en mening at den er lavet som den er. Det er bestemt ikke en film jeg vil sætte på for at lave et show off.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2017 kl. 15:07
Oprindeligt skrevet af Jan2013 Jan2013 skrev:

Du er et fremragende eksempel på, at du intet har fattet af det tekniske, det har intet med skærmens evne til at vise sort, hvis det havde så ville Oled fremstå endnu mørkere ved disse film.


Jeg fatter fint det tekniske, men på LCD ryger kontrastforholdet jo i gulvet, når der i disse mørke film også er lyse elementer i scenerne.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2017 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af Jan2013 Jan2013 skrev:

Det er jo ikke meget værd at producenterne af tv øger tvene evne i nits som giver tvene evne til at vise en høj lysintensitet når instruktører begynder at producere filmene så mørke at hele film kun kommer op på 100 nits som det højest, det er en meget mørk film, så er jagten på det korrekte billede slet ikke nødvendig med at øge nits når man alligevel bruger så få nits i filmen, jeg mener helt klart det er en kæmpe fejl at skyde film med så lav nits som 100 og helt ned til 5 nits. man skaber en mørk og dyster udtryk i filmen som fratager den visuelle oplevelse, hvis denne trend er fremtiden så er der ingen grund til at ofre penge på dyre tv.


Der findes masser af "mørke" film, og det er absolut ikke en gennemgående trend lige nu.

Det mørke og dystre udtryk i Arrival giver netop filmen en visuel oplevelse, der passer til filmens stemning.

Ikke alt kan være pangfarver og høj solskin.

Star Trek Beyond husker jeg ikke som værende specielt mørk. Bevares, der er scener i rummet, og det er jo ret sort.

Redigeret af lunddal - 17-Maj-2017 kl. 15:25
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2017 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af Jan2013 Jan2013 skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Jan2013: Jeg har følgende fra folk, der sag med ved bordet hos UHD Alliance:
Bag 'UHD Premium' står Samsung (det blev også præsenteret på deres pressemøde). Programmet var designet til at udelukke OLED indtil bl.a. Netflix slog i bordet. Netflix har naturligvis egne interesser, men lige på det punkt kan man vel sige, at de nok er rimelig neutrale ift. LCD kontra OLED. En detalje, som jeg bemærker i år, er at Samsung nærmest ikke nævner eller bruger 'UHD Premium' længere, når man møder dem på messer og præsentationer. Deres mission mislykkedes. Pass, on to the next one ("QLED").

Men ja, vi er helt enige om, at OLED stadig ikke når lige så høj maksimal lysstyrke som LCD. Det er et faktum.


Men det tyder på at de nye modeller af Oled kommer op omkring de 1000 nits så bliver problemet med lysstyrken vel løst, og så er vejen frem til hidtil ukendt fremragende Oled billede lagt.

1000 nits er ikke en magisk grænse, hvor du vil bryde ud i glædestårer og enhjørninger på magisk vis dukker op og skyder med konfetti. Da LCD for længst har passeret 1500 nits, så fortsætter det ligegyldige kapløb uanset hvad. Ift. "UHD Premium"-klistermærket, så ændrer det alligevel ikke på noget, da forbrugeren ikke vil ane at der er en forskel på kravene til de to typer paneler.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2017 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Oprindeligt skrevet af Jan2013 Jan2013 skrev:

Men det tyder på at de nye modeller af Oled kommer op omkring de 1000 nits så bliver problemet med lysstyrken vel løst, og så er vejen frem til hidtil ukendt fremragende Oled billede lagt.
1000 nits er ikke en magisk grænse, hvor du vil bryde ud i glædestårer og enhjørninger på magisk vis dukker op og skyder med konfetti. Da LCD for længst har passeret 1500 nits, så fortsætter det ligegyldige kapløb uanset hvad. Ift. "UHD Premium"-klistermærket, så ændrer det alligevel ikke på noget, da forbrugeren ikke vil ane at der er en forskel på kravene til de to typer paneler.
Dolby sigter på 10.000 nitsConfused 
miri
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 910111213 43>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu